Hibás számítások miatt repülnek a vasutasok?

Alaptalanul okolja költségei növekedéséért az állami szabályozást a Rail Cargo Hungaria – állítja a fejlesztési tárca. A vasúti árufuvarozó a tolatási és kiszolgáló tevékenységek támogatásának megszűnése kapcsán várt többletköltségeire hivatkozva tervez elbocsátásokat.

Akár kétezer dolgozójától is megválhat 2011-ben a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH). A vasúti árufuvarozó szerint azért kényszerülnek drasztikus létszámcsökkentésre, mert az állami szabályozás átgondolatlan módosítása 6,5 milliárd forintos pluszkiadást eredményez a gazdasági válság miatt gyenge fuvarpiacon amúgy is veszteséget termelő cégnek. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) álláspontja szerint viszont az RCH-nál rosszul számolnak. Az NFM közleményében úgy fogalmaz: az osztrák állami vasúttársaság után magyarországi leányvállalata, az RCH is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. A társaság jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket. A minisztérium számításai szerint a vasútvállalatok kiadásai az egymást kioltó díjcsökkenések és -emelkedések miatt összességében nem változnak. Az RCH esetében várható költségnövekedés is kizárólag a társaság által igénybe vett szolgáltatások összetételéből adódhat, és azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet. Ennek ellenére az NFM Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével folyamatosan egyeztet a vasúti áruszállításban meghatározó vállalatokkal. A gazdaságtalan kiegészítő szolgáltatásokhoz nyújtott állami hozzájárulás változatlan fenntartásával azonban a tárca semmiképpen nem érthet egyet. A magyar adófizetők pénzén a tárca nem támogathat – részben külföldi tulajdonú – magánvállalatokat.

A kiegészítő szolgáltatások a MÁV számára aránytalanul veszteségesek. A díjváltozás a valós költségeket, azok növekedését tükrözi a pályahálózatműködtetők adatai alapján, az Európai Unió vonatkozó előírásaival összhangban. Az NFM szerint az előzetes adatok alapján a 2010/2011. menetrendi évben bevezetni tervezett új díjrendszer és a pályavasúti tolatási rendelkezésre állás változása kizárólag a vasútvállalatok pályahasználati költségszerkezetét módosíthatja, költségtömegüket összességében azonos megrendelések esetén nem növeli.

Az osztrák anyacég szerint a pluszterhet a jelenlegi létszámmal nem lehet kitermelni
Az osztrák anyacég szerint a pluszterhet a jelenlegi létszámmal nem lehet kitermelni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.