Sztrájk miatt zuhanhat a Malév
Nyolc nap múlva sztrájkba lépnek a Malév pilótái, méghozzá igen határozott akcióval próbálják érvényesíteni érdekeiket: szeptember 15-én reggel tíztől határozatlan idejű sztrájkot hirdettek. Egy köztudottan nagy veszteségeket okozó pilótasztrájk komoly bajt okozhat a cégnél, annak pénzügyi helyzete ugyanis nem megnyugtató. A legjobbnak számító nyári menetrend utasforgalmi mutatói ugyanis több, egymástól független forrásunk szerint is elmaradnak a tavalyi év eredményétől. Vagyis részben a kapacitáscsökkentés, részben pedig a rossz kihasználtság miatt kevesebb az utas a vártnál, így a bevétel is, ezért a tél eleji hónapok helyett már november elején külső finanszírozásra szorulhat a társaság – akkor is, ha nem számolunk egy esetleges sztrájk okozta veszteséggel.
A sztrájkkal kapcsolatos tárgyalásra való felhívást – erre egy hét áll a felek rendelkezésére – tegnap adták át a cégnek arra hivatkozva, hogy a kollektív szerződésről folyó egyeztetések megszakadtak. A Malév közleményébenmeglepettségének adott hangot, mondván, e tárgyalások folyamatosan zajlanak. Az érdekképviselet szóvivője ugyanakkor lapunknak elmondta, hogy a legutolsó találkozó óta – noha zajlottak informális egyeztetések – a cég egyoldalúan módosította a bérstruktúrát, vagyis csökkentette a repülési átalányt, s a napidíjakra vonatkozó szabályt, amit a szakszervezet úgy értékelt, hogy a tárgyalásokat megszakították. Pedig, mint mondták, a korábbi kompromisszumos javaslatukkal a pilóták ötszázalékos jövedelemcsökkenését is elfogadták.
A Malév ugyanakkor úgy látja, hogy a pilóták egyáltalán nem engednek, holott a többi érdekképviselettel már sikerült megállapodni. Közleményük szerint a Hunalpa vezetői a múlt héten találkoztak Fellegi Tamás fejlesztési miniszterrel, s Martin Gauss vezérigazgató is tájékoztatta a hajózókat, ám utóbbi találkozóra minössze az állomány tíz százaléka ment el. Lapunk úgy tudja: a miniszter meghallgatta a pilóták észrevételeit, de kérte őket a megegyezésre, hozzátéve, hogy egyelőre a Malév belügyének tekintik ezt a munkaügyi konfliktust, tehát abba az állam nem kíván beleszólni. A lapunknak név nélkül nyilatkozó pilóták elmondták: a vezérigazgató tájékoztatóján az alacsony részvétel egyik oka az időpont volt, sokan repültek, ugyanakkor ezt a tájékoztatót megelőzte egy hunalpás egyeztetés is, ahol egyértelmű mandátumot kaptak a szakszervezetek vezetői, vagyis sokan emiatt nem mentek el az értekezletre. A sztrájktárgyalásra való felhívás után tegnap a szakszervezetek vezetői előttMartinGauss már a cég likviditási problémáiról és arról beszélt, hogy a demonstráció esetén veszélybe kerülhet a bérkifizetés. Ezt forrásaink nyomásgyakorlásnak minősítik, de hozzáteszik: komoly üzenete annak ismeretében mindenképp van, hogy a Malév fizetési nehézségei miatt újra kellett tárgyalni a repülőgép-lízingszerződéseket. Vagyis a cég pénzügyi helyzete az állami tulajdonos ellenére is kritikus, s e szempontból a sztrájkot veszélyesnek tartják, noha elismerik, hogy az komoly fegyver a pilóták kezében.
A Malév likviditási helyzete az igazgatóság tegnapi ülésén is napirendre került. A testület tárgyalt egy új, Kassa és Dublin közötti repülőjárat indításáról is, az ülésről azonban lapzártánkig nem kaptunk bővebb információt.