Futball-lázra építenek a sörözők és a műszaki áruházak
A jövő hét végén kezdődik, és egy hónapig tartja lázban a futball-vb a rajongókat, nőket és férfi akat vegyesen. A magyar kiutaztató irodák az illetékkel együtt már csak 300–400 ezer forintért foglalható repülőjegyek miatt nagyon drága utaktól nem remélhetnek kiugró forgalomnövekedést az idén.
A világbajnokimérkőzésekre viszont a vendéglők és a kocsmák már bőszen készülnek, bérelt projektorokkal, LED-falakkal és óriási tévékészülékekkel. A pesti Champs Pubban már a július 11-i vb-döntőre is 30 százalék fölötti az előzetes asztalfoglalás, és biztosra vehetik, hogy nemcsak a gálán, de minden meccsen telt házra számíthatnak – mondja Pataki László, a Dohány utcai üzlet vezetője. A vb csoportmérkőzései közül van olyan, amelyikre turistacsoportok is bejelentkeztek, a zömmel férfiakat megmozgató Bajnokok Ligájával ellentétben a világbajnokságot nézőknek majdnem fele nő.
Az esős idő miatti hatalmas forgalomkiesést a futballrangadóktól remélik pótolni a kerthelyiségekben: a margitszigeti Holdudvar étteremben a tapasztalatok szerint ilyenkor legalább 20 százalékkal megugrik az étel- és ital-, pontosabban a sörfogyasztás.
Az Artisjus szerzői jogvédő irodának 16 ezer vendéglátóhely fi zet tévékészülék után jogdíjat, hozzájuk alkalmi jelleggel már csak pár százan csatlakoznak. Egy átlagos budapesti sörözőnek havonta körülbelül 20 ezer forintot kell fizetnie – tudtuk meg –, ami a telt házas futballestéken többszörösen megtérül. A meccset közvetítő tévécsatornától nem kell engedélyt kérni, csak akkor, ha az adott helyre belépti díjat szednek közben.
A kereskedőknek is jó üzlet a futballfieszta, ami sokkal több forgalmat hoz, mint az ötkarikás játékok vagy éppen az Európa-bajnokságok. Különösen a műszaki, elektronikai üzletláncok és a hipermarketek álltak át vb-üzemmódba, ami nem csoda: a három éve tartó kiskereskedelmi pangás leginkább a műszaki eladásokat fogta viszsza, ugyanakkor a vb idején darabszámra kétszer-háromszor több tévékészülék kel el, mint máskor.
Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere szerint a televízióosztályaikon már gyakorlatilag karácsonyi fordulatszámon pörög a forgalom. A legtöbben ilyenkor cserélik le a hagyományos képcsöves, vagy pár éves LCD televíziójukat eggyel modernebbre, de az is jellemző, hogy sokan – a hetekig tartó meccsek alatt a családi békét megőrzendő –megveszik a második televíziójukat is. Mivel a gyártók is a vbre időzítik az akcióikat, így a kínálat is átalakul: Szánthó Balázs a jobb képminőségű és energiatakarékos LED-technológiás tévék előretörését várja, különösen, hogy abban a termékkörben is jelentős áresés valósult meg, így az áraik már közelítenek az LCD televíziókéhoz.
A vevőínséges időszakban a hipermarketek még jobban rágyúrtak a világbajnokságra mint korábban: a Tesco katalógusaiban négy oldalon sorjáznak a televíziók, amiket 0 százalékos THM-mel kínálnak. A kínálatuk jellemzője, hogy nagy súlyt fektetnek az alsóáras, illetve a maga kategóriájában rendkívül olcsónak számító termékekre – jellemző a Tesco vélekedése, miszerint a világbajnokság inkább csak hab a tortán, az igazi forgalomnövekedést valójában a világbajnokságra időzített árakciók hozzák. Nem elhanyagolandó persze az is, hogy az élelmiszerüzletekben ilyenkor jobban fogy a sör, üdítőital és a chips is.
A Tescónál úgy látják, hogy önmagában a vb 8–10 százalékkal dobja meg ezeknek a termékeknek a forgalmát. De itt már sokkal nehezebb előre bekalkulálni az eladásokat, mivel a termékkör erősen időjárásfüggő: a vetélytárs Auchan is – ahol egyelőre kevesebbet árultak el a terveikről, a 0 százalék THM-es áruhitelekkel és akciós árakkal próbálja megdolgozni a piacot. Sörből, üdítőből, és chipsből még nagyobb, 15–20 százalékos növekedést is el tudnak képzelni, ám – ahogy Gillemot Katalin céges szóvivő mondta –, ha tovább folytatódik a hideg, esős időjárás úgy éppenséggel az is lehet, hogy nem fogy számottevően több ezekből a termékekből.
Öngól lehet az olcsó út
Pár száz magyar focirajongónál több aligha lesz kint a dél-afrikai világbajnokságon, ahová félmillió forintnál olcsóbban nem lehet a repülőjegyet is magában foglaló szervezett utazásra befizetni. Az ennél nagyságrendekkel olcsóbb ár legyen gyanús, mert nem tartalmazza a borsos járulékos költségeket.
A foci-vb hivatalos magyar utazási irodája és jegyértékesítője a Pegazus Sport Tours, melynek útjait több partneriroda is árusítja, legálisan. Mint Kókai Gyöngyvér, a Pegazus utazásszervezője mondja: sok, a FIFA weboldalán hivatalos értékesítőként nem szereplő iroda is árul utakat.
Garanciát, például a programban szereplő mérkőzésre szóló jegyet és megfelelő minőségű szállást csak a hivatalos utazási iroda és partnerei garantálhatnak. Az egyéni, internetes utazásszervezés Dél-Afrikába kockázatos és összességében drágább lehet, mint a szervezett, mivel a tömegközlekedést nélkülöző országban a szükséges transzferek nagyon drágák, ráadásul az autóbérlés bizonytalan, a taxi méregdrága, és a látatlanban lefoglalt magánszállások kockázatosak.
A magyar focirajongó turisták számára a tapasztalatok szerint a 300-400 ezer forintos út jelenti a lélektani határt, Dél-Afrika, illetve a következő vb színhelyéül kijelölt Brazília azonban a repülőjegy miatt az ennél drágább kategóriába tartozik. (S. T.)