VEKE: hiányzik az utas a MÁV szótárából

A menetrendet és az önérdek szerint cselekvő vasúti vezetőket okolja a MÁV július elején megnyitott mellékvonalain közlekedő vonatok szerény kihasználtságáért a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület.A megoldás szerintük ott van a döntéshozók orra előtt.

Átcsapott a kirúgási hullám a MÁV-Start Zrt. felett: Kozák Tamás vezérigazgató szeptember 15-én távozik posztjáról. Helyét egyelőre nem töltötték be. A „főmasiniszta” cseréjébe a vasútbarátok szíve nem sajdult bele különösebben, a vasúti személyszállítás rendbetételéhez, a szárnyvonalak utasforgalmának felélesztéséhez azonban szerintük egy új vezető kinevezésénél több kellene. Megkérdeztük, mi hozhatna változást?

A magyar vasútnak nem a szárnyai „betegek”, a baj a fejben van –vélekedik Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke úgy tartja: a mellékvonalak csupán a MÁV állapotának megfigyelésére alkalmas indikátorok. Arról, hogy jól működnek-e, vagy kellenek-e egyáltalán, évek óta váltakozó eredménnyel dúl a vita a parlamentben. A közelgő katasztrófára figyelmeztető jelzéseikre azonban nem figyel senki, így a vasutat megmenteni képes szakszerű kormányzati beavatkozás is egyre késik.

Márpedig hosszas konzíliumot a MÁV helyzetében a csodadoktorok sem engedhetnének meg maguknak.

Az idő lejárt, a betegség szétterjedt és a vasút szervezetébe szinte mindenütt befészkelte magát. A személyszállító vonatok az ország nagy részén megbízhatatlanok. A vicinálistól az intercity szerelvényekig szinte minden járat késik. A menetrend legfeljebb véletlenül teljesül. A forgalomirányítás fejetlen, a műszaki állapotok katasztrofálisak, a munkaerő és a járműállomány felhasználása pazarló és drága.

A VEKE alelnöke szerint ezt tetézi, hogy a MÁV szervezeti egységei és vezetői rendszerint saját önérdekük alapján cselekszenek. A pályavasút a technológiai időkre és a rossz pályaállapotokra hivatkozva lassítja a vonatokat – az egyre-másra keletkező meghibásodások kijavításánál egyszerűbb sebességkorlátozásokat elrendelni. A személyszállításra alapított MÁV-Start ugyanakkor az utasokon spórol: „suttyomban” rövidebb vonatokat közlekedtet, azaz kevesebb vagonból álló, rövidebb szerelvényeket küld az ülőhelyek hiányában állni kényszerülő utasokért.

A hozzá nem értéssel magyarázzák a VEKE-nél azt is, hogy a július elején megnyitott mellékvonalakra lassan tér vissza az élet. Mint mondják: az utasok csak akkor választják a személygépkocsi, az autóbusz vagy akár a kerékpár helyett a vonatokat, ha azok legalább a legalapvetőbb igényeket kielégítik. Azaz használhatók munkába és iskolába járásra, a nagyobb állomásokon lehetővé teszik az átszállást a csatlakozó járatokra, menetidőben, illetve komfortban versenyképes szolgáltatást biztosítanak.

A felélesztett vasútvonalakon bevezetett menetrend azonban a forgalomszüneteltetések előttinél is használhatatlanabb volt, egyetlen alapfeltételnek sem tett eleget. Dorner Lajos szerint az egyeztetés nélküli bevezetése nyomán „nevetségesen ritkán” járó, a nagyvárosokba lehetetlen időpontokban – túl korán vagy éppen túl későn – beérkező, a fővonali járatokhoz nem csatlakozó vonatok semmiféle valós igényt nem elégítettek ki. Az egyesületnél úgy vélekednek: mindezek fényében a júliusban regisztrált utasszámokat nem lehet rossznak nevezni – egyes vonalak esetében az is csoda, hogy a járatonként számolt átlagosan harminc utas egyáltalán hajlandó volt alkalmazkodni a szegényes kínálathoz. A Székesfehérvárt Komárommal összekötő vasútvonalon pedig hosszabb, több férőhellyel közlekedő vonatok forgalomba állítása nélkül a MÁV-Start nem is tudott volna jobb eredményeket produkálni.

A hétvégi menetrendben szereplő szerelvényeken regisztrált, átlagosan 59 utas ugyanis azt jelenti, a kétkocsis Bz motorvonat egyes állomásokon teljesen megtelt utassal. Az önkormányzatok és a VEKE által kikövetelt, szeptembertől módosított, de továbbra is ideiglenes jellegű új menetrend ugyan végre elmozdult a kínálat javítása felé, ám még mindig igen messze van a szükségestől. A szegényes szolgáltatások az egyesület álláspontja szerint csak arra jók, hogy lejárassák a kistelepülések vasútért folytatott küzdelmét. Eközben a VEKE-nél biztosak abban is: hozzá tudnának járulni az utasok és aMÁV számára is kielégítő személyszállítási kínálat kialakításához. Ezt szolgálná menetrendi és jármű-gazdálkodási tervük, amit már eljuttattak a szakminisztérium és a MÁV illetékeseihez. Egyelőre azonban csak remélik, hogy javaslataik az idén beépülhetnek a decemberben életbe lépő új menetrendbe. A VEKE vezetői szerint a MÁV mostani intézkedései ugyanis nem szolgálják az utasok érdekeit.

Vonatra váró utasok az újranyitott Karcag–Tiszafüred szárnyvonalon. Átgondolatlanabb a menetrend, mint a bezárás előtt volt
Vonatra váró utasok az újranyitott Karcag–Tiszafüred szárnyvonalon. Átgondolatlanabb a menetrend, mint a bezárás előtt volt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.