Mikrobusz is elég lenne az újraindított vonatok utasainak
Kérték, hát megkapták – Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a MÁV szárnyvonalainak forgalomszüneteltetése ellen korábban hangosan tiltakozóknak öt vonalszakaszon viszszaadta a vasutat. A szerelvények július 4-e óta ismét zakatolnak. A megmentésükért fogalmazott leveleket és kiáltványokat aláíróknak, blogolóknak, demonstrálóknak nem maradt más tennivalójuk, mint jegyet váltani, vonatra szállni és utazni. Utánajártunk, hogy teszik-e?
Több ezer utast számoltak öszsze a jegyvizsgálók a MÁV-Start Zrt. személyszállító vonatain júliusban, a kormány választási ígéreteinek jegyében elsőként megnyitott mellékvonalakon. Hangos ovációra azonban még sincs ok, az újra járható szárnyakon a múlt hónap 27-28 menetrendi napján összesen több mint hétszáz vonat közlekedett. Konkrétan annyi, hogy ha a járatok kihasználtságának értékelését a statisztikusokra bíznák, kiderülne: a szerelvényeken átlagosan alig több mint harmincan utaztak. A miheztartás kedvéért, ennyi utas mellett még egy autóbuszon is maradnának ülőhelyek.
Az elméleti számítások eredményein a vasút saját adatai sem szépítenek sokat. Az öt vonal közül a legnagyobb forgalmat bonyolító Zirc–Veszprém szakaszon hétköznap, illetve hétvégén egyaránt napi hat szerelvény közlekedett. A kalauzok adatai szerint az előbbiek összesen 306, az utóbbiak 186 utast szállítottak naponta. Az egy vonatra jutó átlagos felszálló utasszám így a munkanapokon 51, szombaton és vasárnap 31 fő volt.
Hasonló a helyzet a júliusban napi négy vonattal kiszolgált Komárom–Székesfehérvár vonalon is. Itt a munkanapokon átlag 160, hétvégén 236 utast jegyeztek fel. A hétközi vonatokra így átlagosan negyven, a hétvégiekre 59 utas jutott.
Pápa és Csorna között a múlt hónapban munkanapokon 108, hétvégéken 66 utast regisztráltak. A naponta közlekedő hat szerelvény mindegyikére így hétfőtől péntekig 18, szombaton és vasárnap átlagosan 11 utas jut. Jobb eredményekkel dicsekedhet a vasút a Karcag–Tiszafüred vonalon járó napi hat vonata. Hétköznap itt 156, hétvégén 186 utas szállt vonatra. A járatonkénti átlagos utasszám így a munkanapokon 26, szombaton és vasárnap 31 fő volt.
A Lajosmizsét Kecskeméttel öszszekötő vonalszakaszon menetrend szerint közlekedő napi négy vonat teljesített. Munkanapokon a szerelvényeknek összesen 80, hétvégéken 84 utasuk volt. Azaz egy-egy vonatnak 20, illetve 21 utast kellett elszállítania.
A fejlesztési tárcánál azonban már a mellékvonalak újraindítása előtt jelezték: rossz úton jár, aki azt várja, hogy a szolgálatba küldött szerelvényeken az első mozdonyfütty után fürtökben lógnak majd az utasok. A hivatalos álláspont szerint a vasút ügyét „messzebbről” kell nézni.
Méghozzá annyira, hogy a száraz utasforgalmi adatok, vagy éppen a MÁV vállalati érdekei helyett az egyes kistérségek érdekei is áttekinthetők legyenek. Az állami vasút gazdálkodását kevéssé befolyásoló mellékvonali költségek és bevételek viszonyánál ugyanis fontosabb, hogy a vonatok által kiszolgált települések megőrizzék lakosságmegtartó erejüket és ezzel fejlődési potenciáljukat. Feltehetően mindez a legkevésbé sem azt jelenti, hogy a vasútért felelős minisztérium számára mellékes lenne, milyen eredményeket produkálnak a vonatok a szárnyakon. Erre utal legalábbis, hogy a tárca az átmenetit felváltó új menetrenddel várja a tanítási szünet és a nyári szabadságolások végét.
Az önkormányzati igények alapján kialakított, szeptember elsején életbe lépő módosítások az újra megnyitott mellékvonalakon megduplázzák a járatok számát. Az eddigi négy-hat járat helyett nyolc-tizenhat közlekedik majd naponta. A nagyobb járatsűrűség, az új indulási és érkezési idők a remények szerint kedveznek majd az iskolába, illetve munkába járóknak.
Ahogy a puding próbája az evés, úgy a MÁV szárnyvonalain idővel a vonatok népszerűsége mutatja majd meg, hogy valóban kell-e a vasút az utasoknak. Eddig azonban csak az derült ki, hogy tiltakozni, demonstrálni többen akartak, mint vonatozni. Az viszont ettől függetlenül is valószínű, hogy a kormány tartja magát ígéreteihez, és a decemberi menetrendváltáskor újabb, korábban forgalomszüneteltetésre ítélt mellékvonalakon állítja szabadra a szemafor jelzését.