Európa roncstelepe lettünk, számolatlan hozzák ide a szemetet

Magyarországon évente százezer autót selejteznek le, ebből negyvenezer illegális bontókban vagy az erdő szélén végzi. Az európai roncsprogramok miatt most már külföldről is tonnaszám érkezik hozzánk a négykerekű hulladék.

– Nem divat a környezettudatosság, különösen, ha tenni is kell valamit érte, pedig az állampolgárokat nemcsak a jogaikról, de a kötelezettségeikről is fel kellene világosítani – mondja Lukács Pál, az Autós Nagykoalíció most megalakult hasznosítási tagozatának szakmai képviselője. Persze ki adná le roncsautóját kilónként 10-12 forintért a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő bontóban, ha az illegálisban akár 30-40 forintot is adnak érte – teszi hozzá a szakember, aki szerint nem csak az autósok esetében nem beszélhetünk környezettudatosságról. Hiába ültette át ahazai gyakorlatba a kormány 2004-ben azokat az uniós direktívákat, melyek szerint roncsot csak minősített feldolgozónál szabad leadni, és az autót a bontó által kiadott igazolás birtokában lehet kivonni a forgalomból. Magyarországon az évente leselejtezett százezer autóból negyvenezer illegális feldolgozókban végzi. A 260 bejegyzett átvevő és hasznosító telep mellett ezernél több illegális autóbontó és több száz törvénytelen hulladékkezelő működik: az ezeknél kitermelt alkatrészek forgalmazása évente 5–8 milliárd forintos kárt okoz a magyar államnak. –S akkor még nem beszéltünk a közlekedésbiztonságról, hiszen sok bontott alkatrész nem felel meg a követelményeknek – fogalmaz Lukács.

A nyugat-európai roncsprémiumprogramok hozadéka a félbevágott autók áradata. Tömegével jönnek tréleren olasz és német bontókból csonka roncsok, melyeket azért vágtak félbe, hogy azokat ne lehessen újra forgalomba helyezni, ám ez itthon nem jelent akadályt. A roncsok exportjával a nyugat-európai országok könnyen és jelentősebb beruházások nélkül teljesítik az Európai Unió által előírt 85 százalékos feldolgozási arányt. Magyarország viszont nem áll jól ezen a téren, pedig világszínvonalú ágazatot épített ki, csak a törvények nem oda terelik a roncsokat – mondja. De nem csak a komplett autókkal van baj. Az uniós határok átjárhatósága és a gazdasági válság miatt megugrott az illegális gumiabroncs- és akkumulátorkereskedelem: a hazai forgalom 12-14 százaléka, mintegy ötezer tonna gumiabroncs, illetve 1800 tonna akkumulátor ellenőrizetlenül, a szürkegazdaságban cserél gazdát, ami mintegy négymilliárd forint áfa-, termékdíj- és egyéb adókiesést jelent. Az akkumulátorhulladékok kivonása a fordított áfa hatálya alól egymil liárd forinttal csökkenti a költségvetés bevételeit.

A korábbi évi ötvenezer tonnáról a válság idején negyvenezer tonnára csökkent a leselejtezett abroncs mennyisége: a legális forgalomból származókkal nincs is gond, ezek begyűjtése megfelelő hálózattal szabályozott, állítja Kocsis Kenéz, a hasznosító tagozat szakembere. Gondot jelent viszont az illegálisan forgalmazott ötezer tonna gumi, mely számla és áfa nélkül okoz milliárdos kárt a költségvetésnek, és szabálytalan elhelyezésekor a természetnek. Hám Eszter ágazati szakmai képviselő szerint hasonló a helyzet az akkumulátorokkal is, melyekből évente ötezer tonnányit legálisan, míg további 1,8 ezer tonnát szabálytalanul értékesítenek, és ezzel együtt ugyanennyi régit selejteznek le ellenőrizetlenül.

A hazai gépjárműiparág képviselői úgy döntöttek, nem nézik tovább tétlenül a feketegazdaság térhódítását. A gazdasági válság mélypontra sodorta a hazai értékesítést és szervizszolgáltatást, ugyanakkor egyre terjed az illegális kereskedelem az alkatrészek, a gumiabroncsok és az akkumulátorok területén is. A jelenleg hatályos jogszabályok nem szolgálják a feketegazdaság visszaszorítását, miközben a jogkövető cégek számára szinte betarthatatlanok az előírások, melyek nem nyújtanak érdemi támaszt az ellenőrző hatóságoknak sem. Az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István szerint a most megalakult hulladékkezelési tagozat kiemelt célja, hogy az unióban először Magyarországon valósuljon meg a gépjármű importőrök, akkumulátor- és gumigyártók, hulladékhasznosítók és -koordiná lók kiterjesztett érdekszövetsége, amely egyben a gazdasági és környezetvédelmi célok megvalósulását szolgálja. El szeretnék érni, hogy egyszerűsítsék és egységesítsék az adminisztrációs-adatszolgáltatási kötelezettségeket, olyan egyablakos rendszer kialakításával, amely lehetővé teszi, hogy a gyártók, forgalmazók egységes felületen keresztül teljesíthessék hulladék-hasznosítási kötelezettségeiket és termékdíjas-, valamint roncsautóra vonatkozó adatszolgáltatásaikat a hatóságok felé.

Az engedéllyel működő feldolgozókba tíz autóból csak hat jut el
Az engedéllyel működő feldolgozókba tíz autóból csak hat jut el
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.