Hiába várják pénzüket az M43-as építői
Másodszor tartott sajtótájékoztatót Algyő határában, az M43-as autópálya mellett Temesvári Zoltán ügyvéd, az autópályát építő, ám a pénzüket eddig meg nem kapó alvállalkozók jogi képviselője. A jogász bejelentette: a Sedesa S. A. mint az autópálya második ütemét építő Tisza M43 konzorcium vezetője sorozatosan eltér attól a megállapodástól, amelyet korábban a beruházó NIF Zrt. előtt kötöttek. Mint arról beszámoltunk: hárommilliárd forintot követelnek az alvállalkozók, amit a konzorcium egyik tagjától, a Szeviép Zrt.-től kellett volna megkapniuk. A Szeviép azonban a sorozatos adósságok elől április végén csődvédelembe menekült. Ezek után a hoppon maradt építők a konzorcium vezetőjétől, a Sedesától kérték kintlevőségeik kifi zetését. A NIF vezetői előtti tárgyaláson kiderült, hogy szabálytalan alvállalkozói láncolat alakult ki, mivel a Sedesa alvállalkozói szerződést is kötött a Szeviéppel, amely pedig szintén tagja volt a konzorciumnak. Temesvári Zoltán szerint ennek az lehetett a célja, hogy a NIF által rendben és időben átutalt öszszegeket ne kelljen a fővállalkozói szerződésben meghatározott szigorú feltételekkel (60 napra a teljesítéstől, 30 napra a kifizetéstől) átutalni a munkát ténylegesen elvégző alvállalkozóknak.
A ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án kezdtek demonstrálni az épülő sztráda mellett, amelyet május 12-én egy kis szakaszon bontani kezdtek. A demonstrációkat követő tárgyalásokon a Sedesa azt ígérte: kifizeti a Szeviép vagyonfelügyelője által elismert munkák ellenértékének felét. Ebből 14 százalékot ígértek előlegként, a többit augusztus 9-i határidővel. Tegnapi sajtótájékoztatóján Temesvári Zoltán bejelentette: a Sedesa többek között visszavonta azt az ígéretét, hogy közvetlenül vásárolja meg a kisvállalkozók követeléseit. Ehelyett olyan szerződéstervezetet küldött, amelyben pénzügyi szolgáltató cég vásárolná meg a követeléseket – e cég felé azonban a Sedesa nem vállal semmiféle kötelezettséget. Temesvári Zoltán szerint, ha a Sedesa nem teljesíti konzorciumvezetői kötelezettségeit, akkor a Tisza M43 konzorcium nem jogosult befejezni az autópálya második ütemének építését.
A NIF-nél tegnap délután nem tudtak érdemben válaszolni a kérdéseinkre, mert az állami tulajdonban lévő cégnél most zajlik az átadás-átvétel. Az M43-as autópálya Makóig vezető szakaszát 2010. augusztus végére tervezik átadni, de a Tisza M43 Konzorcium legutóbb június 18-án határidőmódosítást kért. A magas vízállásra hivatkoztak, de kiszivárgott hírek szerint a pénzügyi viták miatt nem halad a munka. Ha a NIF új vezetése a szabálytalanságok miatt felbontja a szerződést a konzorciummal, akkor vélhetőleg még a karácsonyi csúcsforgalomban sem lehet majd az új autópályán közlekedni.