Vasutasok ezrei kerülhetnek az utcára

Tömeges elbocsátásokra kényszerülhet a Rail Cargo Hungaria: a milliárdos veszteséggel működő, osztrák tulajdonú magyar vasúti árufuvarozó cégnél akár kétezer vasutas munkája is feleslegessé válhat. A hazai szabályozás ugyanis tovább rontotta az osztrák tulajdonú cég helyzetét, s 2011 januárjában lejár a magánosításkor vállalt foglalkoztatási garancia. A cég leghamarabb ekkor léphet.

Hírbe hozta a MÁV egykori (korábban privatizált) árufuvarozó cégét az osztrák Format: a gazdasági hetilap értesülései szerint a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. 700-1000 dolgozója kerülhet utcára az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB), illetve új tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA) küszöbönálló átalakítása miatt. A VDSZSZ Szolidaritás honlapjának tanúsága szerint azonban a hírét sztrájkjaival megalapozó vasutas-szakszervezet és az RCH egy ideje az osztrák sajtóban megszellőztetettnél jelentősebb karcsúsításról levelez.

Több mint kétezer vasutas elbocsátásának tervét kérte számon néhány hete Kovács Imre RCH elnök-vezérigazgatón Bárány Balázs. A VDSZSZ Szolidaritás alelnöke levelében határozottan kifogásolta, hogy a vasúti árufuvarozó cég és osztrák tulajdonosa a szakszervezet tájékoztatása nélkül latolgatja a dolgozók kétharmadának és családok ezreinek megélhetését érintő lépést. A levélhez mellékelt, a VDSZSZ tagjainak szóló írásból ugyanakkor kiderül az is: az érdekvédelmi szervezet reméli, hogy az RCH „magyar menedzsmentje a létszámleépítésben nem kollaborál cinkos módon az osztrák gazdával”, hanem kiáll dolgozói érdekében. De egyértelművé tette azt is, hogy ha az osztrák RCA nem áll el „nemtelen ötletétől”, a VDSZSZ megteszi a szükséges ellenlépéseket. Ami esetében akár a vasutat megbénító újabb munkabeszüntetést is jelenthet.

„Nincs olyan tulajdonos, aki a végtelenségig hajlandó fedezni leányvállalata költségeit” –fogalmazott a szakszervezetnek postázott válaszában Kovács Imre. Az RCH első embere lapunknak nem beszélt arról, hogy az RCA milyen számláit állta a magyar cégének.Mindenesetre megismételte, amit levelében is leírt: cégük esetleges átalakításáról még nem született döntés.

Más forrásból úgy tudjuk: a 2009-et nyolcmilliárd forint veszteséggel záró fuvarozócég az idén is hasonló nagyságrendű hiányt termel. Ami részben a gazdasági válsággal, és az árufuvarozás emiatt bekövetkező drasztikus visszaesésével magyarázható. A társaság a 2008-ban elszállított 45 millió tonna áru helyett alig 32 millió tonna fuvarozására kapott megbízást tavaly. De helyzetét nehezítette a pályahasználati és tolatási díjak emelése, illetve a magánvasutakkal folytatott verseny erősödése is.

A bennfentesek tudni vélik azt is: az RCH 2011-ben sem számíthat piaci helyzete jelentős javulására. Sőt, az előző kormány januárban életbe lépő döntése újabb terhet ró a társaságra, ugyanis ennek értelmében a MÁV jövőre emeli az iparvágányok kiszolgálási, tolatási díjait. Ez 6,5 milliárd forint többletköltséget ró a cégre. Márpedig ezt az újabb terhet a tulajdonos RCA aligha akarja majd egyedül felvállalni, hiszen korábban is milliárdokat költött a magyar vállalatra.

Ebben a helyzetben nem lehet meglepő, hogy az RCH és tulajdonosa napirendre vette az esetleges létszámcsökkentés lehetőségét. Különösen, hogy a privatizációs szerződés aláírásával vállalt foglalkoztatási garancia éppen 2011 januárjában jár le. Így a létszámot eddig kényszerűségből megtartó RCA hamarosan „váltót állíthat”, és akár a vasutasok utcára kerülése árán is javíthatja a működés hatékonyságát.

Úgy tudjuk, erre azért is szükség lehet, mert az RCA helyzete sem épp rózsás, vesztesége 2009-ben meghaladta a 100 millió eurót. Az előrejelzések szerint az idei év sem a sikerek miatt kerül be a cég történetébe: az osztrák sajtóban arról írnak, a nemzeti vasút történetének legrosszabb évét zárja 2010-ben.

Akárhogy is, a két árufuvarozó vasútvállalatot irányító ÖBB felügyelőbizottsága csütörtökön ülésezett. A megbeszélésen az átalakítási tervek a hírek szerint napirendre sem kerültek. Az osztrák állami vasút ugyanis eddig éppen úgy nem egyeztette több száz fős leépítési terveit szakszervezeteivel, mint ahogy az RCH-nál is váratnak magukra a megbeszélések. Így a magyar vasutasoknak egy ideig talán még nem kell állásuk elvesztésétől tartaniuk.

Egy napra csökken az országon való áthaladás
Tolató üzemmódban az áruszállítás
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.