Kétmilliárdot ígér a kormánynak az MKFE

Egymás után kapja a készpénzre váltható ígérteket a kamionosoktól Matolcsy György. A nemzetgazdasági miniszter július elején a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum (NÖFF) képviselőivel egyezett meg: ha a teherautók magyarországi tankolásával az év végéig kétmilliárd forint jövedékiadó-többlethez juttatják a költségvetést, a szaktárca jövő januártól lehetővé teszi a kereskedelmi gázolajár alkalmazását. Másfél hónap rákészülés után a közúti fuvarozók vezető szakmai szervezete is megtette ajánlatát.

Kétmilliárd forintot meghaladó többlet-adóbevételt biztosítanak az év végéig a költségvetésnek országhatáron belüli tankolásaikkal a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tagjai – jelentette be Vereczkey Zoltán. A szakmai szervezet elnöke szerint vállalásukat az teszi lehetővé, hogy egyesületük újratárgyalta és módosította a Mollal 2008 áprilisában aláírt megállapodását. Így az MKFE tagságát erősítő mikro-, kis-, középvállalkozások az eddiginél is olcsóbban tankolhatják meg járműveiket a cég kútjain.

Az új megállapodás a remények szerint elég előnyös ahhoz, hogy a fuvarozók az üzemanyagok magyarországi vásárlásával valóban jobban járjanak, mint a külföldi tankolással. Az MKFE tagvállalkozásai az általuk kiválasztott és a szakmai szervezetnél bejelentett hat töltőállomásnál a literenkénti kútárakból összesen tíz forint kedvezményt kapnak. A Mol többi kútjánál pedig a jövőben is igénybe vehetik a korábbi megállapodásban szereplő, literenkénti nyolc forint árkedvezményt.

Az MKFE szakértői úgy számolnak: szervezetük tagvállalkozásait az alacsonyabb árak mellett a külföldi tankolások utáni áfaelszámolás, illetve -visszaigénylés bonyolultsága és lassúsága is a hazai üzemanyag-töltőállomások használatára ösztönzi majd. Remélik, hogy tagjaik a 2010-re várt 48-50 millió liter gázolaj helyett mintegy 60-65 millió liter üzemanyagot vásárolnak a magyar kutaknál.

A közúti fuvarozóknak rövid távon előnyös megállapodás nyélbe ütése mellett az MK-FE nem tett le régi céljáról, a kereskedelmi gázolajár bevezetésének mielőbbi megvalósításáról sem. A kormányzat korábbi merev elzárkózása után kedvező jelnek tartják, hogy a nemzetgazdasági tárca vezetője ígéretet tett a fuvarozóknak kedvező rendszer jövő januári bevezetésére. Álláspontjuk szerint azonban a döntéshozók kevés kockázatot vállalnának, ha már az idei utolsó negyedévben kipróbálnák, hogy a gázolaj jövedéki adójának literenként nyolcforintos csökkentése, milyen hatással van a költségvetésre.

Az MKFE illetékesei állítják: az intézkedés mérlege pozitív lenne. A kereskedelmi gázolajár bevezetése után ugyanis nem csak a 35 ezer hazánkban bejegyzett tehergépkocsi és mintegy háromezer nemzetközi forgalomban résztvevő autóbusz választaná a külföldi töltőállomások helyett a hazai üzemanyag-forgalmazók kútjait. Valószínű, hogy a magas jövedéki adó miatt jelenleg inkább az országhatáron túl tankoló, hazánkon évente áthaladó mintegy egymillió külföldi kamion közül is soknak itt töltenék meg tankját.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.