Kósa a szlovák bevásárlóturizmust nem tudta beindítani
Egyelőre nem hozta lázba a magyar–szlovák határ túloldalán élő, euróval fizető vásárlókat a forintárfolyam gyengülése – osztották meg lapunkkal tapasztalataikat a megkérdezett kereskedők. Pedig az elmúlt hetekben – például a fideszes politikusok ügyetlen nyilatkozatai miatt – hozzá kellett szoknunk a 280–290 forint közötti árfolyamhoz, pedig április végén még közel járt a kurzus a 260 forintos szinthez. Viszont az utóbbi időszak forintgyengülése jóval kisebb mértékű volt, mint tavaly tavasszal, amikor a 300 forint fölötti eurós szintet kóstolgatta a kurzus. Így most a határ két oldalán meglévő árkülönbség már nem érte el azt a szintet, ami után érdemes lenne 20–30 kilométerre autózni – vagy éppen bevásárlóbuszokat szervezni.
Tavaly március–áprilisban a szlovák, kisebb részt az osztrák határ közeli üzletekben 30–40 százalékkal is olcsóbban vásárolhattak a határ túloldaláról érkezők, így több helyütt szervezett turistabuszokkal szállították a vásárlókat a határ magyar oldalára. Ez meg is látszott az akkori forgalmon: Fodor Attila, a CBA szóvivője úgy emlékezik, hogy néhány hónapig lényegében karácsonyi forgalmat bonyolítottak le az üzletek, 20–30 százalékkal nőtt a forgalmuk.
A szóvivő szerint főképpen a nagyobb üzleteik részesedtek ebből a forgalomból, és a határ túloldaláról érkezők elsősorban a nagyobb értékű, tartós fogyasztási cikkeket keresték. A bevásárlóroham túlélte az árfolyamgyengülés elmúlását, így több helyütt júniusban is érzékelni lehetett még a megnövekedett forgalmat, amikor az euró–forint árfolyam már éppenséggel a 280-as szint környékére erősödött vissza (amit most gyengülésként élünk meg).
A Tesco, a Spar és a CBA egyaránt arról számolt be, hogy a forgalmuk lényegében a tavalyi forintgyengülés előtti időszakra állt vissza, s az eltelt fél év forgalmi adataiból sem köszön vissza az árfolyamhullámzás hatása – sőt valamivel visszafogottabb is a kereslet, de ez országos jelenség, nem csak a végeken érezhető. Azért van olyan kereskedőcég, amely most is jól jár: az északi határszélen az eurós vásárlókból a Praktiker profitál. A nemrég megnyitott esztergomi áruházában a nyitást követő öt munkanap alatt több mint tizennégyezer vásárlót regisztrált a cég – túlnyomó részük a szlovák területről érkezett. A hálózatban kiemelkedően sikeres nyitást – a barkácslánc nemrégiben vaskos forgalomcsökkenésről számolt be –a cégnél egyrészt azzal magyarázzák, hogy a régióban nincs sok barkácsáruház, másrészt az áruházban lehet euróval is fizetni, ami a Szlovákiából érkezőknek komoly vonzerőt jelent.
Nem mellesleg a cég is mindent megtett az idecsábításukért, a határon túl intenzív marketingkommunikációt folytatott.
A forint árfolyamához hasonlóan a szeszélyes időjárás is hatással van a kiskereskedelemre: a Praktikernél például a hűvös időjárás miatt nem indult be a kereslet a jellegzetesen nyári termékkörök iránt. Hiába van ugyanis egy-két napig kánikula, a cégnél úgy látják, 10-14 forró napnak kell eltelni ahhoz, hogy az ilyenkor slágerterméknek számító klímaberendezések forgalma fellendüljön. A kurta-furcsa nyár másutt is érezteti a hatását: gyakorlatilag teljességgel tervezhetetlenné vált a sör, az üdítők vagy éppen a strandfelszerelések forgalma. Amikor kánikula van – nem meglepő módon –, egyik napról a másikra 70-80 százalékkal ugrik meg az üdítők, illetve száz százalékkal a jégkrémek forgalma – hogy utána a mostanában sűrűn jövő-menő hidegfrontok miatt szinte azonnal visszaessen a forgalmuk. A hűvös nyár miatt jócskán visszaesett az eladható árualap is. A Tescónál elmondták: a szezonális termékek sokkal rövidebb ideig elérhetők, illetve sokkal kisebb mennyiségben érkeznek hozzájuk, mint a korábbi években. Így az eper, cseresznye, meggy – bár hazai beszállítóktól érkezik – kevesebb, mint előző években. Ugyanakkor salátából, koktélparadicsomból, spárgából, csomós zöldségekből, sárgarépából már importtal kellett kifoltozni a hazai árualap hiányát. A Tescónál most arra számítanak, hogy várhatóan szűkös lesz a kínálat dinnyéből és barackból is.