Miniszteri kézben a gáz- és áramár
Többek között rögzíti: a lakosságot is magába foglaló egyetemes szolgáltatás árát az energiacégek indokolt költségei, a hasonló nemzetközi adatok, a legkisebb költség, a hatékonyság és a minőség emelése érdekében szükséges megállapítani. Megfelelő megtérülésről a módosítás a gázszolgáltatók beszerzési árainak miniszteri meghatározása kapcsán beszél. Ugyanakkor leszögezi, hogy amíg bizonyos konkrét rendeletek meg nem születnek, a mostani árak maradnak érvényben.
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési tárcavezető tegnapi tájékoztatóján is nyomatékot adott a módosításnak. Leszögezte, hogy a kormány a jövedelmekhez képest túlzottnak tartja az árakat. Emlékeztetett, hogy az unió statisztikai hivatala szerint a fizetésekhez képest nálunk a legdrágább az áram, s nálunk nőtt a legjobban a gáztarifa. Hozzáfűzte: folytatják a tárgyalásokat a szolgáltatókkal, melyek részéről egyelőre teljes mértékű együttműködési készséggel találkozott. Úgy vélte, ezeket még az őszi szezon előtt lezárhatják. Levelet írtak azon közműtársaságoknak is, amelyek tarifáját nem a kormány határozza meg. Ezeket is felkérték arra, hogy egyelőre szintén ne emeljék díjaikat. Lapunknak a folyosón megadatott a lehetőség, hogy emlékeztesse a minisztert: a Fidesz a választási kampányban azt ígérte, hogy gátat vet a családi rezsiköltségek további emelkedésének.
Arra a kérdésünkre, hogy a szolgáltatókkal is ezt közlik-e, leszögezte: tárgyalnak. Tény: a benyújtott törvénytervezet nem igazítja az energiaárakat sem a fi zetésekhez, sem más külső mutatószámhoz. Értelmezések szerint érdemben csupán a MEH-et kívánja megakadályozni abban, hogy új energiaárakat hirdessen ki.
Laczó Sándor, a gázszolgáltatókat tömörítő Magyar Gázipari Egyesülés elnöke lapunknak kifejtette: azok az igények, amelyeket a javaslat az árképzéssel szemben támaszt, nem újak. Ezekkel ők is egyetértenek, és kellő alapot jelent a konstruktív tárgyalások folytatásához. Ugyanakkor az ördög a részletekben búvik meg – fogalmazott. A javaslatból számára kiérezhető az energiaáremelkedés fékezésének igénye. A szöveg legfontosabb elemeként azt említette, hogy a MEH helyett immáron ismét – a korábbi állapotokhoz hasonlóan – a szakminiszter határozza meg az árakat. Ez szerinte esetleg felvethet uniós kérdéseket, mivel Brüsszel az energiaárakért felelős hivatal függetlenségét támogatja. Problémaként említette, hogy a Bajnai-kormány utolsó időszakához hasonlóan ez a javaslat is módosítja a gazdálkodási környezetet, ami kiszámíthatatlanságot jelent az éves terveket készítő befektetők számára. Ezért ő is célszerűnek tartotta a tárgyalások mielőbbi lefolytatását. Laczó Sándor reméli, hogy a majdani szabályozás ösztönző, a szolgáltatások színvonalának indokolt emelését lehetővé tevő megtérülést biztosít a cégek számára. Bízik abban, hogy az új szabályok hosszú távon érvényben maradnak.
A tervezett változtatások, illetve az áremelés befagyasztása értelmezések szerint a gázszolgáltatók mögött álló nagykereskedő árára is vonatkoznak. Ugyanakkor az áramkereskedelemben nem ilyen egyértelmű a helyzet. Árampiaci szakértők úgy vélik: a törvénytervezet alapján a jövőben is benyújthatnak árváltoztatási kérelmet. Ilyen például akkor következhet be, ha az ottani nagykereskedő, az állami Magyar Villamos Művek mégiscsak árat emel, például világpiaci olaj-, gáz- vagy áramáremelkedésre, illetve forintgyengülésre hivatkozva. Boross Norbert, az Elmű-ÉMÁSZ szóvivője a tervezetet úgy véleményezte, hogy az az energiaárakkal kapcsolatos államigazgatási renden változtat. Így a szolgáltatókat közvetlenül nem érinti: számos rájuk vonatkozó szabály továbbra is érvényes. A módosítás kétségtelenül egy korábbi állapotot állít vissza, de nem tartotta kizártnak, hogy a hivatal és a minisztérium az elmúlt években is egyeztetett az árakról. A tárgyalások ezután kezdődnek – fogalmazott.