Vasutasok ezrei kerülhetnek az utcára
Hírbe hozta a MÁV egykori (korábban privatizált) árufuvarozó cégét az osztrák Format: a gazdasági hetilap értesülései szerint a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. 700-1000 dolgozója kerülhet utcára az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB), illetve új tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA) küszöbönálló átalakítása miatt. A VDSZSZ Szolidaritás honlapjának tanúsága szerint azonban a hírét sztrájkjaival megalapozó vasutas-szakszervezet és az RCH egy ideje az osztrák sajtóban megszellőztetettnél jelentősebb karcsúsításról levelez.
Több mint kétezer vasutas elbocsátásának tervét kérte számon néhány hete Kovács Imre RCH elnök-vezérigazgatón Bárány Balázs. A VDSZSZ Szolidaritás alelnöke levelében határozottan kifogásolta, hogy a vasúti árufuvarozó cég és osztrák tulajdonosa a szakszervezet tájékoztatása nélkül latolgatja a dolgozók kétharmadának és családok ezreinek megélhetését érintő lépést. A levélhez mellékelt, a VDSZSZ tagjainak szóló írásból ugyanakkor kiderül az is: az érdekvédelmi szervezet reméli, hogy az RCH „magyar menedzsmentje a létszámleépítésben nem kollaborál cinkos módon az osztrák gazdával”, hanem kiáll dolgozói érdekében. De egyértelművé tette azt is, hogy ha az osztrák RCA nem áll el „nemtelen ötletétől”, a VDSZSZ megteszi a szükséges ellenlépéseket. Ami esetében akár a vasutat megbénító újabb munkabeszüntetést is jelenthet.
„Nincs olyan tulajdonos, aki a végtelenségig hajlandó fedezni leányvállalata költségeit” –fogalmazott a szakszervezetnek postázott válaszában Kovács Imre. Az RCH első embere lapunknak nem beszélt arról, hogy az RCA milyen számláit állta a magyar cégének.Mindenesetre megismételte, amit levelében is leírt: cégük esetleges átalakításáról még nem született döntés.
Más forrásból úgy tudjuk: a 2009-et nyolcmilliárd forint veszteséggel záró fuvarozócég az idén is hasonló nagyságrendű hiányt termel. Ami részben a gazdasági válsággal, és az árufuvarozás emiatt bekövetkező drasztikus visszaesésével magyarázható. A társaság a 2008-ban elszállított 45 millió tonna áru helyett alig 32 millió tonna fuvarozására kapott megbízást tavaly. De helyzetét nehezítette a pályahasználati és tolatási díjak emelése, illetve a magánvasutakkal folytatott verseny erősödése is.
A bennfentesek tudni vélik azt is: az RCH 2011-ben sem számíthat piaci helyzete jelentős javulására. Sőt, az előző kormány januárban életbe lépő döntése újabb terhet ró a társaságra, ugyanis ennek értelmében a MÁV jövőre emeli az iparvágányok kiszolgálási, tolatási díjait. Ez 6,5 milliárd forint többletköltséget ró a cégre. Márpedig ezt az újabb terhet a tulajdonos RCA aligha akarja majd egyedül felvállalni, hiszen korábban is milliárdokat költött a magyar vállalatra.
Ebben a helyzetben nem lehet meglepő, hogy az RCH és tulajdonosa napirendre vette az esetleges létszámcsökkentés lehetőségét. Különösen, hogy a privatizációs szerződés aláírásával vállalt foglalkoztatási garancia éppen 2011 januárjában jár le. Így a létszámot eddig kényszerűségből megtartó RCA hamarosan „váltót állíthat”, és akár a vasutasok utcára kerülése árán is javíthatja a működés hatékonyságát.
Úgy tudjuk, erre azért is szükség lehet, mert az RCA helyzete sem épp rózsás, vesztesége 2009-ben meghaladta a 100 millió eurót. Az előrejelzések szerint az idei év sem a sikerek miatt kerül be a cég történetébe: az osztrák sajtóban arról írnak, a nemzeti vasút történetének legrosszabb évét zárja 2010-ben.
Akárhogy is, a két árufuvarozó vasútvállalatot irányító ÖBB felügyelőbizottsága csütörtökön ülésezett. A megbeszélésen az átalakítási tervek a hírek szerint napirendre sem kerültek. Az osztrák állami vasút ugyanis eddig éppen úgy nem egyeztette több száz fős leépítési terveit szakszervezeteivel, mint ahogy az RCH-nál is váratnak magukra a megbeszélések. Így a magyar vasutasoknak egy ideig talán még nem kell állásuk elvesztésétől tartaniuk.