A Gazprom vezetékeire hajt Lengyelország
A lengyel szándék az évi 33 milliárd köbméteres kapacitású Jamal-Európa 684 kilométeres lengyelországi szakaszára vonatkozik, ezt kellene a lengyel állami GazSystem irányítása alá helyezni. A Gazprom azonban kizárólag üzemeltetőként lenne hajlandó elfogadni a cég szolgáltatásait. A Kommerszant című orosz üzleti lap értesülése szerint a GazSystem már július elején megküldte az Europolgaz céggel kötendő megállapodás tervezetét. Az Europolgaz a Gazprom, a lengyel PGNiG (48 százalék) és a Gas-Trading cég (4 százalék) tulajdonában van.
A Gazprom azt javasolja, hogy a vezeték technikai kiszolgálásáról kössenek megállapodást, s a többi funkciót vállalja az Europolgaz, de a GazSystem teljes egészében irányítása alá akarja vonni a vezetéket, s egyebek között önállóan akar szerződéseket kötni a gázszállítókkal, hozzáférést kíván biztosítani a vezetékhez harmadik feleknek is, és maga akarja meghatározni a tranzitdíjakat. A lengyel fél célja, hogy teljesen integrálja a lengyelországi vezetékrendszerbe a Jamal-Európa-vezeték adott szakaszát, és hogy a többi között fordított irányba is használhassa – írta az MTI.
Az orosz energiaügyi minisztérium szerint a meglévő kétoldalú kormányközi gázmegállapodások és a javasolt orosz megállapodás lehetővé teszi a lengyel fél számára a tranzitmonopólium megőrzését. A lapnak minisztériumi forrás azt mondta, már készen is volt az orosz fél számára elfogadható megállapodás, de az EU beavatkozott.
Háromszoros profit
Megháromszorozta profitját az első negyedévben az orosz Gazprom gázmonopólium. Január–márciusban adózott eredménye 324,9 milliárd rubelre (10,6 milliárd dollár) nőtt a kisebbségi részesedések nélkül az egy évvel korábbi 103,7 milliárd rubelhez képest. A bevételek 14 százalékkal, 956,8 milliárd rubelre (31,1 milliárd dollár) emelkedtek.
A kimagasló első negyedéves eredményt a cég a rendkívül hideg európai télnek és annak köszönheti, hogy az egy évvel korábbi eredménye az akkori alacsony gáz- és olajárak árak miatt meglehetősen gyenge volt. (MTI)