Bukott autók

Adhatják bagóért, telepakolhatják csodaszerkezetekkel, díjazhatják a legrangosabb trófeákkal, ha nem kell a vevőknek, a gyengére sikerült típussal együtt a márka is megszűnhet.

Van a nagyra törő terv, van bombasiker, és van a hamvába holt ötlet. Nincs ez másképp az autóiparban sem, csak ott drágább és nehezebb leváltani egy sikertelen típust, mely akár a márka bukását is okozhatja. Hiába nyert el több címet, hiába lett az év autója, vagy hiába költöttek fejlesztésére dollármilliárdokat, ha a piacon nem kell a vevőknek, előbb utóbb eltűnik a süllyesztőben. Utólag persze okos az ember, bár több vállalati feljegyzés szerint már az első mintadarabokról lerítt a sikertelenség, ám sokszor senki sem merte a főnök szemébe mondani, hogy meztelen a király.

Az autótörténet legnagyobb és legköltségesebb bukása volt az Edsel, melyet fiatalon elhunyt fia emlékére fejlesztetett Henry Ford. A kocsit a legnagyobb titokban tartották a premierig, reklámkampányára dollármilliókat költöttek, ám az első és egyben utolsó Edsel-modell csúfosan megbukott.

Pedig dizájnban és technikában is mindent bedobott a Roy A. Brown főtervező által irányított csapat. Az egyedi hűtőrács messziről felismerhetővé tette a modellt, melynek vezetője kormányagyba épített Teletouch gombokkal működtethette az automata sebességváltót. Az orr-rész leginkább a Pontiacok homokórás fazonú hűtőjére emlékeztetett. A hétféle modell Ford- és Mercury-alapokra épült, a karosszériákat akár háromféle színárnyalatúra fényezték. A Bermuda és a Villager Station Wagon hat- és kilencszemélyes változatban is készült, de nem volt szűkös a kétajtós Rounup sem. Nagy titoktartás előzte meg a premiert, az első piacra szánt autók 1957. július 15-én gördültek le a szalagról. Néhány hét alatt hétféle modellt szállítottak ki a szalonokba, ám a felfokozott érdeklődés hamar lelohadt, mert a vetélytársaknál drágább és igénytelenebb kidolgozású autó nem fogyott. Három év alatt kétszázezernél kevesebb Edsel készült, de 1960-ig csak 63 ezret sikerült eladni. Az utolsó évben már csak 2845 darabot gyártottak. Az amerikai autóipar leglátványosabb bukását egy helikoptermotoros szörnyeteg szenvedte el: az 1947-ben bemutatott Tuckerből két év alatt 49 darab készült.

A Ford másik nagy bukása az 1970-es Pinto. Az olcsó modell nemcsak kicsire, hanem nagyon veszélyesre is sikeredett: ha hátulról mentek bele, már kisebb ütközésnél is megsérült az üzemanyag-ellátó rendszer, mert a benzintank a differenciálműnek ütközött, ezért az autó sokszor kigyulladt, olykor felrobbant. Márpedig a kétajtós kocsiban a hátul ülőknek kevés esélyük maradt a menekülésre. Száznál több ember halálát írták a hibás konstrukció számlájára. Gondokkal küzdött az American Motors AMC Pacer modellje és a csapott hátú Gremlin kisautó is. Sok kritika érte az 1960-as Chevrolet Corvairt, mely farmotoros építésével az akkor sikeres Volkswagen Bogarat utánozta, ám a fürdőkád formájú hatüléses, hathengeres csúfosan megbukott a piacon.

Csúnya karosszériája miatt több autó is leszerepelt a piacon. 1983-ban mutatták be a japán–olasz együttműködéssel készült Alfa Arna modellt, melyből három év alatt mindössze 27 974 darab kelt el. Nem volt sikeres a Ford amúgy is elavult Granada-szerkezetére épített, ráadásul igencsak rút Scorpio sem. A nagyok között bukott nagyot az elegáns megjelenésű Lancia Thesis és a már kifutó Espace egyterűből kreált kétajtós Avantime, de hasonló sorsra jutott a Renault több luxusautója, például a Safrane és a Vel Satis is.

Az évszázad rosszának választották meg a kis Yugót, melyet több amerikai szalonban is ráadásként, vagyis ingyen adtak nagyobb autó vásárlásakor. Fura módon nem került szóba a Zaporozsec, pedig gyatra minőségével és koppintott formájával rászolgált volna a díjra, igaz, nem került az amerikai vásárlók látókörébe, szülőhazájában pedig kelendő volt... Minden idők legrondább autójává szavazták az 1999-es Pontiac Aztekot. A százas listán második lett a FIAT Multipla, harmadik pedig a SsangYong Rodius. Több tömegmodell, luxuskocsi és megszűnt márka is található a The Daily Telegraph szavazásának százas listáján: nem készül már Austin, Hillman, Reliant, Morris, Vanden Plas, Edsel és az év autója címet elnyert Simca és Rover sem, de eltűnt a süllyesztőben az NSU, mely bolygódugattyús motorral szerelt Ro80-as modelljével gyűjtött be tucatnyi díjat.

A kedvesen csúnyák közé került a Volkswagen Bogár, a Citroen Kacsa és Ami, valamint három egykori szocialista modell: tizenhatodik lett a Trabant, 39. a Wartburg 353-as és 42. a Tatra 603-as, melyet éppen mostanság akarnak feltámasztania a cseh márka szerelmesei.

Minden idők legnagyobb és legdrágább bukása volt az Edsel, melyet Henry Ford fiatalon elhunyt fiáról neveztek el
Minden idők legnagyobb és legdrágább bukása volt az Edsel, melyet Henry Ford fiatalon elhunyt fiáról neveztek el
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.