Vádlottak padján az Il Ferro vezetői

Az ügyészség szerint az autómatricákkal hirdető Il Ferro vezetői két és fél ezer ügyfelüktől több mint ötszázmillió forintot sikkasztottak el. A hét vádlott szabadlábon védekezik.

Három évvel az Il Ferro nevéhez fűződő botrány kipattanása után bíróság elé kerülnek a cég volt, illetve jelenlegi vezetői. A Fővárosi Főügyészség a vállalkozást alapító Laskay Róbertet és hat társát különösen nagy értékre elkövetett csalással, sikkasztással és számviteli fegyelem megsértésével vádolja. A vádlottak szabadlábon védekeznek.

A 2004-ben indult autómatricás vállalkozás elvileg autóreklámmal foglalkozott: ügyfeleinek azt ígérte, hogy amennyiben kiteszik reklámmatricáikat, és munkanapokon legalább negyven kilométert utaznak az autóval, úgy havonta bruttó ötvenezer forint reklámdíjat fizetnek nekik. Használt autó esetén ehhez az ügyfélnek – futamidőtől függően – 180 vagy 333 ezer forintot kellett kifizetnie „regisztrációs díjként”, míg új autónál azt kötötte ki az Il Ferro, hogy az ügyfél kizárólag a velük szerződéses kapcsolatban lévő autó-márkakereskedőnél listaáron vegye meg az autót. Ennek magyarázata, hogy míg az Il Ferro vezetői a „regisztrációs díjakat” – és talán az autófinanszírozás közvetítői jutalékának egy részét vágták zsebre, addig a céghez csatlakozott mintegy negyven márkakereskedő is jól keresett az Il Ferrón: így ugyanis a már akkor is pangó autópiacon 20-30 százalékkal magasabb áron tudtak túladni a jórészt középkategóriás, 2-3 milliós autóikon.

Az pedig sem az ügyben leszerepelt kereskedőket, illetve finanszírozó pénzintézeteket sem zavarta, hogy az ügyfelek jó része önerő nélkül, kizárólag az Il Ferro reklámdíjaiból kívánta finanszírozni az „ingyenautókat”. Sőt a károsultak szerint az ügyintézők sok esetben korrekt és megbízható cégként tüntették fel az Il Ferrót.

Holott elég lett volna csak egy kicsit közelebbről szemügyre venni a cég tevékenységét – akadt is olyan, nagy márkakereskedő amelyik kényesebb volt üzleti jó hírére, és magánnyomozókat eresztett a nála kopogtató Il Ferro képviselőire. A hvg.hu által idézett magánnyomozói jelentés a megbízók felé már 2006 végére feltárta, hogy az Il Ferro vezetői között büntetett előéletű személy is van, a cég valós gazdasági tevékenységet nem folytatott, érdemi reklámbevételei nem voltak, az ügyfelek által befizetett díjakat osztotta újra a rendszer. A hírszerzői elemzés úgy számolt, hogy a kifi zetések 2006 végére meghaladják a befizetések összegét, a rendszer pedig összeomlik, ami gyakorlatilag napra pontosan be is következett.

A főügyészség szerint a két cégtulajdonos, Laskay Róbert és Varga Mátyás tisztában volt azzal, hogy a társaság a szerződéseikben vállalt reklámfizetési kötelezettséget legfeljebb csak néhány hónapig tudják majd teljesíteni. Túl ezen, Laskay az Il Ferro számlájáról 2006-ban több részletben 500 millió forintot utalt át egy, az Il Ferrótól független céghez, amelynek vezetői ezt készpénzben visszajuttatták Laskayhoz. A Laskay–Varga-duó 2007 elején kiszállt a cégből, az Il Ferrót pedig Körmendi Attila Ákos vette meg, aki rövidesen a cég átvilágítására hivatkozva teljesen befagyasztotta a kifizetéseket.

Az eredmény nem lehetett biztató, mivel Körmendi áprilisban további három hónapra felfüggesztette a cég tevékenységét – ami konkrétan annyit jelentett, hogy az Il Ferro lehúzta a rolót. A főügyészség szerint akkorra már a szerződések alapján 500 milliós reklámdíj-fi zetési kötelezettsége lett volna az Il Ferrónak. Azonban a főügyészség adatai szerint még 2007 áprilisában is kötöttek új reklámszerződéseket, így most Körmendi – aki a cég megvásárlása után többnyire csak testőrök társaságában volt látható – együtt ülhet a vádlottak padján Laskayval és Vargával. S ahogy az ilyenkor lenni szokott, az ügyfelek futhatnak a pénzük után.

Ha egy üzlet beindul

A bebukott autóreklámos cégek sorát a Hartenergo Kft. nyitotta meg, amikor a cég vezetőit 2005-ben vette őrizetbe az esztergomi rendőrség. A vád is ismerősen hangzik: a Hartenergo ingyenautót ígért ügyfeleiknek, ám a törlesztőrészleteket a tagok belépési díjából fedezte. Ettől azonban tovább nőtt az autómatricás buborék: 2006 nyarára ellepték az utakat az Il Ferro-matricával ellátott autók – a cég ugyanis érdemi reklámozók hiányában többnyire saját magát hirdette. Azonban az Il Ferro körüli botrány nyomán a többi cég is gyorsan bedőlt: így járt a hírek szerint az Il Ferro stábjából kivált Hírautó Kft., az Il Ferro magát Mobilspotra átkeresztelt leányvállalata, de velük együtt tűnt el a váci székhelyű Mobil Reklám Hungária Kft. és még több kisebb vállalkozás.

Hirdetők híján többnyire magát reklámozta a cég
Hirdetők híján többnyire magát reklámozta a cég
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.