Pilótaképzés: mit mennyiért?

Egy-másfél millió forint – minimum ekkora összeggel kell számolnia annak, aki repülőgépet szeretne vezetni. Évente néhány száz ember szerzi meg a megfelelő jogosítást, a folyamat legalább fél évet igényel, siettetni pedig nem érdemes. Erre a képzésre itthon még nem adnak hitelt a bankok.

Motoros vitorlázórepülő-jogosítványt már egymillió, míg repülőgép vezetésére jogosító engedélyt mintegy 1,7 millió forintért lehet szerezni –mondja Pergel László, a Centroplane repülőiskola ügyvezetője. A cégénél évente 15-20 ember szerez képesítést, s az országban körülbelül tíz iskola foglalkozik oktatással, tehát száz és kétszáz közé tehető évente az „újonc” pilóták száma a magyar légtérben. – Az utóbbi időben a tanulók száma inkább stagnál. Akik profi pilóták szeretnének lenni, a válság miatt nehezebben szánják rá magukat a tanfolyamra. Egyrészt azért, mert mintegy tízmillió forint, mire eljutnak odáig, hogy szóba áll velük egy légitársaság. Ráadásul manapság sok pilóta van munka nélkül, így ez nem számít „tuti” befektetésnek. A hobbisták száma ugyanakkor stagnál – mondja Pergel László.

Az ár és a minőség is komoly szórásban van, a hazai repülősök mindenkinek azt ajánlják, hogy olcsó iskolával semmiképp se kezdjen.

– Nem mindegy, milyen állapotú repülőn tanul az ember, s az sem, milyen az oktató szakmai és emberi felkészültsége – vázolja Zoltán, aki tíz éve szerezte meg a „jogosítványt”, s ma már kereskedelmi, azaz nagy gépes pilótaként dolgozik egy légitársaságnál. A Magyarországon megszerzett jogosítás ugyanakkor – mivel a légügyi hatóság még nem EU-kompatibilis – nem használható korlátozás nélkül az EU-országokban. A privát engedély viszonylag kis adminisztráció mellett elfogadtatható más országokban is, a kereskedelmi jogosítás esetében ez (CPL) szinte lehetetlen: ahhoz, hogy egy pilóta dolgozhasson is a magyar vizsgája mellett, külön tanfolyamot kell elvégeznie az adott országban.

A legtöbben Cessna 150 típuson tanulnak, nem feltétlenül azért, mert később is ezzel akarnak repülni: lehet, hogy valaki gyorsabb vagy nagyobb gépre vágyik. A C150 viszont a legolcsóbb és a legelterjedtebb kiképzőgép, s néhány órás átképzést vesz igénybe, ha valaki más típuson szeretne repülni, feltéve, hogy a Cessnán szerezte a szakszolgálati engedélyét, a „szakszót”. A típus másik előnye, hogy az interneten hatalmas mennyiségű szakirodalom áll rendelkezésre azzal kapcsolatban. A gyakorlati képzésre sok időt kell fordítani. – A törvény 45 óra repülést ír elő a vizsga feltételeként, de minden órát hárommal kell szorozni, minimum ennyi idejét veszi igénybe az embernek. A repülésre ugyanis fel kell készülni, műszakilag és mentálisan egyaránt, meg kell tervezni azt, beszélgetni kell az oktatóval a gyakorlat előtt, s utána is, hogy értékeljük a tapasztalatokat – magyarázza Pergel László.

A gyakorlat előtt azonban egy sor feltételt teljesítenie kell a növendéknek. Motoros magánpilóta-szakszolgálati engedélyt (PPL) az kaphat, aki elmúlt 17 éves, megfelelt az orvosi vizsgálaton, van erkölcsi bizonyítványa és elvégzi a megfelelő képzéseket.

Az orvosi vizsgálat ma már egy barátságos folyamat, egy köznapi értelemben vett egészséges ember nemigen csúszik el rajta, a szemüveg sem akadály, s ha valami problémát találnak az orvosok, megpróbálnak valamilyen gyógymódot javasolni az illetőnek. Természetesen megfelelő angolnyelv-tudás is szükséges, hiszen a repülés nyelve az angol, s enélkül még akkor sem lehet igazán boldogulni, ha csak az országhatárokon belül repül az ember. Bizonyos képesítésekhez pedig kifejezetten szükséges az angol alapú fóniaismeretek (a repülésben használatos rádiózás) stabil tudása.

Az elméleti képzés egy kisebb része megelőzi a gyakorlatot, de nagyobbrészt párhuzamosan folyik a kettő. Öszszességében mintegy 70 órát kell tanteremben tölteni, s ennek minimum háromszorosát kell az otthoni felkészülésre fordítani az alap szakszolgálati engedélyhez. A tanulók előélete egyébként különböző: aki már eljut a szándékig, hogy repülni szeretne, általában nem nulláról kezdi. De vannak igazi profik is, akik az internetről, szimulátorból, más légi sportokból már szereztek előképzettséget, az oktatók szerint sok esetben többet is, mint az ideális volna. Az elméleti tárgyak közé olyan témák tartoznak, mint a repü lésel mé let, fizika, aerodinamika, navigáció és így tovább. (Lásd keretes felsorolásunkat.)

A leggyakoribb jogosítások

PPL – Private Pilot Licence – Motoros magán-szakszolgálati engedély.
CPL – Commercial Pilot Licence – Kereskedelmi pilóta.
NVFR – Night VFR –Éjszakai, látás szerinti repülés.
IFR – Instrument Flight Rules – Műszer szerinti repülés.
ME – Multi Engine – Több hajtóműves repülés.
FI – Flight Instructor – Oktatói jogosítás.

Elméleti témakörök

Repüléselmélet
Aerodinamika
Szerkezettan
Motortan
Műszertan
Mechanika
Navigáció
Meteorológia
Típusismeret
Légi üzemeltetés
Üzemeltetési ismeretek
Légi jog
Repülési szabályok
Repülési eljárások
Rádiótávbeszélő-kezelési ismeret
Egészségügy
Elsősegélynyújtás

Másfél millió forint egy kisgépes jogosítvány megszerzése
Másfél millió forint egy kisgépes jogosítvány megszerzése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.