Rejtélyes mulasztások Ferihegyen
– A Budapestről indulók jogilag harmadik országból érkezett utasoknak tekinthetők – mondta a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Márton Attila, a légi közlekedésért felelős miniszteri biztos, amikor hivatalosan is megerősítette lapunk múlt szerdai információját, miszerint a repülőtér elbukott egy uniós biztonsági auditon. Így a repülőtéren életbe lépett a nemzetközi szabályozás 15. cikkelye, vagyis az ismét nem „clear” besorolású, azaz elvileg minden olyan, Ferihegyről induló utast, aki a schengeni zónán belül átszáll egy másik gépre, újra alá kell vetni a személyi és az utasbiztonsági ellenőrzésnek. Ez növeli az átszállási időt és kényelmetlenséget is okoz az utasnak. Elviekben.
A gyakorlatban ugyanis minden egyes repülőtér saját hatáskörben dönt arról, hogy elismeri-e a Ferihegyen elvégzett biztonsági átvilágítást, s elrendel-e újat. Részben ez az oka, hogy csak az utasok 10 százalékát érinti az intézkedés, a maradék 90 százalék ugyanis vagy nem átszálló utas (például a fapados gépeken repülők), vagy olyan reptéren száll át, ahol minden esetben újra megtörténik az ellenőrzés, mint Párizs vagy a londoni Heathrow. A reptéri beléptetőpontoknál és az utasbiztonsági ellenőrzésnél tárt fel hiányosságokat az előre be nem jelentett, azaz inkognitóban dolgozó vizsgálócsoport, de hogy pontosan mit, arról nem szólt a tájékoztatás. Ami ennél nagyobb baj, hogy a repülőtér sem ismeri a tételes listát.
Márton Attila kérdésünkre elmondta: az EU-s szervek képviseletében eljáró Külügyminisztérium dolga a tételes hibalista továbbítása. Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatok igazgatója ugyanakkor azt mondta: máig nem kapták meg a hivatalos listát, a problémákról csak az uniós szervek képviselőitől értesültek. Ami annál is inkább érdekes, mert a normál ügyrend szerint az audit során feltárt hiányosságok kiküszöbölésére elvileg egy hónapja lett volna a reptérnek, vagyis elvileg elkerülhető lett volna, hogy idáig fajuljon a helyzet.
Az utóbbi időben a jogszabályalkotás, az ellenőrzési és igazgatási struktúra nem úgy működött, ahogy az EU-ban elvárható lett volna – derült ki a miniszteri biztos szavaiból. Márton Attila mindenesetre előretekint. – Három hónap múlva, de fél éven belül a reptér visszakaphatja a minősítését, ha mindenki (beleértve a biztonsági területen dolgozókat is) teljesíti a kötelességét – mondta a szakember. Tegnap a fejlesztési tárca kezdeményezésére létrejött egy közös munkacsoport, amelybe minden érintett szerv képviselőjét meghívták. Miután módosítják a megfelelő szabályokat és munkafolyamatokat, hathetes ellenőrzést tartanak, ezt követően jelentik az EU-nak, hogy készen állnak egy újabb felülvizsgálatra.
Az unió megfelelő szervei ezt ismét „titokban” végzik el, majd ha ők is megoldottnak látják a problémákat, visszaadják a clear minősítést Ferihegynek. Hogy ez minél gyorsabban menjen, a Budapest Airport felkért egy az EU-ban elismert külső biztonsági céget a biztonsági folyamatok átvilágítására. A Budapest Airport Zrt. egyébként 2007 óta 2,8 milliárd forintot költött biztonsági fejlesztésekre, többek között kiépítettek egy több kilométeres biztonsági kerítést, melynek hiánya miatt a repteret korábban több audit is elmarasztalta.
Az ügy folyományaként a légügyi igazgatóságnak ki kell kerülnie a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) alól, s önálló hatóságként kell működnie ahhoz, hogy a jövőben az ellenőrzések az uniós norma szerint működjenek. Jelenleg ugyanis az NKH-ra a közigazgatási törvény vonatkozik, így nem tudnak saját hatáskörben utasítást adni a reptéri biztonsági szerveknek, vagy épp a BA Zrt.-nek. Ezért a légügyi biztos már megtette javaslatát. Fellegi Tamás miniszternek az önálló légügyi főosztály létrehozására a minisztériumon belül, illetve az önálló hatóságként működő főigazgatóság is feláll. Így januártól külön szervekhez kerülne az első- és a másodfokú döntéshozatal.
Tavaly december 20-án próbált felrobbantani egy Amszterdamból induló, Minneapolisba tartó Delta-Northwest-járatot egy nigériai férfi, de sikertelenül járt. Az eset kapcsán léptetett életbe még szigorúbb ellenőrzési rendszert az EU, ami április óta hatályos, s az unióban elsőként, május folyamán a budapesti repülőteret ellenőrizték. E változás sokkal alaposabb ellenőrzést ír elő, ettől hosszabbak a sorok a repülőtéren, ezért a járatokhoz legalább két órával korábban érdemes kiérkezni a repülőtérre.