Lesújtó ÁSZ-jelentés az MNV-ről

Csalatkozniuk kellett azoknak, akik az Állami Számvevőszék elnökének korábbi tévés nyilatkozatai alapján azt várták, hogy a szervezet ezúttal a miniszterek felelősségét is felveti a központi költségvetés és az állami vagyongazdálkodás tavalyi évéről készült jelentésben. Éles kritikát ugyanakkor megfogalmaztak a számvevők.

Domokos László ÁSZ-elnök a Magyar Televízió reggeli műsorában úgy fogalmazott: a költségvetés végrehajtásáról és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. tevékenységének vizsgálatáról szóló jelentésben felmerül az állami vagyonért felelős miniszter felelőssége, a jelentések mai ismertetésén azonban ilyen jellegű személyi felelősséget végül nem fogalmaztak meg a számvevők. Ugyanakkor az ÁSZ-jelentések kemény kritikákat tartalmaznak, s a részletes számvevői jelentéseket átadják az ügyészségnek. – Az ügyészség feladata lesz, hogy eldöntse, indít-e büntetőeljárást az egyes ügyekben – hangsúlyozta az elnök az érintett időszak pénzügyminiszterei, Veres János és Oszkó Péter büntetőjogi felelősségét firtató kérdésre. Domokos hozzátette: a pénzügyminiszterek szakmai felelősségét az ÁSZ megállapította.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzéséről az elnök elmondta: bár a 2009-es büdzsé zárszámadásának normaszövege és mellékletei egymással összhangban állnak, és megfelelnek az államháztartási törvény vonatkozó előírásainak, a jelenlegi gyakorlaton tovább kell lépni. A zárszámadási javaslat több dokumentuma nem biztosítja ugyanis az átláthatóságot és az évek közötti összevethetőséget – hangzik a kritika.Megállapították, hogy a zárszámadásra korábban tett javaslatok csak részben hasznosultak, ezért a számvevők továbbra is változtatásokat javasolnak a tartalékok kezelésében, az egészségügyi finanszírozás rendszerében, az állami vagyonkezelésben, miként a 4-es metróval és az EU-val összefüggő költségvetéssel kapcsolatban is.

Ami a nemzeti vagyongazdálkodást illeti, alapvető hiányosságokat állapítottak meg a területnek, illetve az MNV tavalyi tevékenységének jogi szabályozásában is. – A döntési folyamatokban és a vagyonnyilvántartásban felelősségre vonás a vezérigazgató munkaviszonyának felmondásán túl nem történt – ismertette a jelentést Warvasovszky Tihamér alelnök. A jelentés megállapítja, hogy a részvényesi jogokat gyakorló pénzügyminiszterek döntései nem az állam érdekeinek figyelembevételével születtek. – A döntési folyamatokat a koncepció és az átláthatóság hiánya jellemezte – mondta az alelnök. Konkrét példákat is említettek, amikor a nem megfelelő döntések komoly veszteséget jelentettek a magyar államnak. Ilyen a Malév és a Bábolna Ménesbirtok ügye, valamint a posta, a MÁV és az MTV székházának ügye is. A moszkvai kereskedelmi képviselet eladása kapcsán 3,5 milliárd forintra becsülték a hozzávetőleges kárt.

A számvevők értékelése szerint a vagyongazdálkodás jogi környezetét tavaly sem sikerült olyanra fejleszteni, hogy teljesüljenek a törvényalkotó céljai. A döntési folyamatokban alapvető hiányosságokra hívták fel a figyelmet, s arra, hogy a rendszert a koncepciótlanság és az átláthatatlanság jellemezte. Erre jó példa, hogy a könyvvizsgáló a vagyonkezelő mindkét működési évében elutasította, hogy véleményt alkosson a cég gazdálkodásáról, mert álláspontjuk szerint ehhez nem álltak rendelkezésre hiteles adatok. Megjegyzik, hogy az egységes vagyonnyilvántartás, ismertebb nevén vagyonkataszter informatikai rendszerének fejlesztése tele volt szabálytalanságokkal és szakmai hibákkal. A rendszer az ÁSZ vizsgálata szerint nem működik, s az MNV elmulasztotta módosítani a szerződést, érvényesíteni a jogait, amivel 72 millió forintot „bukott”. Az értékelés megjegyzi, hogy az MNV-re bízott vagyon könyv szerinti értéke 12 681 milliárd forint volt, ám ezzel jóváhagyott középtávú vagyonhasznosítási stratégia nélkül dolgozott. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács megalkotta és elfogadta ezt a dokumentumot, ám az „elveszett a Pénzügyminisztérium bürokratikus útvesztőiben”, így a kormány végül csak 2009 végére fogadta azt el.

A konkrét ügyekre is kitérve a jelentés megállapítja, hogy a társasági vagyon kezelése se célszerű, se hatékony nem volt. Például a Bábolna Ménesbirtok Kft. tőkeemelésével veszteséges vállalatot finanszíroztak, ráadásul a cégnek megalapozatlanul, számítások nélkül utalt át nyolcszázmillió forint kölcsönt a Vagyonkezelő. A Malév esetében hangsúlyozták, hogy a részvényesi jogok gyakorlójaként több olyan pénzügyminisztériumi utasítás született, amely akadályozta az állam jogos igényének, a 32 millió eurós bankgaranciának a behajtását – igaz, a sajtóközlemény nem szól arról, hogy enélkül már csődbe ment volna a társaság. A posta, az MVM, az MTV és a MÁV székházügyeinek kapcsán arra jutottak, hogy a tranzakciók indoklásában várt hatékonyságnövekedés nem igazolódott be, s e szerződések egyébként sem szolgálhatták a célszerűséget, hiszen a stabil területigényű állami vállalatoknál hosszú távon a saját ingatlan mindig előnyösebb, mint bármilyen bérleti konstrukció. A Bábolna Ménesbirtok, a Malév és a moszkvai kereskedelmi kirendeltség épületének értékesítése ügyében a vizsgálatok anyagát csatolják a folyamatban lévő ügyészségi vizsgálatokhoz.

Oszkó: manipuláció és rosszindulat

Oszkó Péter korábbi pénzügyminiszter szerint az ÁSZ-jelentés manipulatív, nem nélkülözi a rosszindulatot, és alkalmas arra, hogy besározza mindazokat, akiknek a felelősségét akárcsak elméleti szinten is felvetették.

Oszkó szerint sok esetben arcpirító, ahogy a személyes felelősség kérdéséről fogalmaz az anyag, hiszen nem vesz figyelembe tényeket: például úgy mossa össze személyével a moszkvai kereskedelmi kirendeltség eladásának az ügyét, hogy közben akkor még nem is volt miniszter.

Csapodi Pál főtitkár, Domokos László elnök és Warvasovszky Tihamér alelnök
Csapodi Pál főtitkár, Domokos László elnök és Warvasovszky Tihamér alelnök
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.