Roncsprémium: már nem dopping
Németország immár ötödik hónapja rontja a globális autóértékesítési számokat: áprilisban 32 százalékkal kevesebb új személyautót helyeztek forgalomba, ami az előrejelzések szerint azt jelenti, hogy a legnagyobb európai piac éves mínusza egymillió autó lesz, ezt pedig nem tudják pótolni a többiek. Ennek ellenére nincs oka panaszra a járműiparnak, mert miközben hazai pályán szenvednek, exportpiacaikon szárnyalnak a német márkák. Hasonló a helyzet az olaszoknál, ahol az autócserék állami támogatásának megszűnésével immár tizennegyedik hónapja esnek az eladások, ami csak áprilisban 15,7 százalékos mínuszt jelentett.
Franciaországban még tart a roncsprémium, így két százalékkal nőttek az eladások. A kedvezőtlen gazdasági hírek ellenére a spanyolok negyven százalékkal, a portugálok pedig hatvan százalékkal több új autót vettek áprilisban. Az Egyesült Királyságban immár tizedik hónapja tart a fejlődés, ami áprilisban 26,6 százalékos, az idei évben összesen 11,5 százalékos növekedést jelent, ám a helyi kereskedelmi szövetség mégis kongatja a vészharangot, hiszen március végén befejeződött a brit roncsprogram.
Csehország és Szlovénia kivételével a kelet-európai országok mindegyikében estek az eladások, még a jelentős roncstámogatást bevezető Romániában is, méghozzá 56 százalékkal. Az első négy hónapban Magyarországon forgalomba helyezett 13,9 ezer személyautó 53 százalékos csökkenést jelent éves összehasonlításban.
Az USA piacán áprilisban 982 ezer, 2010 első négy hónapjában 3,53 millió új autó kelt el, ami 20 százalékos bővülés.
Az IHS Global Insight piackutató 2010-re 11,8 milliós, 2011-re pedig 14 milliós eladást prognosztizál, míg 2013-ra a legtöbb elemző a fénykort idéző 17 millió darabos piaccal számol. Kevésbé kedvezőek az európai kilátások: a görög helyzet miatt a J. D. Power szerint jövőre nyolcszázalékos lesz a visszaesés, ami 12,5 millió autót jelent.