Elszálló árak Ferihegyen
Egy a lapunkhoz eljutott, az egyeztetésre szóló meghívóból kiderül: átlagosan kétszázalékos emelésre készül a társaság. A tarifák növekedése majdnem minden költségelemre vonatkozik. A leszállási díjak két százalékkal, az utasilletékek 1,8 százalékkal emelkednek, míg a repülőgépek parkolási költségének fix díjai nem, de az időalapon számított addicionális tételei emelkednek. (Ez a legtöbb hazánkba repülő társaságot nem érinti, az emelés ugyanis csak egy óránál hoszszabb parkolás esetén realizálódik, ám ennél hosszabb időt csak a budapesti bázisú, illetve a hosszú távú járatokat üzemeltető társaságok gépei töltenek a ferihegyi betonon. Illetőleg azon társaságoké, amelyeknek gépei Ferihegyen éjszakáznak, de a 22 óra utáni díjak nem emelkednek.) A biztonsági díj 60 eurócenttel emelkedik, míg változatlan marad a check-in díj és a zajvédelmi illeték.
Az áremelést a társaság az euró gyengülésével (1,8 százalék) és a forgalom visszaesésével indokolja, míg a kettes terminált használó légitársaságoknak arra is felhívják a figyelmét, hogy idén télen megnyit a SkyCourt nevű új épületrész, amely jelentősen javítja a terminál szolgáltatási színvonalát, csökkenti az utasok várakozási idejét, s kényelmesebbé teszi a várakozást. Bármi is legyen az indok, az illetékek és a díjak emelését a légitársaságok várhatóan az utasokra hárítják majd, azaz a jegyek árai minden bizonnyal emelkedni fognak.
Az emelésre a repülőtérnek a jogszabályok lehetőséget adnak, a jelenleg érvényes ársapkarendszerű szabályozás értelmében, csökkenő forgalom esetén az emiatt elszenvedett bevételkiesés felét pótolhatja a cég áremeléssel. A jogi lehetőségek mellett azonban sokkal fontosabb lehet számukra a piac fogadtatása: ha ugyanis az emelkedő díjak miatt valamely légitársaság elhalasztja kapacitásainak bővítését, netán kivonul Magyarországról, az további bevételkiesést jelenthet a cégnek. Az emelést (noha a reptér monopolisztikus helyzetben van) aligha fogják szó nélkül hagyni a társaságok. A Wizzair, amely mára normalizálta – korábban pont a drága díjak miatt megromlott – kapcsolatát a reptérrel, bizonyosan szót emel az áremelés ellen, hiszen Váradi József légitársasága különösen költségérzékeny. Ez a reakció várható a Travel Service-től is, amely hazánk legfontosabb chartercége, s bizonyosan a Malév is reklamálni fog. Igaz, ők talán halkabban, hiszen a reptér az egyik legnagyobb hitelezőjük, ám az adófizetők pénzéből visszaállamosított társaság berkeiből egyre gyakrabban hallani kritikákat a magas ferihegyi díjakat illetően.
A reptér e döntéssel alighanem elengedte az ír fapados, a Ryanair kezét is, amely könnyen lehet, hogy kivonul Magyarországról. Néhány hónapja ugyanis azt jelentették be, hogy bővítési terveik hiúsultak meg azzal, hogy nem sikerült szinten tartani a reptértől független, de mégiscsak megemelt navigációs és földi kiszolgálási díjakat. A Ryanair már akkor kilátásba helyezte: ha nem csökkennek a díjak, akkor meglévő három járatukat is megszüntethetik.