3D-s tévé húzza az elektronikai piacot

Magához tér a háztartási és szórakoztatóelektronika piaca, idén már ötszázalékos növekedéssel 582 milliárd eurósra nő majd – hangzott el a ma nyíló IFA-kiállítás szakmai napján. Továbbra is a tévében látja a fantáziát az iparág, de egyre fontosabb szempont a környezetvédelem is.

Alighanem magához tért a háztartási és szórakoztatóelektronikai piac. A hivatalosan csak ma nyíló IFA szakkiállításon a szervező cég vezérigazgatója örömmel nyugtázta, hogy vége a válságnak. – A háztartási elektronika nehezebben tér magához, a tavalyi egyszázalékos csökkenés idén stagnálásba megy át, de már 2009 harmadik negyedévétől érezni a lassú fejlődést – mondta Reinhard Zinkann, a szektor gyártóit tömörítő szövetség vezetője. Ez Magyarországnak sem rossz hír, hiszen e gyártóknak sok magyar cég dolgozik beszállítóként.

3D-s Mitsubishi-televíziót a januári Las Vegas-i világkiállításon
A guest wears 3D-glasses as he watches a Mitsubishi WD-82737 3D television during a media preview for the 2010 International Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas January 5, 2010. The show runs January 7-10. REUTERS/Mario Anzuoni (UNITED STATES - Tags: BUSINESS SCI TECH)

– Ha a szórakoztatóelektronikát és az otthoni informatikai eszközket is beleszámítjuk, akkor a tavalyi hétszázalékos visszaesés után idén ötszázalékos növekedést várnak az elemzők, a globális piac így 582 milliárd euróra nő – mondta Rainer He cker, a német szakszövetség elnöke. Ha csak az európai számokat nézzük, 2009 12 százalékos visszaesést hozott, de idén háromszázalékos növekedést várnak, így a kontinens pia ca 180 milliárd eurót jelent.

Az iparágat a tévébiznisz húzza: világszerte 190 millió készüléket értékesítettek három éve, tavaly már 238-at, idénre pedig 252 millió az előrejelzés. A plazma- és a hagyományos képcsöves technológia egyre inkább visszaszorul, míg az LCD gyorsan bővül.

Többek között az innovatív fejlesztéseknek hála a Samsung csúcskészüléke a C9000-es, ahogy a cég vezetői fogalmaztak, a világ legokosabb tévéje. A mindössze 7,8 mm vastag készülék természetesen 3D-s, de képes a hagyományos képanyagot is „térhatásúvá” konvertálni. A távirányítója maga egy kis számítógép, s található rajta egy mobiltelefon méretű kis kijelző, amin egy második adást nézhetünk, vagy az adást elvihetjük magunkkal a konyhába. Bár a használható technológia csak idén debütált, az EU tíz legnagyobb piacának számító országokban máris százezernél is több készüléket adtak el.

A Sharp előrejelzései az iparági átlaghoz képest konzervatívabbak, de nem sokkal. Idén 1,5 millió, 2012-ben pedig tízmillió eladott 3D-s tévére számít Hiroshi Sasaoka európai vezérigazgató. Bemutatták a szintén 3D-s LE925-ös szériát, amely 46 és 60 colos méretben lesz kapható, 2D–3D konverzióra is képes, valamint a cég tartalomszolgáltatói együttműködést kötött a Warner Brothers vállalattal, amely elvileg Európára is vonatkozik. A tavalyi IFA-n ígérte meg a Sharp, hogy 2010-ben megérkeznek a netes tévék is. A gyártó tartja a szavát, bemutatták az AQUOS NET+ termékeket, s külön érdekesség, hogy a Sharp nem saját fejlesztésű technológiát használ, hanem megvette a Philips megoldását.

A gyártók idén hosszasan szóltak a kihívásokról is, így nevezik a problémásnak számító kockázati tényezőket, melyeken elcsúszhat a piaci fejlődés. Ilyen a vásárlók szabadidejének csökkenése és a vásárlóerő gyengülése, de a széles sávú lefedettség alacsony aránya is, ahogy ők mondják, azaz alap-infrastruktúra hiánya. S ne feledjük a jogi szabályozást, amely sok esetben problémássá teszi a tartalomhoz való hozzáférést.

Pedig a tévék esetében ez fontos. Kováts Botond, a Samsung hazai marketingvezetője szerint a csúcstechnológia nem a hagyományos és jellemzően nem elég jó minőségű tévéadásokkal aknázható ki. A HD-mozik és a jó minőségű képi anyagok lejátszásakor látható az, mit is tud a technika. S ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy a 3D-s tartalom még mindig kevés, de már fejlesztik a házi 3D-s kamerákat, hogy a felhasználók maguk is generálják azt.

Húzóerő az eddig nem látott termékkategóriák megjelenése is: ahogy továbbra is hisztériaszerű figyelem övezi az Apple érintőképernyős táblagépének piaci bevezetését újabb országokba, s a Samsung állítása szerint sok energiát fek tetett arra, hogy megismerjék a fogyasztók valódi igényeit, s elkészítették saját táblagépüket, a Galaxy TAB-ot. A felhasználók fele útközben használná táblagépét, ezért az egy kézzel is könnyen fogható, mindössze 380 gramm.

A hétcolos kijelző 1024×600 pixeles felbontás mellett 16:9-es képarányt tud. A hardver ki ala kításánál további fontos szempont volt, hogy a felhasználók többsége e-mailezésre és webes alkalmazásokra, valamint hírfogyasztásra használná azt, ezért minden létező internetcsatlakozási lehetőséggel ellátták.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.