Kétmilliárdot ígér a kormánynak az MKFE
Kétmilliárd forintot meghaladó többlet-adóbevételt biztosítanak az év végéig a költségvetésnek országhatáron belüli tankolásaikkal a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tagjai – jelentette be Vereczkey Zoltán. A szakmai szervezet elnöke szerint vállalásukat az teszi lehetővé, hogy egyesületük újratárgyalta és módosította a Mollal 2008 áprilisában aláírt megállapodását. Így az MKFE tagságát erősítő mikro-, kis-, középvállalkozások az eddiginél is olcsóbban tankolhatják meg járműveiket a cég kútjain.
Az új megállapodás a remények szerint elég előnyös ahhoz, hogy a fuvarozók az üzemanyagok magyarországi vásárlásával valóban jobban járjanak, mint a külföldi tankolással. Az MKFE tagvállalkozásai az általuk kiválasztott és a szakmai szervezetnél bejelentett hat töltőállomásnál a literenkénti kútárakból összesen tíz forint kedvezményt kapnak. A Mol többi kútjánál pedig a jövőben is igénybe vehetik a korábbi megállapodásban szereplő, literenkénti nyolc forint árkedvezményt.
Az MKFE szakértői úgy számolnak: szervezetük tagvállalkozásait az alacsonyabb árak mellett a külföldi tankolások utáni áfaelszámolás, illetve -visszaigénylés bonyolultsága és lassúsága is a hazai üzemanyag-töltőállomások használatára ösztönzi majd. Remélik, hogy tagjaik a 2010-re várt 48-50 millió liter gázolaj helyett mintegy 60-65 millió liter üzemanyagot vásárolnak a magyar kutaknál.
A közúti fuvarozóknak rövid távon előnyös megállapodás nyélbe ütése mellett az MK-FE nem tett le régi céljáról, a kereskedelmi gázolajár bevezetésének mielőbbi megvalósításáról sem. A kormányzat korábbi merev elzárkózása után kedvező jelnek tartják, hogy a nemzetgazdasági tárca vezetője ígéretet tett a fuvarozóknak kedvező rendszer jövő januári bevezetésére. Álláspontjuk szerint azonban a döntéshozók kevés kockázatot vállalnának, ha már az idei utolsó negyedévben kipróbálnák, hogy a gázolaj jövedéki adójának literenként nyolcforintos csökkentése, milyen hatással van a költségvetésre.
Az MKFE illetékesei állítják: az intézkedés mérlege pozitív lenne. A kereskedelmi gázolajár bevezetése után ugyanis nem csak a 35 ezer hazánkban bejegyzett tehergépkocsi és mintegy háromezer nemzetközi forgalomban résztvevő autóbusz választaná a külföldi töltőállomások helyett a hazai üzemanyag-forgalmazók kútjait. Valószínű, hogy a magas jövedéki adó miatt jelenleg inkább az országhatáron túl tankoló, hazánkon évente áthaladó mintegy egymillió külföldi kamion közül is soknak itt töltenék meg tankját.