Európa roncstelepe lettünk, számolatlan hozzák ide a szemetet
– Nem divat a környezettudatosság, különösen, ha tenni is kell valamit érte, pedig az állampolgárokat nemcsak a jogaikról, de a kötelezettségeikről is fel kellene világosítani – mondja Lukács Pál, az Autós Nagykoalíció most megalakult hasznosítási tagozatának szakmai képviselője. Persze ki adná le roncsautóját kilónként 10-12 forintért a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő bontóban, ha az illegálisban akár 30-40 forintot is adnak érte – teszi hozzá a szakember, aki szerint nem csak az autósok esetében nem beszélhetünk környezettudatosságról. Hiába ültette át ahazai gyakorlatba a kormány 2004-ben azokat az uniós direktívákat, melyek szerint roncsot csak minősített feldolgozónál szabad leadni, és az autót a bontó által kiadott igazolás birtokában lehet kivonni a forgalomból. Magyarországon az évente leselejtezett százezer autóból negyvenezer illegális feldolgozókban végzi. A 260 bejegyzett átvevő és hasznosító telep mellett ezernél több illegális autóbontó és több száz törvénytelen hulladékkezelő működik: az ezeknél kitermelt alkatrészek forgalmazása évente 5–8 milliárd forintos kárt okoz a magyar államnak. –S akkor még nem beszéltünk a közlekedésbiztonságról, hiszen sok bontott alkatrész nem felel meg a követelményeknek – fogalmaz Lukács.
A nyugat-európai roncsprémiumprogramok hozadéka a félbevágott autók áradata. Tömegével jönnek tréleren olasz és német bontókból csonka roncsok, melyeket azért vágtak félbe, hogy azokat ne lehessen újra forgalomba helyezni, ám ez itthon nem jelent akadályt. A roncsok exportjával a nyugat-európai országok könnyen és jelentősebb beruházások nélkül teljesítik az Európai Unió által előírt 85 százalékos feldolgozási arányt. Magyarország viszont nem áll jól ezen a téren, pedig világszínvonalú ágazatot épített ki, csak a törvények nem oda terelik a roncsokat – mondja. De nem csak a komplett autókkal van baj. Az uniós határok átjárhatósága és a gazdasági válság miatt megugrott az illegális gumiabroncs- és akkumulátorkereskedelem: a hazai forgalom 12-14 százaléka, mintegy ötezer tonna gumiabroncs, illetve 1800 tonna akkumulátor ellenőrizetlenül, a szürkegazdaságban cserél gazdát, ami mintegy négymilliárd forint áfa-, termékdíj- és egyéb adókiesést jelent. Az akkumulátorhulladékok kivonása a fordított áfa hatálya alól egymil liárd forinttal csökkenti a költségvetés bevételeit.
A korábbi évi ötvenezer tonnáról a válság idején negyvenezer tonnára csökkent a leselejtezett abroncs mennyisége: a legális forgalomból származókkal nincs is gond, ezek begyűjtése megfelelő hálózattal szabályozott, állítja Kocsis Kenéz, a hasznosító tagozat szakembere. Gondot jelent viszont az illegálisan forgalmazott ötezer tonna gumi, mely számla és áfa nélkül okoz milliárdos kárt a költségvetésnek, és szabálytalan elhelyezésekor a természetnek. Hám Eszter ágazati szakmai képviselő szerint hasonló a helyzet az akkumulátorokkal is, melyekből évente ötezer tonnányit legálisan, míg további 1,8 ezer tonnát szabálytalanul értékesítenek, és ezzel együtt ugyanennyi régit selejteznek le ellenőrizetlenül.
A hazai gépjárműiparág képviselői úgy döntöttek, nem nézik tovább tétlenül a feketegazdaság térhódítását. A gazdasági válság mélypontra sodorta a hazai értékesítést és szervizszolgáltatást, ugyanakkor egyre terjed az illegális kereskedelem az alkatrészek, a gumiabroncsok és az akkumulátorok területén is. A jelenleg hatályos jogszabályok nem szolgálják a feketegazdaság visszaszorítását, miközben a jogkövető cégek számára szinte betarthatatlanok az előírások, melyek nem nyújtanak érdemi támaszt az ellenőrző hatóságoknak sem. Az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István szerint a most megalakult hulladékkezelési tagozat kiemelt célja, hogy az unióban először Magyarországon valósuljon meg a gépjármű importőrök, akkumulátor- és gumigyártók, hulladékhasznosítók és -koordiná lók kiterjesztett érdekszövetsége, amely egyben a gazdasági és környezetvédelmi célok megvalósulását szolgálja. El szeretnék érni, hogy egyszerűsítsék és egységesítsék az adminisztrációs-adatszolgáltatási kötelezettségeket, olyan egyablakos rendszer kialakításával, amely lehetővé teszi, hogy a gyártók, forgalmazók egységes felületen keresztül teljesíthessék hulladék-hasznosítási kötelezettségeiket és termékdíjas-, valamint roncsautóra vonatkozó adatszolgáltatásaikat a hatóságok felé.