Szállások virtuális kalapács alatt
Olcsóbb, de valójában mihez képest az – ezt érdemes tisztázni, mielőtt valaki benevez egy szállásajánlatért zajló licitbe. A szállodák úgynevezett listaára valójában a legritkábban alkalmazható ár, ami azért kockázatos, mert egy borsos árszinttel elriaszthatják a vendégeket, akiket aztán költséges marketinggel és akciókkal lehet csak visszacsábítani – fogalmaz Réti Péter, a 127 ezer regisztrált olvasót felmutató, havi 40 milliós forgalmat bonyolító Gulliver.hu tulajdonosa és üzemeltetője. A piacvezető Vatera és a TeszVesz mellett a terület egyik legjelentősebb szereplőjeként jegyzett Gulliver.hu létrejöttét egy különös kényszerhelyzet alapozta meg.
A német nyelvű utazási magazint kiadó társaság hat évvel ezelőtt a csőd szélére került a nem fizető hirdetői miatt. Az átlagosan 40-80 ezer forintos tartozásokból Réti Péter cégének másfél milliós kintlévősége halmozódott fel, amit az adósok csak úgynevezett voucherek, vagyis szálláskuponok formájában tudtak kiegyenlíteni. A cégtulajdonosnál pillanatokon belül 1,5 millió forintnyi üdülési kupon gyűlt össze, mire gondolt egy merészet, és saját honlapján nagy kedvezménnyel meghirdetett párat. A legsikeresebbnek az egyforintos kikiáltási áron kínált csomagok bizonyultak, amikért szó szerint versengtek a licitálók, és végül korrekt áron, vagyis annyiért vitték el, amennyivel az eladó és a vevő is jól járt.
A Gulliver.hu létrejöttétmegalapozó sikeres licitek megmutatták, hogy létezik érdemi kereslet azokra a szállodai csomagokra, melyeket bizonyos időn belül, jellemzően egy éven belül bármikor fel lehet használni, és legalább 20 százalékkal olcsóbbak, mint a klasszikus úton lefoglalt éjszakák.
A magyarországi üdülési kuponok licites piaca a TeszVeszen is nagyjából öt éve kezdődött, eleinte zömmel a magánszállásadók ajánlataival. A szobát, apartmant vagy családi házat hosszabb-rövidebb időre kiadó vendéglátók mellett fokozatosanmegjelentek a jellemzően fix áras ajánlatot megjelenítő hotelüzemeltetők. Mint Dobra Péter, a Teszvesz.hu Aukció Kft. operatív igazgatója mondja: az egyforintos kikiáltási árra is van példa, de azt többnyire reklámcéllal alkalmazzák az eladók. A fixáras csomagok 20-30 százalékos kedvezményt jelentenek, de rendszeresen van példa akár 60 százalékos engedményre is, amikor egy szálloda a reménytelenül üres napjait akarja legalább önköltségi áron megtölteni.
A tízéves, immár 1,2 millió felhasználóval működő Vaterán a válság ellenére, vagy éppen amiatt átlagon felüli növekedést értek el az utazási és szabadidős ajánlatok. Csupor Erik, a Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója a tavalyi évhez képest 200 százalékos forgalomnövekedésről tájékoztatott, ami az aukciós portál évente elért, 40 százalékos fejlődését is bőven felülmúlja. Az igazi sikertörténetet író kategória legjobban teljesítő ajánlatai ott is a belföldi hosszú wellnesshétvégék, melyek a szállásaukciós piac egyértelmű aranyérmesei. A Vaterán a nemrég indult limitált darabszámú, kivételes kedvezményt jelentő napi ajánlatok közé már kétszer is bekerült egy-egy hotel csomagja, ezekre egyetlen nap alatt több száz jelentkező akadt.
Érdekes, hogy az online aukciós piac nagy elődjének tekinthető E-bay.com-on sem szerepelnek akkora sikerrel a szálláskuponok, mint a magyar aukciós oldalakon. A piac sajátossága, hogy a last minute utazásokra nincs igény, a licitálók nem szeretik az erősen korlátozott ajánlatokat, a szálláscsomagok közül is azok a keresettek, amelyek gazdag szolgáltatást és hosszú távú beválthatóságot ígérnek. Jellemző még, hogy a liciten a nők vannak többségben, mint a családi nyaralások kitervelői, és egyre többen ajándékba szánják a kuponokat, ezért karácsony előtt megugrik a forgalom.
A legtöbb szálloda honlapján fellelhető akciós ajánlatok is a licitpiac részét képezik. A Hunguest Hotels központilag nem jelenik meg az online aukciós oldalakon, mert inkább saját portáljukra akarják csábítani vendégeiket. Ennek érdekében a szállodalánc weboldalán saját aukciós lehetőséget alakítottak ki. Ugyanakkor – mint azt Neustadtl Dániel, a szállodalánc projekt igazgatója elárulta –, az egyes hotelek önállóan dönthetnek arról, hogy részt vesznek-e online aukción. Ez azonban nem gyakran fordul elő, mivel tapasztalataik szerint az aukciós oldalakon túl alacsony áron lehet csak hatékonyan megjelenni. Az amúgyis (ön)gyilkos árversenybe került hazai szállodák közül nem mindegyik gondolja úgy, hogy bármi áron szeretné megtölteni szobáit, éppen ezért a kedvezmények mértéke sok háznál korlátozott, nem megy az önköltségi ár alá.
A szállás aukciókba utazási irodák is belekóstolnak, többkevesebb sikerrel. Egy komáromi utazásszervező cég például éppen most, öt hónapos kísérlet után döntött úgy, hogy felhagy a licitszervezéssel. A próbálkozás kudarcának okát a cégvezető abban látta, hogy a hotelek nem adtak legalább 20 százalék engedményt, és volt, amelyiket meg sem tudták nyerni az ügynek, mondván, nem akar magának konkurenciát csinálni.
A Licitszallas.hu viszont éppen most jutott túl a tesztüzemen, és az új terület életképesnek bizonyult, folytatják a vállalkozást – tudtuk meg Derzsényi Istvántól, a honlapot üzemeltető Pihenjitthon.hu ügyvezetőjétől. A több lábon állásra törekvő cégvezető szerint a rendkívül árérzékeny magyar piacon éppen az olcsóság, az alkalmi vétel lehetősége a csábító, amire egyre több licitáló harap rá.
Érdekesség, hogy a szállásaukciók egyikén sem szerepelnek jól a budapesti csomagok.