Amerika nem bukik a retróra

Leálltak a legsikeresebb amerikai retroautó, a PT Cruiser gyártásával, mert a mexikói üzemben kell a hely a legkisebb FIAT-modell szerszámainak.

Európában bejött a klasszikusok feltámasztása: az 500-as FIAT, a Mini és a Volkswagen Beetle napjainkban is kelendő a piacokon, pedig méretükhöz és osztálytársaikhoz képest drágák. Az Egyesült Államokban viszont nem rajonganak a retróért, pedig akadtak ott is szép számmal. A kiállításokon csillognak, de a piacokon már egyáltalán nem sikeresek, így szép eredménynek tekinthető a PT Cruiser karrierje, mely júliusban véget ért. Igaz, majd tíz éven keresztül gyártotta a Chrysler, ami a gyors modellváltások korszakában elismerésre méltó.

Nem élt meg nagy darabszámot, legalábbis észak-amerikai mértekkel számolva, hiszen 2000 óta alig több mint egymillió példányban kelt el. Fura autó a Chrysler PT Cruiser, melynek formája az 1934-es és igencsak áramvonalas Airflow-modellt idézi, miközben több kategóriából merített ihletet: kicsit kombi, kicsit egyterű, és kicsit bogárszerű. 1999 januárjában mutatták be Detroitban, az Észak-Amerika Nemzetközi Autóshow-n, amikor a Chrysler márka 75. születésnapját ünnepelte. A színpadon parkolt az első Chryrsler, az 1924-ben bemutatott Six, és az 1999-es PT Cruiser, mellette állt Tom Stallkamp a DaimlerChrysler konszern egyik elnöke és a cégalapító Walter P. Chryslert megszemélyesítő színész.

Többszörös meglepetés volt a PT Cruiser, hiszen a retrós kocsi méretében közelebb állt egy Volkswagen Bogárhoz, mint a klasszikus Imperiálhoz. Kétezer nyarán indult a sorozatgyártás, és az első évben, ami tulajdonképpen csak hat hónapot jelentett, 92 ezer példányban kelt el, ez az USA akkoriban még 17 milliós piacán elenyésző. Több filmben is szerepelt, ám a termékelhelyezéses szponzoráció nem bizonyult jó befektetésnek, mert a drága kampányok ellenére a legsikeresebb 2001-es évben is világszerte csak 192 ezer darabra sikerült feltornászni az eladásokat, ebből 150 ezer az észak-amerikai piacon kelt el.

A többségében fiatal vásárlók a különleges változatokat kedvelték: ilyen volt a nyitható tetejű és a fa hatású tapétával díszített változat, meg a turbómotoros, valamint a Flames, Chrome, Couture és Dream Cruiser-modell. Európában először az 1,6 literes benzinmotorral, és az igencsak lusta amerikai automata sebességváltóval forgalmazták a PT Cruisert, melynek eladásai nem csak a gyenge hajtáslánca miatt indultak nehezen. A legnagyobb euró pai piacon, Németországban 39 903 darab, a csúcsévben, 2001-ben 7327 darab kelt el. A JATO adatai szerint 2000 és 2009 között a magyar piacon összesen 302 darab, a 2006-os rekordévben 84 PT Cruiser, idén már csak kettő kelt el. Hasonló retrós modellel próbálkozott a Chevrolet, ám a HRR nevű autó csak néhány európai piacra jutott el.

Az Egyesült Államokban továbbra sem dúl a retroláz, hiszen a General Motors egykori bálványa, a Camaro sem lett tömegmodell. Hazai pályán hódít, igaz, csak kisebb menynyiségben a Ford századik születésnapján bemutatott retro Mustang és Thunderbird, ám egyik sem éri el a PT Cruiser darabszámát, mely pontosan 1 044 430 volt. Ez volt minden idők legnyereségesebb Chrysler kisautója, ráadásul aki ránézett, az elmosolyodott, ezért is marad mindig kedves arcú, és nem csak tervezőjének szemében: Bryan Nesbitt napjainkban már a General Motors dizájnigazgatója.

A sors fintora, hogy az amerikai retroautó helyett a Chrysler üzemében, a mexikói Tolucában az új tulajdonos, az olasz FIAT konszern 500-as modelljének gyártószerszámait telepítik. Az itáliai retrominit jövőre lehet megvenni az amerikai piacon.

Az 1999-es PT Cruiser modell premierje Detroitban
Az 1999-es PT Cruiser modell premierje Detroitban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.