MKFE: olcsóbb dízelt, de azonnal!

A kereskedelmi gázolajár azonnali bevezetését kéri a kormánytól a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. Az áru- és személyszállító cégek üzemanyagszámláit csökkentő intézkedéssel a szakmai szervezet szerint a költségvetés is jól járna.

Rálicitáltak Wáberer Györgyre a közúti fuvarozók. A Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórumot (NÖFF) megalapító üzletember rábírta Matolcsy György nemzetgazdasági minisztert, hogy vállalja fel a kereskedelmi gázolajár 2011. januári bevezetését. A közúti fuvarozó és személyszállító cégeknek az üzemanyagok literenkénti árából nyolc forint kedvezményt jelentő intézkedésről a múlt héten írták alá a megállapodást. A hasonló követeléseikért évek óta eredménytelenül harcoló tradicionális szakmai szervezetek azonban nem akarnak hat hónapot várni az olcsóbb üzemanyagra, ezért emelték a tétet.

– Azonnali lépéseket vár a kormánytól a kereskedelmi gázolajár magyarországi bevezetésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – jelentette be Vereczkey Zoltán. A szakmai szervezet elnöke szerint az Európai Unió jóváhagyása nélkül végrehajtható intézkedés egyszerre javíthatja a hazai közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességét, és hozzájárulhat a költségvetés bevételeinek növekedéséhez is. Bevezetésének halogatása ugyanakkor több milliárd forint kárt okozhat.

Az MKFE januárban azzal igyekezett felszítani Bajnai Gordon akkori miniszterelnök és Oszkó Péter pénzügyminiszter érdeklődését, hogy levélben jelezte: a magas magyarországi kútárak miatt 2010-ben a magyar kamionosok üzemanyagvásárlásaik hozzávetőleg felét külföldre viszik majd. Ez a dízelolaj-értékesítésmintegy 200millió literes visszaesésén keresztül legalább húszmilliárd forint jövedékiadó-bevételtől foszthatja meg a költségvetést.

Vereczkey Zoltán szerint a szervezetük figyelmeztetése óta eltelt hat hónapban a károk csökkentéséért senki nem tett semmit. Számításaik szerint így a költségvetést mintegy tízmilliárd forint adóbevétellel rövidítették meg a külföldön tankoló közúti fuvarozó és személyszállító cégek. A szomszédos országok kormányainak kasszájába befizetett adó összege ráadásul az év végéig akár meg is duplázódhat – hiszen Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter is csak a kereskedelmi gázolajár januári bevezetésére vállalt kötelezettséget.

A helyzetet alapvetően megváltoztatná az MKFE álláspontja szerint, ha a kormány a lehető legrövidebb időn belül az Országgyűlés elé terjesztené javaslatát a kereskedelmi gázolajár alkalmazására. Ha ugyanis a magyarországi székhelyű fuvarozó vállalkozások a járműveikben elfüstölt dízelolaj minden literének árából nyolc forintot elszámolhatnának, kevesen vásárolnának a külföldi kutaknál. Emellett az előrejelzések egyértelművé teszik azt is, hogy az olcsó tankolás csábítóan hatna a hazánkon áthaladó tranzitszállításokkal foglalkozó külföldi cégekre is. Többségük feltehetőleg felhagyna a körülményes számolgatással, és nem igyekezne többé az országhatár túloldalán megtölteni kamionjaik tankjait.

Az MKFE-nél úgy számolnak: a kereskedelmi gázolajár bevezetése után a költségvetés a dízelüzemanyagok literenkénti árából eddig beszedett 97 forint jövedéki adó helyett csupán 89 forintot kasszírozna. Cserébe azonban számíthatna rá, hogy a 7856 hazai nemzetközi fuvarozó vállalkozás 35,5 ezer teherautója és az 1103 autóbuszos személyszállító cég mintegy háromezer járműve belföldön tankolna. Ez a becslések szerint több milliárd forint jövedékiadóbevétel-többlethez juttatná a költségvetést. Az egyesület januári levelében még arról írt a miniszterelnöknek: a várt kormányzati lépések elmaradásának hiányában a hazai fuvarozók elszántak arra, hogy drasztikus demonstrációt szervezzenek. A szakmai szervezet ilyen fenyegetéseket most nem fogalmazott meg. Ismét elővették azonban az adószabályozás átalakítását célzó korábbi javaslataikat. Így tárgyalnának a napidíjak 25-ről negyven euróra emeléséről. De fenntartják javaslataikat az átírási illetékek és a gépjárműadó csökkentésére is.

Beelőzött a NiT

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete közleményben jelezte: halaszthatatlannak tartja a kereskedelmi gázolajár bevezetését. Álláspontjuk szerint ha a kormány gyorsan döntene, és szeptember 1-jén bevezetné a fuvarozók számára a vásárolt dízelolaj literenkénti árából nyolc forint adó-visszatérítés lehetőségét, a költségvetés az év végéig 5,5 milliárd forint többletbevételhez jutna.

Indulásra váró kamionok – Olcsóbb üzemanyag kerülhet a tankokba
Indulásra váró kamionok – Olcsóbb üzemanyag kerülhet a tankokba
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.