Kétmilliós intőt kapott a Porsche Bank

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete kirótta az első bírságot a banki magatartási kódex megsértéséért. A Porsche Banknak eddig kétmilliójába kerül, hogy fittyet hányt a fél éve hatályban lévő fogyasztóvédő jogszabályra. Közben a szervezet elnöke lényegében a hitelfelvevők havi törlesztőrészletének maximalizálásáról beszélt egy riportban.

Nem siette el a Porsche Bank, hogy beépítse a banki magatartási kódexet a szerződéseibe: bár a kódex január óta él, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) mégis úgy találta, hogy a Porsche Bank Zrt. sem ügyfélszabályzatában, sem pedig a hitelkérelmi dokumentumaiban nem jelezte, hogy alávetné magát annak.

Ennél súlyosabbnak gondolhatták a felügyeletnél, hogy a bank szabályzatából hiányoztak a hitelintézeti törvény azon fogyasztóvédő pontjai, amelyek a bankoknak csak bizonyos, objektív szempontok megléte esetén engedélyezték a hitelköltségek – költség, kamat, díj – egyoldalú felsrófolását. Ahogy a Porsche lényegében azzal sem foglalkozott, hogy a késedelmesen teljesítő ügyfél esetén – a végrehajtást elkerülendő – milyen lépéseket kell a banknak megtennie. A PSZÁF kétmillió forint bírságot rótt ki a bankra, amelynek szeptember végéig jelentésben kell beszámolnia a felügyeletnek arról, hogy immáron alkalmazza-e a banki kódex előírásait.

A PSZÁF még tavasszal indította el célvizsgálatát harminc hazai pénzintézet között, azt vizsgálva, hogy azok betartják-e a magatartási kódex rendelkezéseit, azaz az ügyfelek előzetes tájékoztatásakor, a szerződések egyoldalú módosításánál és a késedelmes – lényegében a bedőlés előtt álló – hitelek ese tében a kódexben foglaltak szerint járnak-e el.

A felügyelet vizsgálata még nem zárult le, a PSZÁF tájékoztatása szerint augusztus folyamán még várhatóak határozatok, ám arról egyelőre nem nyilatkoztak, hogy ezek hasonló szankciókkal végződnek-e. Az üggyel kapcsolatban kerestük a Porsche Bank Zrt.-t, ám lapzártáig nem tudtuk elérni őket.

A közzététellel egy időben a felügyelet elnöke arról nyilatkozott, hogy a fogyasztóknak nem szabad abban bízni, vagy reménykedni, hogy az állam, esetleg a felügyelet megmenti őket. Szász Károly a Gazdasági Rádió ban elmondta: a fogyasztóknak elsősorban maguknak kell helytállniuk.

Az elnök a pénzügyi rendszerről szólva úgy fogalmazott: a rendszer mind a fogyasztóktól, mind pedig az üzleti szféra résztvevőitől fegyelmet vár el. A pénzügyi szereplőktől az várható el, hogy tartózkodjanak az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségétől, így Szász szerint a pénzügyi szervezetek csak rendkívül kivételes esetekben élhetnek ezzel a lehetőséggel.

Az elnök szerint is tény, hogy folyamatosan emelkedik a nem teljesítő hitelek állománya, ám ezt szerinte nem szabad túldramatizálni: ugyan nagy lakossági devizateher alakult ki, ám a válságban eddig kezelhető volt. S már a fellendülés jelei is látszanak. Ugyanakkor a PSZÁF elnöke időzített bombához hasonlította a jelenlegi adósságállományt, amit kezelni kell.

A PSZÁF első körben ezért olyan javaslatokat tenne, amivel mérsékelnék az adósság növekedését, olyan korlátok közé szorítva a szolgáltatókat, hogy csak részben érvényesítsék a jutalékvagy költségigényüket. Így a PSZÁF elnöke szerint érdemes megfontolni, hogy az a fedezet, amit az ügyfél a banki hitelnyújtáskor felajánlott, lehetne-e egy olyan felső korlát, amely fölé nem nőhetne az adott lakos terhe, de hasonló megfontoláson alapul az a javaslat is, amely szerint az adós havi törlesztőrészlete nem haladhatna meg egy adott mértéket.

A felügyelet központja – élesbe fordult a kódexben foglaltak ellenőrzése
A felügyelet központja – élesbe fordult a kódexben foglaltak ellenőrzése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.