Ötcsillagos járatnyitás
Budapesti járatot indít a Qatar Airways, a világ harmadik legszínvonalasabbjának tartott légitársasága. 2011. január 17-től heti négy járat közlekedik majd Budapest és Doha között, melyek egy órára leszállnak Bukarestben is, annak érdekében, hogy minél inkább megteljen a 144 személyes Airbus A320-as repülőgép, amellyel a cég üzemelteti az útvonalat.
Sajnos rossz hír is van a Budapest Airport háza táján: október huszadikától szünetel aDelta közvetlen járata New York Kennedy repülőterére. Iparági forrásaink szerint a késő őszi időszakban egyébként is csak heti két járatot üzemeltetett a az amerikai légitársaság Budapestre, ezek azért szünetelnek, mert a gépeket jobban profitáló útvonalon kívánják használni. Öröm az ürömben, hogy januártól újraindul a New York-i járat, feltehetően egy újabb repülővel, amelyen az üzleti osztályt már az új koncepció szerint rendezik be. A Delta tervei szerint jövő nyáron a csúcsidőben ismét naponta közlekedik repülő Budapest és New York között.
A Qatar dohai járatának köszönhetően egy átszállással elérhetővé válik a hatalmas és dinamikusan fejlődő légitársaság ázsiai és a Csendes-óceánon túli célállomásainak mindegyike. Noha az európai fuvarozók révén eddig is el lehetett jutni egy átszállással a keleti világ legnagyobb városaiba, az arab társaságnak két előnye van: a gép egyenesen keletre indul, tehát csökken a menetidő, ráadásul a fedélzeti szolgáltatások színvonala sokkal jobb az európai átlagnál. Turistaosztályán is tágas helyet és igazán minőségi ellátást biztosít. A fedélzeten menükártya alapján választhatnak az utasok, a légikísérők sok országból érkeznek, a gépek makulátlanul tiszták, újak és kiváló állapotúak.
Eddig is sokan utaztak a cég járatain keletre, vannak, akik annyira ragaszkodnak hozzá, hogy hajlandóak még egy bécsi vagy müncheni átszállást is vállalni – cserébe a színvonalért. Tavaly 6500 jegyet adott el itthon a Qatar, s ebben nincsenek benne a Bécsből induló utasok. Nem csoda, hogy Jost Lammers, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója személyesen is elutazott tárgyalni a légitársaság központjába, hogy meggyőzze Akbar Al Bakert, a Qatar Airways vezérigazgatóját a budapesti légikikötő előnyeiről. Hogy pontosan mit kínált a légikikötő a társaságnak, az üzleti titok, ám az nem, hogy a Budapest Airport ösztönző rendszere az új célpontokat kínáló és a Ferihegyre frissen érkező légitársaságokat hatalmas kedvezményekkel jutalmazza. A Qatar járatnyitásáról úgy tartják, hogy az más keleti légitársaságokat is Budapestre csábíthat.
Hogy a térség iránt egyre jobban érdeklődnek az arab fuvarozók, arra ékes bizonyíték, hogy a dubai központú Emirates Prágában nyit járatot. Úgy hírlik, a Qatar is Prágát és Budapestet versenyeztette, ám az Emirates hamarabb lépett Prágát illetően, így a Qatarnak kézenfekvő volt Budapest és Bukarest egy útvonalra nyitása. A szakértők szerint a cég a szlovákiai, az erdélyi és a vajdasági utasokra is lőni fog.
A dohai repülőtér 2013-ra 40 millió utas fogadására lesz képes. A térség jó ideje kereste a kapcsolatot Magyarországgal, valamenyi kormányfőnk meghívottja volt a nemzetközi gazdasági fórumoknak Dohában. A cseppfolyósított gáz hasznosítása az Adria-vezeték kihasználásával foglalkoztatja a térséget, míg az arabokat a mezőgazdasági termékek és az öntözőrendszerek kifejlesztése és telepítése érdekli.
A KLM saját Amszterdam–Budapest járatot indít ősztől, és felmondta code-share szerződését a Malévval – erősítette meg korábbi értesülésünket a holland cég. Így a KLM visszatér Ferihegyre, míg a Malév amszterdami járatai ritkulnak.
Nyitott lett a transzatlanti égbolt
Aláírta a Nyitott égbolt megállapodást az Európai Unió és az Egyesült Államok – az egyezmény uniós számítás szerint 12 milliárd euró gazdasági előnnyel járhat, és akár 80 ezer új munkahely létrehozását segítheti elő.
Az USA és az EU a szerződésben elkötelezték magukat amellett, hogy leküzdik a piaci hozzáférés területén még fennálló akadályokat, vagyis a szükséges jogszabályok megszületése után lehetővé teszik például egymás befektetői számára a légitársaságokban való többségitulajdonszerzést. De azt is, hogy egy EU-s légitársaság szabadon nyisson amerikai járatot, és viszont.
Az EU és az USA légipiacai jelenleg a globális légi közlekedési piac 60 százalékát teszik ki, azonban az ázsiai piac egyre nagyobb szeletet hasít ki abból.