Tulajdonosok lehetnek a csődvédelem alatt álló Szeviép hitelezőiből
Rászámoltak, mégis felállna a padlóról a Szeviép Zrt. A speciális vízügyi építési munkákra szakosodott társaság április végén kért csődvédelmet. Fizetésképtelenségének híre gyorsan elterjedt, az M43-as építésében közreműködő, pénzükre hiába váró alvállalkozói május elején megkezdték addig elkészült munkáik visszabontását. A sztráda szétszedését akkor hagyták abba, amikor a beruházásért felelős konzorcium megmaradt két tagja, a Sedesa és a Hídépítő jelezte:megvásárolják követeléseiket. A Szeviép azonban nem csak az M43-as építőinek tartozik, így a talpra állásért magának is tennie kell.
Nincs szakmai akadálya, hogy a Szeviép végrehajtsa a közelmúltban elkészült reorganizációs tervét Tímár Gyula szerint. A cég csődbiztosa úgy tartja: a program megalapozott, és megvalósítása nem csak a nehéz helyzetbe került Szeviép érdekét szolgálná. Következetes végigvitele létkérdés annak a mintegy 150 kisebb-nagyobb vállalkozásnak is, akiknek a társaság rendszeresen munkát, és ezzel megélhetést biztosít Szeged térségében. A „kenyéradó” Szeviép megszűnése ugyanis egyet jelentene többségük bezárásával.
A csődbiztoshoz eddig a Szeviép mintegy 400 hitelezője nyújtotta be követelését, együttesen csaknem 13 milliárd forint értékben. Az elismert követelések összege azonban ebből csupán 8,7 milliárd forint. A biztosítékokkal garantált banki igények 3,5 milliárd, a nem biztosított alvállalkozói követelések 5,2 milliárd forintra rúgnak. Az M43-as autópálya építésénél elvégzettmunkákhoz köthető banki és alvállalkozói számlák együttes összege pedig ezen belül alig másfél milliárd forintot tesz ki.
A Szeviép sorsa Tímár Gyula szerint nem a puszta számokon, hanem vezetői és tulajdonosai igyekezetén, valamint a hitelezők együttműködő készségén múlik majd. Pontosabban azon, hogy végül milyen fogadtatása lesz a társaság néhány napja bemutatott egyezségi javaslatának. Ebben a pénzintézeteknek, valamint az alvállalkozóknak és beszállítóknak egyaránt önálló ajánlatot tettek.
A hitelezőkhöz eljuttatott dokumentum tanúsága szerint a csődvédelem fedezékében tartalékai mozgósításán dolgozó Szeviép a banki követelések felének kifizetésére tett ajánlatot. Ha kezdeményezését elfogadnák, a bankok lemondanának a kamatokról, elengednék a társaság mintegy 1,8 milliárd forint hitelét, a fennmaradó tartozásokat pedig átütemeznék. Az egyezségi javaslat szerint a társaság 15 hónap türelmi időszak után kezdené meg a negyedévente esedékes törlesztést, és 2014 decemberében az utolsó részletet is átutalná.
Mindez azért is méltányos, mert az egyezségi javaslat összeállítói szerint aktuális nehézségeit a Szeviép részben a pénzintézetek magatartására vezetheti vissza. Konkrétan arra, hogy a bankok 2008 végétől megváltoztatták korábbi hitelezési gyakorlatukat. Több éve kihelyezett rövid lejáratú forrásaik jelentős hányadát hirtelen visszavonták, és a korábbinál több biztosítékot követeltek. A bankgarancia-kibocsátás feltételeit pedig annak ellenére szigorították, hogy tudták: a társaság a garanciák nélkül nem tud részt venni az újabb megbízásokra kiírt pályázatokon.
De a pénzintézetek hozzáállásának mielőbbi megváltoztatását sürgeti az is, hogy egyes meg nem nevezett bankok, április vége után, a csődtörvény előírásaival ellentétesen jártak el a Szeviép esetében. A jogszabályok szerint ugyanis a csődvédelem elrendelése után a pénzintézetek nem élhetnek számos jogosítványukkal – így például le kell mondaniuk az inkasszó lehetőségéről. Két bank azonban ezt figyelmen kívül hagyta: a társaság 120 millió forintját visszatartotta, és óvadéki számlára tette. Ráadásul a Szeviépnél számolnak azzal is, hogy ha nem sikerül gyors változást kikényszeríteniük, újabb 300 milliójuk átutalása hiúsulhat meg.
Alvállalkozóinak szerényebb, de viszonylag gyors adósságrendezésre tett ajánlatot a Szeviép. Eszerint a garanciával nem biztosított 5,2 milliárd forint követelés legkevesebb 30 százalékát a hitelezői egyezség bírósági jóváhagyása után kifizetnék. Azaz az alvállalkozóknak majdnem 3,2 milliárd forintról kellene lemondaniuk. Cserébe a társaság vállalná, hogy a követelések további tíz százalékát utalja át az alvállalkozóknak, ha sikerül megállapodnia az M43-as építésénél elvégzett, de teljesítési igazolás hiányában egyelőre ki nem fizetett 450 milliója behajtásáról.
Egyelőre nincs hivatalos válasz arra, hogy a hitelezők elfogadják-e a Szeviép egyezségi javaslatát. Mindenesetre a megállapodáshoz a csődbiztos szerint jó alapot teremt, hogy a társaság rendelésállománya jelenleg is meghaladja a négymilliárd forintot. De a Szeviép malmára hajthatja vizet a csapadékos időjárás is – a vízügyi építési piac legfelkészültebb szakvállalkozásaként számon tartott cég gépparkjára, szakembereinek tudására a gátak megerősítésénél, hidak, átereszek, zsilipek újjáépítésénél is szükség lenne.
Emellett élteti a reményeket, hogy az alvállalkozók közül többen jelezték: követeléseik fejében elfogadnák a Szeviép részvényeit is. A társaságnál azt tartják, hogy a legfeljebb 30 százalékos részvénycsomag átadása opciós visszavásárlás mellett lehetséges lenne. A tulajdonossá váló hitelezőknek a részvényekért nem kellene fizetniük, és részt vehetnének a Szeviép irányításában is. Egészen addig, amíg az opciós megállapodás alapján az eredeti tulajdonosok vissza nem veszik a pakettet.
Szerződés alvállalkozóknak
Egy ideig még várhatnak a pénzükre a Szeviép M43-as építésénél közreműködő alvállalkozói. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. illetékesei szerint a Tisza M-43 Konzorcium tartja magát korábbi vállalásához, és kifizeti bajba került tagvállalata beszállítóit. Mindez azonban akár hónapokig is eltarthat. Az utolsó hivatalos közlések szerint a háromról kéttagúra zsugorodott konzorcium előreláthatólag a napokban megköti a szerződést a Szeviép alvállalkozóival a követelések megvásárlásáról. Előlegként összesen 100 millió forintot ki is fizetnek, amiből a hitelezők arányosan részesednek majd. A vételár fennmaradó részét várhatóan két hónapon belül utalják át. Azt azonban még mindig nem lehet pontosan tudni, hogy a Sedesa S. A. és a Hídépítő Zrt. végül mennyit fizet majd partnerük alvállalkozóinak. Csak annyi bizonyos: számláik rendezését azok a cégek kérhetik majd, akiknek követelését a Szeviép vagyonfelügyelője elismerte. Egyetlen fillért sem kaphatnak azonban azok a társaságok, amelyek a fizetésképtelenné vált konzorciumi tag többségi irányítása alatt állnak. A Tisza M-43 Konzorcium egyébként pénteken az M43-as kivitelezési határidejének meghosszabbítását kérte. A NIF közleménye szerint a kivitelező kérelmében a szélsőséges időjárásra való hivatkozással a szerződés véghatáridejének módosítását kéri. Az árvíz komoly fennakadásokat okoz a munkálatokban, a munkaterület még most is megközelíthetetlen. A kérelmet a NIF kivizsgálja, a véghatáridő módosításáról közlemény útján tájékoztatnak majd.