Ipari robotokkal újított Mr. Swatch
A napokban nyolcvankét éves korában elhunyt libanoni származású nagyvállalkozó a világ egyik legnagyobb – közel hatmilliárd svájci frank éves árbevételű és több mint húszezer embert foglalkoztató – óragyártó konszernjét hagyta maga mögött. No meg, egy kultusszá vált terméket, a Swatchot. A svájci minőségű, de megfizethető áru dizájnkarórából az 1983-as piaci bevezetés óta több tízmillió darabot adtak el – nem utolsósorban az ügyes reklámkampányoknak és a gyorsan változó kollekcióknak köszönhetően. Nem bóvliról van szó: neves kortárs képzőművészek által tervezett ritkaságokért ma már 20–30 ezer eurót is megadnak. Az 1928-ban Bejrútban született, gazdag családban nevelkedett Nicolas Georges Hayek Párizsban tanult fizikát, kémiát és matematikát. Huszonegy évesen került Svájcba, ahol „arab származása” miatt először másodrangúként kezelték. Tanácsadó cégét 1957-ben alapította meg, ekkor került először kapcsolatba az akkor még zeniten lévő óragyártókkal.
Jó két évtized elteltével a nagy hagyományokkal bíró ágazatot létében fenyegette az olcsó ázsiai dömping. A veszély elhárítására Hayek utóbb zseniálisnak bizonyult ötlettel rukkolt elő. A termelés kiszervezése és a svájci alkalmazottak bérének csökkentése helyett azt javasolta: a nagy üzemek a svájci termeléshez ipari robotokat alkalmazzanak. A közel százötven alkatrész helyett pedig mind össze ötven alkatrészből állítsanak elő bárki számára elérhető, divatos karórákat.
– Minden hangulathoz jár egy óra – mondogatta. Az addig a konzervatív visszafogottság jelképének számító svájci órák az ő kínálatában harsány színekkel, elképesztő mintákkal díszített tömegtermékként jelentek meg.
A szép nők társaságában mutatkozó Hayek dúsgazdag lett az óraforradalomból. „Mr. Swatch” a birodalmát időközben luxusmárkákkal – a többi között a Breguet-vel, a Blancpain-nel és az Omegával – bővítette. A céget gyermekei viszik tovább. Nagy álmát, egy kisméretű, hibrid hajtású autót azonban nem tudta megvalósítani. A Smart több hullámvölgyet élt meg, s közel sem szabta át olyan mértékben az autópiacot, ahogy azt a Swatch tette a karórákkal. – Egy városi autóban elég ha elfér két ember meg egy rekesz sör – hajtogatta makacsul Hayek. Partnere, a Daimler konszern csak részben fogadta el ezt az elvet.