Tesco a zöld Magyarországért

A vállalatok felelős működését rangsoroló, májusban megjelent CSR 24/7 elnevezésű lista tizedik helyén végzett a Tesco a magyarországi cégek mezőnyében, s ezzel kiemelkedik a kereskedelmi szektor többi szereplője közül. A vállalat szervezeti kultúrájának alapvető eleme a felelős működés, programjait folyamatosan fejleszti 1994-es piacra lépése óta. Bár stratégiája a brit anyavállalat iránymutatásaira épül, a programokat a helyi sajátosságokat figyelembe véve alakítják ki.

A Tesco kiemelten a környezetvédelem területén fejti ki felelősségvállalási tevékenységét, de fontos szerepet kap a helyi közösségek támogatása, valamint az egészséges életmód megvalósításának elősegítése is.

Magyarország legnagyobb hipermarketlánca az ország szinte minden nagyobb településén jelen van, és mintegy 22 ezer embernek ad munkát. A Tesco jelentős erőfeszítéseket tesz, hogy felelős szomszédként részt vegyen a helyi közösségek életében.

Az év támogatottja

2003-ban indították útjára „Az év támogatottja” programot, mellyel minden évben 20 millió forinttal segítik egy jó ügyet szolgáló program megvalósulását. Tavaly a Mosoly Alapítványt támogatták, amelynek célja a testi és lelki jólét és egészség elősegítése.

Az anyagi támogatáson túl a vállalat évről évre a vásárlóit is igyekszik bevonni a rászorulók segítésébe. A Tesco ezért adománygyűjtő ceruzákat és hetekenbelül adománygyűjtőverseskönyvet is piacra dob. Az értékesített tárgyakból származó többletbevételt pedig szintén a programok támogatására fordítják. Az elmúlt évek támogatottjai: Aranyág Alapítvány (2003), Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (2004), Mosoly Alapítvány (2005), Kézenfogva Alapítvány (2006), Salva Vita Alapítvány (2007), Ability Park (2008), Mosoly Alapítvány (2009).

Idén ismét az Ability Park lett „Az év támogatottja”, akik egyszer már elnyerték a címet és a vele járó adományt. Az áruházlánc és a civil szervezet szeptembertől közös roadshow-t indít tizenhat helyszínen. Animátorok által bemutatott játékok segítségével ismerhetik meg az érdeklődők a sérült emberek világát. Az Ability Park által közvetített cél az integráció elősegítése. Ez jól illeszkedik a Tesco megváltozott munkaképességűek elhelyezkedését elősegítő, Befogadó Közösség elnevezésű kezdeményezéséhez. Ennek keretében a Tesco idén 160 új, megváltozott munkaképességű munkavállaló alkalmazását tűzte ki célul; az első negyedévben ennek fele már meg is valósult.

Közösen a vásárlókkal

Az áruházlánc célja, hogy vásárlóinak és dolgozóinak is lehetőséget teremtsen a vállalati felelősségvállalás programjába való bekapcsolódásra, s ezzel hozzájáruljon a társadalmi szemléletformálás elősegítéséhez.

Az adományozási kultúra még gyerekcipőben járMagyarországon. Míg a brit Tescóban komoly összegekkel támogatják az év támogatottját az emberek, itthon sajnos nehéz megmozdítani és jótékonyságra bírni a betérő vásárlókat. Pedig hetente közel 3 millió vásárlás történik az áruházban, s ha mindenki csak 100 forintot áldozna egy nemes célra, az is látványos változást hozna a rászorulók életében. A Tesco igyekszik követni a modern kor ritmusát is: az idejétmúlt, perselyes adománygyűjtés helyett a kasszáknál megvásárolható kuponok segítségével adhatnak adományt a vásárlók és dolgozók. Június 15-től például a Vöröskeresztnek kívánnak segíteni, az árvízkárosultak javára.

Helyi vállalások

Az Érintetti Elkötelezettség program keretében az áruházlánc a helyi érintettek véleményének figyelembevételével alakítja ki a támogatását. A program részeként így jött létre a Tesco önkéntességi akciója is. Mohácson például a kerékpárút mentén parkosítottak, Kaposváron pedig egy helyi óvodában segítettek játékok készítésében, felújításában a helyi áruházak munkatársai.

Az áruházlánc nagy figyelmet fordít az egészséges életmód népszerűsítésére. Rendszeresen tartanak véradással, egészségügyi szűrésekkel és tanácsadással egybekötött napokat az áruházakban, Tesco Fitt Napok néven pedig nagyszabású szabadidősport-rendezvénysorozatot szerveznek országszerte több helyszínen.

A Tesco azokra is gondol, akik nehéz sorban élnek, ezért az árukészleteiből rendszeresen jelentős mennyiségű élelmiszer- és ruhaadományt juttat el partnerein, a Magyar Élelmiszerbank Egyesületen és a Magyar Vöröskereszten keresztül a rászorulóknak.

Még több hazai termék

Egyre több helyen merül fel a magyar kistermelők, a hazai áruk támogatásának kérdése. A Tesco arra törekszik, hogy minél több hazai áru legyen a polcokon. Elindított egy úgynevezett regionális beszállítói fórumot, amelynek már látható eredményei is vannak. Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékből hívtak meg kis- és középvállalkozásokat, hogy mutassák be termékeiket, ismertessék beszállítói kapacitásukat. Ennek következtében április elejétől 15 új beszállító partner mintegy 53 termékével – köztük több, helyi specialitásnak számító élelmiszerrel –bővült a kínálat Debrecen, Kazincbarcika, Mátészalka, Miskolc, Nyíregyháza, Ózd és Hajdúszoboszló Tesco áruházaiban. Június elején 58 potenciális beszállító részvételével rendeztek újabb Regionális Beszállítói Fórumot Sopronban, az év végéig pedig még egy fórumot terveznek.

A Tesco néhány éve nem kis célt tűzött ki maga elé azzal, hogy 2020-ra felére csökkenti épületeinek károsanyag-kibocsátását a 2006-os bázisévihez képest. Ezt a célt elsősorban az áruházépületek modernizálásával, illetve zöldáruházak építésével érhetik el. Az utóbbi években mind az újonnan épült üzletekben, mind a régiek átalakítása során korszerű, környezetbarát és energiatakarékos módszereket alkalmaznak – mint például geotermikus energia, napenergia felhasználása fűtésre és hűtésre, zöldtetők kialakítása, természetes fényforrások beépítése, a hűtő-fűtő rendszerek energiájának visszanyerése vagy a hűtőbútorok ajtóval való ellátása.

Örökzöld szatyrok

A Tesco áruházakban a vásárlók is könnyen hozzájárulhatnak a környezet megóvásához. Márciustól ugyanis a vásárlók már nem kapnak számolatlanul nejlontáskát, mert az áruházlánc megszüntette az ingyenes műanyag szatyrok osztását. Ezzel a lépéssel arra szeretnék ösztönözni a vásárlókat, hogy tudatosabban használják a bevásárlószatyrokat, és kevesebb szemetet termeljenek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.