Pörgött a kassza a világbajnokság alatt
Üdítően hat a kiskereskedelemre a nagy hőség: bár a kereskedőknek jó napokat hozó futball-világbajnokságnak vége, a vásárlóroham folytatódik a műszaki áruházakban. Ezúttal a hőségben slágertermékeknek számító légkondicionálók és a ventilátorok iránt fokozott az érdeklődés. A Praktikernél elmondták: legalább 10-14 nap forróság kell ahhoz, hogy lendületet kapjon a klímák piaca, de a vásárlói roham már érezhető. Náluk eddig a legnépszerűbbnek a 2 kilowattos mobil klíma bizonyult – ez ugyanis olcsó, továbbá nem igényel pluszbeszerelést.
A Media Marktnál ellenben a beszerelést igénylő split és a mobil klímák egyformán keresettek. Ugyanakkor azt tapasztalják, a vevőknek egyre fontosabb a márkanév, illetve az energiatakarékosság: a vásárlók általában az A kategóriás energiaosztályú készüléket keresik, főképpen a 70 ezer forinttól kezdődő árkategóriában. A piacvezető műszaki láncnál arra számítanak, hogy az elkövetkező napokban-hetekben háromszor annyi klímaberendezést értékesítenek, mint a korábbi időszakban.
A Media Markt reményeit egyébként a világbajnokság is beváltotta: úgy számolták, nagyjából háromszor annyi tévékészüléket sikerült értékesíteniük a világbajnokság előtt, mint egy átlagos hónapban –az első sípszó előtti napokban gyakorlatilag karácsonyi forgalmat produkáltak a tévéosztályok. Darabszámra a 82 centiméteres képátlójú LCD televíziók fogytak legjobban, de előretörtek a LED technológiás tévék is, e termékek csökkenő árai ugyanis lassan megközelítik egy normál LCD televízióét.
A hőség és a világbajnokság együttállása elsősorban a nagy, családi bevásárlásokra berendezkedett áruházláncoknak kedvez. A vb örömére a Tesco például saját márkás televízióval rukkolt elő. Mint megtudtuk, a cégnél a meccsnézés kellékének számító élelmiszerek közül az üdítők, a chipsek és sörök forgalma is megugrott 20-30 százalékkal. Az italoknál nem választható szét, hogy a forgalom növekedéséből mi írható a világbajnokság vagy a hőség számlájára, a jégkrémeknél ellenben igen: ebben a termékkörben 40 százalékkal ugrottak meg az eladások. Fodor Attila, a CBA szóvivője szerint a kánikula első hetében több hónapnyi mennyiséget adtak el a jégkrémekből, elsősorban a nagyobb családi kiszerelésekből. A nagy meleg mellett az is hozzájárul a forgalom emelkedéséhez, hogy a gyártók újabb és újabb jégkrémeket dobnak piacra, így tartva ébren a vásárlók érdeklődését.
Hasonló a helyzet az ásványvíznél is, amiből hőség idején akár ötszörös mennyiség is elfogy egy átlagos naphoz, hónaphoz képest. A palackozott ásványvizet eredetileg a hagyományos szódavíz helyettesítőjeként keresték a vevők, ezért a termékkör forgalmának 85 százalékát a buborékos vizek tették ki. Fodor Attila azonban úgy látja: mára a gyártói termékfejlesztés nyomán is átrendeződött a kereslet, így az elvitt palackozott víz 30-35 százaléka szénsavmentes, de folyamatosan nő a kereslet a pár éve bevezetett „enyhe”, azaz csökkentett szénsavtartalmú vizek iránt is. A vásárlók nagy része a kánikulában is árérzékeny: főleg a legolcsóbb – jellemzően 40 forint körüli árú –ásványvizek kerülnek a kosarukba.
A világbajnokság és a meleg nyomán megugrott kereslet legfeljebb csak szépít a továbbra is pangó kiskereskedelmi forgalmon, ami vélhetőleg nyáron sem lesz kimagasló.
Az utolsó statisztikai adatok szerint áprilisban összesen 6,5, míg az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban mintegy 8 százalékkal estek az eladások a tavalyi év – szintén meglehetősen sanyarú – forgalmához képest.