Alig maradt hiteles vevő az autópiacon

Később jött, de később is vonul el a válság a magyar járműpiacról, melyről szinte eltűntek az olcsóbb tömegmodellek vásárlói. Idén legfeljebb ötvenezer személyautó találhat gazdára.

– Módosítani kellett az idei előrejelzéseket, és sajnos nem felfelé – mondta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a féléves adatok ismertetésekor. Erdélyi Péter szerint 2010-ben jó esetben ötvenezer személyautó, tízezer kis-haszonjármű és 2200 nehéz-teherautó, valamint busz eladásával lehet számolni a magyar piacon. Ehhez azonban alaposan bele kell húznia az ágazatnak, mert a Datahouse adatai szerint az első fél évben 21 530 személyautót és 3800 kisteherkocsit helyeztek forgalomba, ami 45 százalékos esést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, márpedig a nyár nem éppen az autóbeszerzések szezonja. A 7,5 tonnánál nagyobb haszonjárművek üzemeltetőinek pénzügyi helyzete még nem javult annyira, hogy ez a piac jelentősen meginduljon, bár a júniusi adatok némi javulást mutatnak.

A korábbi évek erőltetett akcióinak, a nulla százalékos előlegnek és tízéves futamidőknek köszönhetően a 2002 és 2008 közötti forgalomtöbbletből még mindig 500-600 ezer darab van, ami fékezi az új eladásokat és autócseréket. Az emberek nem vállalnak hosszú távú beruházást, pedig a bankok erőltetnék a hitelkihelyezést, ám ahogy az MGE elnöke fogalmazott: közben a trappistából Maci sajt lett, mert nemcsak a piac szűkült, de a trend is megfordult. Napjainkban az eladott autók kilencven százalékát készpénzért veszik, és a maradék tíz százalékon osztozhatnak a gépjármű-finanszírozók. Emellett leginkább az olcsóbb tömegmodellek vásárlóit érintették hátrányosan a hitelezési szabályok szigorításai.

Erdélyi szerint a magyar piacot nem a 2000-es évek első felének évi közel negyedmilliós darabszámához kell mérni: a reális méret évi 120–140 ezer új autó. Az MGE nem a regisztrációs adó eltörlését, hanem maximálást szeretné elérni, mert ezzel kevesebb lenne a külföldi rendszámos autó, amivel nemcsak a szalonok forgalma, de az állam adóbevétele is nőne. Az évi ezermilliárd forintos nagyságrendű és a regisztrációs adó nélkül is évi százmilliárd forintnyi adót befizető ágazatban az autószalonok száma két év alatt 1100-ról nyolcszázra csökkent. A márkakereskedésekben és a szervizekben közvetlenül foglalkoztatottak közül hétezret kellett elbocsátani tavaly: a két éve még hatvanezer embert foglalkoztató ágazat létszáma ötvenezerre csökkent.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.