Villámrajtot vett a Tesla a tőzsdén
Bár a március végi állapot szerint is csupán 1100 Tesla márkájú sportkocsi járja az amerikai utakat, ennek ellenére a cég presztízse magas, az Advertising Age felmérése szerint az Egyesült Államok 50 „legdögösebb” márkája közé tartozik, s ennek eléréséhez még marketingre sem kellett sokat költenie. A vásárlóknak viszont annál többet, ha a cég 109 ezer dolláros „villanytorpedójához”, a Roadsterhez akartak hozzájutni. Csak erre azonban nem lehet hosszú távú stratégiát alapozni, a sikerhez nyitni kell –ismerték fel a vállalat vezetésében, amikor elhatározták: olcsóbb, de minőségi családi autóval bővítik a kínálatot. A Model S tömeggyártásáról 2012-től beszélhetünk, a várhatóan 57,4 ezer dollárba kerülő járműből évi húszezret készítenek a tervek szerint.
A The Wall Street Journal ugyanakkor óva inti az embereket, hogy minden fölös pénzüket Tesla részvényekbe fektessék, bármennyire is szimpatikus a cég környezeti hozzáállása és bármennyire is vonzóak autói. A részvény kockázatát magasnak ítélik az elemzők, a befektetés termőre fordulásáig akár tíz év is eltelhet.
Szkepszisüket a cég pénzügyi adatai is alátámasztják. A Tesla első negyedéves vesztesége 25,5 millió dollár volt a tavalyi hasonló időszak 16 milliójához képest. Fejlődés viszont, hogy a Tesla a 2008-as 82,8 milliós veszteségét tavaly 55,7 millióra tudta leszorítani. Mentségére szól, hogy kezdő vállalkozásnak számít, és a piac egyik ígéretes szegmensét célozza meg. Ezt díjazták is a nagyok: a Toyotával élő fejlesztési megállapodásuk van és a japánok 50 millió dollárért részvényt is vesznek a kibocsátási áron, míg a Daimler – áttételesen – már most 9,6 százalékot jegyez a Teslában.
A kereskedés kedden indult a papírokkal a New York-i Nasdaq elektronikus tőzsdén. A Tesla 13 millió darab részvényt szeretne eladni 17 dollár körüli értéken, hogy a tervezet 226 millió dolláros friss forrásra szert tehessen. John Fitzgibbon tőzsdei szakértő szerint erre jó esélye van, és ha fejlesztései bejönnek, búsásan megtérül a most befektetett pénz. A Tesla részvénykibocsátása egyben fokmérőül szolgál arra, hogy a befektetők mekkora hasznot látnak a zöldenergia hasznosításában. Nos, az első napok tapasztalatai biztatóak: a Ford 1956-os tőzsdei megjelenését követő első autógyártói részvénykibocsátás sikeresnek bizonyult: a Tesla árfolyama három napon belül 40 százalékkal ugrott meg.