Boeing–Airbus-asszó a tankertenderen

Mégsem lesz annyira sima elnyerni az évezred első gigantikus légügyi megrendelését, mint ahogyan azt a Boeing gondolta. A washingtoni védelmi minisztérium által légi utántöltő repülőgépek szállítására kiírt 35 milliárd dolláros pályázatra ugyanis a nyugat-európai EADS konzorcium, az Airbus gyártója is beadta pályázatát, így a tender elbírálásakor a korábban biztos befutónak tűnt Boeing pozíciói gyengültek.

Ralph Crosby, az EADS amerikai leányvállalatának elnöke a nyolcezer oldalas ajánlatot a pénteki határidő előtt egy nappal tette le az illetékesek asztalára. Mind a 372 követelményt kielégítő ajánlatot tettünk – jelezte Crosby, aki nyugodtan várhatja a megmérettetést, miután Robert Gates védelmi miniszter nyilvánosan is megígérte: az elbírálás fair és pártatlan lesz.

Pedig a Boeing lobbistái mindent megtesznek, hogy kigolyózzák a vetélytársat, így legutóbb a Kereskedelmi Világszervezet júniusi jelentését lobogtatták, miszerint az európai kormányok illegális támogatásokkal segítették ki az Airbust. A leghangosabban Sam Brownback kansasi és Maria Cantwell washingtoni szenátor protestált, ők az Airbus kizárását is követelték – nem önzetlenül, hisz mindkét államban van Boeing-gyár. Igaz, az Airbus sem érkezne üres kézzel, ők tendernyerés esetén az alabamai Mobile városában hoznának létre egy összeszerelő üzemet. Ellentámadásként Európából a Boeing felettébb gyanús adókedvezményeit pellengérezték ki.

Az épp egy évtizede húzódó tankerbeszerzést botrányok sora övezte. A kiszolgált KC–135-ös Stratotankerek cseréjére kiírt pályázat első körében, 2003-ban a Boeing állt nyerésre, köszönhetően a dollármilliókkal „zökkenőmentessé” tett kormányzati kapcsolatainak. A korrupció lelepleződött, a második felvonást aztán 2008-ban az Airbus nyerte a Northrop Grummannel közösen. A Boeing az értékelés során vétett hibákra hivatkozva azonban elérte az eredmény érvénytelenítését. Ezt követi a mostani harmadik felvonás. A jó hír, hogy huzakodás ideje alatt a leselejtezésre ítélt KC-35-ösök közmegelégedésre ellátták a feladatukat, s ez gyártójukat, a Boeinget dicséri.

A védelmi minisztérium novemberig dönt arról, hogy ki szállíthatja le az 1950-es évektől szolgálatban álló, összesen 415 veterán tankert felváltó 179 darab új, repülő benzinkutat. Az átalakított Boeing 767-es és Airbus A330-as mellett szerényebb reményeket fűzhet a tenderhez az ukrán Antonov, amely a US Aerospace-szel közösen három modelljét ajánlja a döntéshozók figyelmébe.

Légi tankoláshoz készülő F–15-ösök a délszláv háború idején
Légi tankoláshoz készülő F–15-ösök a délszláv háború idején
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.