Roncs Ladáért újat, orosz állami támogatással
Jelentős a tempókülönbség, de a lényeg ugyanaz: meglódult két nagy piac. Az Egyesült Államokban és Oroszországban júniusban 984 ezer új személyautó és terepjáró kelt el, ami 14 százalékos növekedést jelent, és a féléves mérleg is kedvező, hiszen az 5,6 millió darab és a 17 százalékos többlet azért is figyelemre méltó, mert az amerikaiaknál már tavaly lefutott a központilag 2,85 milliárd dollárral támogatott autócsere-program. 2009-ben 678 ezer autó kelt el a 3500–4500 dollárral támogatott cash for clunkers akció keretében.
Az Egyesült Államok piacán a General Motor vezet 1,08 millió autóval, ami 14 százalékkal több a tavalyi év első feléhez képest. A vásárlási szokások viszont nem sokat változtak, hiszen a modellek listáján immár harminchatodik éve a Ford F jelzésű kisteherautója vezet 240 ezer darabbal.
Oroszországban az autók átlagmérete és a piac is kisebb, viszont nagyobb gázt adhattak a kereskedők, hála a jelentős állami támogatásnak. Szükség is volt a beavatkozásra, mert másfél éve zuhantak az eladások a legígéretesebb európai piacon, mely egyelőre esélytelen a németek megelőzésére annak ellenére, hogy éves szinten a nyugati vetélytársnál millió darabos mínusszal kell számolni. Az orosz kormány márciusban elindított programjának keretében ötvenezer rubellel (380 ezer forint) támogatják a tízéves vagy annál öregebb autó újra cserélését, a keret első lépcsőben kétszázezer autóra elég. A kedvezményt csak hazai gyártású modellekre lehet igénybe venni, igaz, azokból bőséges a választék, hiszen több világmárka jelen van: a Moszkvicsgyárban Renault jelvényes Dacia Loganek, Szentpéterváron Chevroletek, Fordok és Toyoták, Kalugában Peugeot-ok, Citroenek és Mitsubishik, Skodák, Togliattiban Opelek, Kalinyingrádban BMW-, Hyundai-, Kia-, Ssang-Yong- és kínai Chery-modellek készülnek.
Az Európai Üzleti Egyesület (EAB) adatai szerint a júniusban eladott 175 ezer új személyautó, terepjáró és kishaszonjármű 45 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Az első négy hónap adatai még 13 százalékos mínuszt, az első fél évben eladott 791 ezer darab már 2300 darabos és háromszázalékos pluszt jelez tavalyhoz képest. Az EAB autógyári bizottságának alelnöke, Martin Jahn éves előrejelzése 1,67 millió új autó eladásáról szól.
A legnépszerűbb autók tízes listáján kilenc modell oroszországi gyárban készül. A márkáknál és a modelleknél is a Lada vezet 221 ezer autóval, illetve hatvanezer Priorával, aztán az immár kőkorszakinak számító 2105/2107-es klasszikus páros, majd a Samara következik. Júniusban a Lada 77, a Kia 91, a Renault 19, a Ford 115 százalékkal növelte eladásait. A Mercedes nem gyárt helyben autókat, ezért nem élvezheti a központi autócsere-program előnyeit, mégis sorban álltak érte a vevők, ezért forgalma 76 százalékkal nőtt, így még néhány százalékos áremelést is bevethettek oroszországi kereskedői.