Malév: alakul a munkabéke
Tegnap négy óra után nem sokkal úgy állt fel a tárgyalóasztaltól a Malév menedzsmentje és a Hunalpa Magyar Közforgalmú Pilóták Egyesülete pilótaszakszervezet, hogy létrejött köztük a megegyezés. Az előzmények tükrében igencsak váratlan fordulat következtében az egy hete elindított sztrájktárgyalást lezárták, a szerdától meghirdetett határozatlan idejű munkabeszüntetés pedig elmarad, s február 28-ig ez így is marad.
A pilóták azért hirdettek határozatlan idejű sztrájkot, mert a Malév az átalakítási programra hivatkozva felmondta a társaságnál érvényes kollektív szerződést (ksz), s azt követően sem sikerült megegyezniük több fontos kérdésben, hogy a felmondási idő letelte (fél év) után a szerződés valóban érvényét is vesztette. A bértábla volt az egyik kritikus pont a felek között, ezt a cég időközben jogszerűen, de egyoldalúan módosította, melynek következtében szeptembertől mintegy húsz százalékkal csökkent a pilóták jövedelme. A társaság eredetileg négymillió eurót kívánt megspórolni a pilóták fizetésén éves szinten. A tárgyalások során ezt levitték durván hárommillióra, de ez sem volt elég a megegyezéshez.
Közben a pilóták is engedtek: eredeti elképzelésükkel ellentétben belementek volna ötszázaléknyi jövedelemcsökkenésbe, ám ez a Malévnak nem volt elég. – Mindkét fél engedett eredeti elképzeléseiből – kommentálta a megegyezést Óvári Tamás, a Hunalpa vezetője.
Ezzel alighanem – részben –rendeződtek is a feszültségek a dolgozók és a vezérkar között. Hogy mennyire zaklatott volt a hangulat, azt a szaktárca reggeli közleménye szemléltette leginkább: ebben azt írták, hogy Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter pénteken, a pilótákkal való egyeztetésén leszögezte: egy roszszul időzített sztrájkkal nem lehet tulajdonosi döntéseket kikényszeríteni. Nem mellékesen a Malév kritikus helyzetében egy munkabeszüntetés beláthatatlan következményekkel járt volna – jegyzik meg szakértők. A másik kritikus pont a munka- és pihenőidők szabályozása volt. A ksz lejártával egy EU-norma szerinti szabályozást alkalmazott a vállalat, ami az érdekképviseletek szerint nem mindenben felel meg a hazai szabályoknak, ráadásul túl kevés pihenőidőt biztosít, amivel – álláspontjuk szerint –veszélyeztethetik a biztonságos üzemelést. – E tekintetben olyan kompromisszumos megoldás született, ami összhangban van a Malév hosszú távú stratégiájával – hangsúlyozta a Malév szóvivője.
Kollektív szerződés azonban továbbra sincs, mivel azt az összes érintett szakszervezettel kell megkötni. A pilóták azonban most ksz-értékű megállapodást írnak alá a vezetéssel, amely február 28-ig érvényes, s ezalatt egy új „kontraktust” meg lehet kötni.