Wifi falvak Baranyában és Szabolcsban
A digitális íráskészség elsajátítása, fejlődése természetes hozadéka az IKT-eszközhasználatnak, amely ma a munkavállalás tekintetében a legtöbb területen előnyt biztosít. Általában véve a digitális írástudás fejlesztése nem egy lehetőség, hanem egy szükségszerűség. A mindennapos tevékenység által készségszintűvé válnak azok a kulcskompetenciák, amelyek egyben a későbbi munkaerő-piaci státusz meghatározói is, pl. a továbbított és hozzáférhetővé tett információ megkeresése, feldolgozása és értelmezése.
Közösségi internet
A Wifi Falu programot elindító Internet Terjesztéséért Alapítvány 2008 elejétől működik. A program célja, hogy Magyarország legelmaradottabb térségeinek lakóit wifiantennákon keresztül közösségi internethez juttassa. A projekt először a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Cserehát vidékén indult el, de már Szabolcs-Szatmár-Bereg megye is csatlakozott a programhoz. Ebben az évben a Baranya megyei térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok jutnak olcsón számítógéphez és ingyenes internethez. Így kapcsolódott a projekthez a Királyegyházi Általános Iskola.
Pilotiskola
Királyegyháza Baranya megyében, a Szentlőrinci kistérségben található község. Lakosainak száma 1200 fő. Általános iskolájában – amely alapfokú művészeti intézmény is – közel 140 diák tanul, ahol néptáncoktatásra és zenei alapképzésre is van lehetősége a gyerekeknek. Az óvodát is magában foglaló intézmény fejlesztéseit a pályázati lehetőségek kihasználásával végzi. Az elmúlt években fejeződött be az új könyvtárhelyiség kialakítása az iskolától külön álló épületben. Idén nyáron pedig egy – pályázat útján nyert –100 milliós beruházás veszi kezdetét, az iskola kívül-belül megújul, és egy új szárnnyal is kibővül az épület.
Képzés a Jövő Házában
Az iskolákban első generációs, kifejezetten iskolai használatra tervezett Intel Classmate PC-k kerültek telepítésre. A CMPC a pilot elkezdése óta jelentős fejlesztésen esett át, mely lényegesen nagyobb teljesítményt és megbízhatóságot jelent.
Az eszköz önmagában azonban nem képes eredményt produkálni, sőt, a szakszerűtlen és átgondolatlan alkalmazás akár negatívan is hathat. Ebből kifolyólag az IKT-eszközök használatbavétele előtt az iskolából két pedagógus részt vett a Jövő Háza által szervezett tréningen (A Classmate PC alkalmazása az iskolai tanórán – módszertani és szoftveres ismeretek a digitális oktatáshoz), és óralátogatást tettek a Deák Diák Általános Iskolában, ahol több mint egy éve CMPC-vel folyik a tanítás. A tréning alkalmával a tanárok megismerkedtek a módszertani továbbképzés és kompetenciaalapú oktatás bemutatása mellett a tanterem-felügyeleti, oktatótermi szoftverekkel, digitális tananyagokkal és az interaktív tábla használatával.
Az IKT-eszközök biztosítása után 2009 májusában megkezdődött a 3. osztályban a CMPC-vel való tanítási-tanulási folyamat. A hátrányos helyzetű gyerekek iskolai esélyegyenlőségének biztosítására új lehetőség nyílik a CMPC használatával. Az itt tanuló gyerekeknek a többsége nem használt eddig számítógépet.
Hasznosítható tudás
Irodalomórán a tanulók másfél heti használat után biztonságosan navigálnak a Wikipédia, Szinonimaszótár, Idegen szavak és kifejezések szótára honlapon. Ezeknek a történelmi olvasmány feldolgozása kapcsán veszik hasznát, mivel az előforduló ismeretlen kifejezéseket ezek segítségével értelmezhetik.
Fogalmazásórán egy meglepetés várta a tanulókat, meg kellett nyitniuk egy mappát, melyben az osztálykiránduláson készült képek voltak feltöltve.
Nemcsak gondolataikban idézték fel az állatkerti élményeiket – és az alapján írtak róla –, hanem megjelentek előttük az ott látottak. Ezek a képek nemcsak az ottani élmények újraélését segítik, hanem ismereteiket is bővítik.
Csoportmunkában is dolgoztak, feladatlapot töltöttek ki, melyre a válaszokat az internet segítségével ügyesen keresték meg. Ez a kooperatív tanulási forma ösztönözte őket a kreatív együttműködésre és az új készségek elsajátítására.
Kiderült, hogy ezek a diákok kooperatívan és önállóan is képesek megoldani feladatokat a CMPC használatával. Képessé válnak az önálló ismeretszerzésre – az internet segítségével – azok a tanulók, akik a tankönyv szövegezését nehezebben értik meg. Magatartási gondok nem jelentkeztek a tanórák alatt, a feladatok motiválttá tették őket, sokszor egymással versenyeztek a tanulók. A CMPC lehetőséget kínál az egyéni haladási ütemre.
Mit mond a pedagógus?
A pedagógus szerint az e-osztályterem kialakítása zökkenőmentesen zajlott, és nincsenek technikai fennakadások. Minden tanórán a tananyagba beleépíti a CMPC használatát. Eddigi tapasztalatai, hogy a tanulói laptop használata változatosságot, szemléletességet és a tanulói aktivitás növekedését, motiváltságot eredményez a tanórai alkalmazásban. Az a tapasztalat, hogy a pedagógus és a diákok örömmel használják a digitális technika adta lehetőségeket. A tanártréningen elsajátítottakat használja, beleépíti a tanítási-tanulási folyamatba, és kész belső képzést tartani a kollégái számára megfelelő eszközellátottság esetén. A tanárok ki szeretnék használni a CMPC hordozhatóságát, mely több lehetőséget kínál az óraszervezésben, hiszen mobilitásának köszönhetően az osztályterem falain kívül is használható akár az iskolai tanóra keretében, mikor már a diákoknak több gyakorlatuk lesz a tanulói számítógép használatában.
Korlátlan lehetőségek
A Microsoft támogatást nyújtott a Wifi Falu program folytatásához. A közelmúltban adták át a Microsoft Korlátlan Lehetőségek programja keretében meghirdetett pályázat nyerteseinek megítélt pénzbeli támogatást. A tavaly benyújtott magyarországi pályamunkák közül a nemzetközi bírálóbizottság az Internet Terjesztéséért Alapítvány és a Bács-Kiskun Megyei Civil Szolgáltató Központ közös pályázatát értékelte legjobbnak.