Beszakadt a motorpiac, csak a szürkeimport megy

Továbbra sem pörgött fel a motorpiac, és a kereskedők már azt is érzik, hogy jövőre sem reménykedhetnek fellendülésben. A szürkeimporttal érkező, semmilyen nyilvántartásban nem szereplő robogók száma viszont nő.

A legforróbb nyári hónapokban is mínuszokat regisztráltak a szalonokban: a Datahouse adatai szerint tavalyhoz képest júliusban 39 százalékkal kevesebb új motorkerékpárt helyeztek forgalomba júliusban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagja, Szloboda Tamás szerint a motorpiac évtizedeket lépett vissza az időben, és vélhetően sokáig csak álom marad a 2002-es év 18 ezres darabszáma. A korábbi évek dinamikus növekedése 2006-ban megszakadt, az impozáns motorszalonok hiteleit viszont törleszteni kell, miközben a vevők fogynak, a működési költségek nőnek. Pedig a kínálat bővül: harminc márka félezer modelljéből lehet válogatni, igaz, egyre kevesebb helyen, mert egyre több motorkereskedő zár be.

Bezárt motorkereskedés, ahonnan eltűntek a hiteles vevők
Bezárt motorkereskedés, ahonnan eltüntek a hiteles vevők

Öt éve egyetlen motormárka éves eladása elérte a négyezres darabszámot, amit idén az összes márka együtt nem remélhet a teljes piacon. A Datahouse adatai szerint 2010 első hét hónapjában 1764 új motorkerékpár kelt el, ami 1036 darabbal és 37 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakához képest, a július 232 darabja 39 százalékos esést jelent.

Itthon hétszázezer embernek van A kategóriás jogosítványa, de a 137 ezer regisztrált gép szerint ennek töredéke motorozik, tehát lenne potenciális vevő. A szakemberek szerint sokan szeretnék újra cserélni régi motorjukat, ám ez egyre nehezebb, mert az olykor nullaszázalékos előleggel és hat-nyolc éves futamidőre vásárolt gépek maradványösszege messze meghaladja a beszámítási értéket. Ezért sokan maradnak a réginél.

Sem a hazai kereskedőknek, sem a levegőnek nem tesz jót a sok robogó, mely szürkeimportként és ellenőrizetlenül ömlik az utakra. Többségüknek nincs típusbizonyítványa, ráadásul ezeket környezetvédelmi ellenőrzésre sem kell vinni. Márpedig egyetlen silány kétkerekű száz autónál jobban ronthatja a levegőt.

Hiába próbálták kötelezővé tenni 2009-ben, aztán hamar felfüggesztették a robogók rendszámosítását. Ezzel több tízezer motoros kétkerekű semmilyen nyilvántartásban nem szerepel, pedig az ötven köbcentiméteresnél kisebbekre is kell kötelező biztosítást kötni, ám ezt sokan elmulasztják, ami komoly gondot jelent a vétlen gyalogosnak, kerékpárosnak, autósnak a kártérítési igény érvényesítésekor. Egyszerűbb és olcsóbb a tetthelyen elhagyni a robogót, mely olykor kevesebbet ér egy visszapillantó tükörnél. A robogók többsége az engedélyezett 40 km/óránál jóval többel megy, „hála” a tulajdonosok tuningjának. Ez pedig nemcsak szabálytalan, de veszélyes is, mert a nagyobb teljesítményhez és sebességhez nagyobb fék is kellene.

Több évtizedes tapasztalat, hogy aki tavasszal nem szállt új gépre, az idén már nem is fog. Márpedig márciusban 30 százalékkal, áprilisban 35 százalékkal, májusban 44 százalékkal zuhantak az eladások. Mennyiségét tekintve is az idei év leggyengébb hónapja a január volt: a 82 darab motorkerékpár 48 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától. A Datahouse adatai szerint a Honda 697 darab eladásával vezeti a márkák listáját a Suzuki (284 db), a Yamaha (185 db), a BMW (129 db) és a Kawasaki ( 123 db) előtt. Júliusban csak a BMW és a Ducati tudta növelni forgalmát: a németek 19 darabja plusz 58 százalékos, az olaszok 6 darabja 20 százalékos többletet jelent. Ekkora darabszámra nem lehet komoly hálózatot fenntartani, és az importőrök legkorábban a 2012-es évre jeleznek némi forgalomnövekedést. Az már kérdés, hogy hányan élik túl, mert a kereskedők folyamatosan fogynak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.