Társadalmi elkötelezettség a Postánál

A Magyar Posta a közelmúltban tette közzé pályázati felhívását, mely szerint a Posta a Felsőoktatásért Alapítvány az iskoláztatási költségek részbeni vagy teljes átvállalásával esélyt kíván adni az alacsony jövedelmű postás családok tehetséges gyermekeinek tanulásához. Pályázni lehet nyelvtanulás, államilag elismert vagy akkreditált végzettséget adó képzés, iskolai költségtérítés, iskolakezdés támogatására, tanulást segítő informatikai eszközök, tankönyvek, taneszközök beszerzésére. Évente összesen 5 millió forint kerül kiosztásra és egy-egy tanuló maximum 100 000 Ft támogatást kaphat.

Ez a Magyar Posta legújabb kezdeményezése, amely szervesen kapcsolódik ahhoz a vállalat által évek óta végzett munkához, melyet a saját dolgozói és a társadalom iránt érzett felelősség diktál. Az állami vállalatok közül hosszú évek óta a Magyar Posta érzi át legmélyebben a társadalmi felelősséget. – Ez nem véletlen, hiszen mi vagyunk Magyarországon a legtöbb dolgozót foglalkoztató vállalat. A posta és a postások eljutnak az ország minden településére, ami sajátos helyzetet jelent, mert mindennapi kapcsolatban vagyunk az emberekkel – mondja Szűts Ildikó vezérigazgató.

Középtávú stratégia

A társaságnál egy a Corvinus Egyetem szakemberei által készített kutatás előzte meg a középtávú CSR-stratégia kidolgozását. Ennek alapján döntöttük el, hogy a postánál fókuszba helyezzük a nők és gyermekek helyzetének javítását, miután a 36 ezer dolgozóból 24 ezer a női munkavállaló. Ha munkatársaink családjára is gondolunk, minimálisan több mint százezer ember sorsáért kell, hogy felelősséget érezzünk.

Fókuszban a nők

A nők egészségének védelme érdekében indítottuk el a nőgyógyászati vizsgálatokra alkalmas szűrőkamionunkat, amely évek óta járja az ország különböző régióit. Olyan helyekre is eljut, amelyek messze vannak a hasonló vizsgálatokat végző szakrendelőktől, kórházaktól. Nemcsak a posta dolgozóit fogadtuk és fogadjuk ezeken a vizsgálatokon, hanem minden jelentkezőnél elvégezzük a szűrést – hangsúlyozza a vezérigazgató asszony. A helyi védőnőktől nagy segítséget kapunk ehhez a misszióhoz.

Európában egyedül

Az elmúlt négy évben 14 500 nőt vizsgáltak meg, közülük csak 850-en postások. Több mint 3000 nőnél állapítottak meg betegséget, ebből közel háromszáz súlyos. Az Onkológiai Intézetnek eddig több mint 11,4 millió forintot adtunk át mellrákkutatásra. Ez az összeg annak a bélyegnek a felárbevétele, amelyet Európában egyedüliként adtunk ki, ezzel csatlakoztunk ahhoz az amerikai posta által indított kezdeményezéshez, amely a mellrák megelőzését szolgálja.

A gyermekek egészségének védelmében az Országos Mentőszolgálatnak gyerekéletmentő készülékeket vásároltak. Évek óta a karácsony előtt egy hónappal feladott csomagok díjának bizonyos részét erre fordítják.

Gyerekrajz bélyegen

A Magyar Posta különös gondot fordít a gyerekek írás- és vizuális készségeinek fejlesztésére. Rendszeresen hirdetnek többek között levélíró- és gyerekrajz pályázatot. A versenyben nyertes rajz alapján „Segítsük egymást, gyerekek” címmel feláras bélyeget adnak ki, melynek többletbevétele szintén a gyermekmentést szolgálja.

Fontos, hogy segítsék dolgozóik tehetséges gyerekeinek továbbtanulását is. Ez indokolta többek között a Posta a Felsőoktatásért Alapítvány létrehozását is.

A fejlett országok gazdasági elemzői kimutatták, hogy a fenntartható fejlődés elválaszthatatlan a vállalatok társadalmi teljesítményétől. Korábban a hasonló vizsgálatok a gazdasági teljesítményre helyezték a legnagyobb hangsúlyt, és ehhez képest igen szerény szerep jutott a társadalmi és környezeti cselekvéseknek. Manapság ezek a tényezők egyforma súlylyal szerepelnek egy vállalat teljesítményének megítélésében. Magyarországon ma, különösen a jelenleg is állami tulajdonban lévő vállalatok esetében, a cégek megítélésénél a CSR csak a negyedik helyet foglalja el, és a tevékenység általában éppen csak megfelelő – emeli ki Szűts Ildikó. – Igaz, hogy a korábban mostoha szerepben lévő környezetvédelem, és az erről készített jelentés már sok helyen az első helyre került, ami anynyit jelent, hogy a felelős vállalati magatartásnak növekvő a szerepe.

Pionírok

A ritka kivételek közé tartoznak azok a korábban állami vállalatok, amelyek ma már nyilvános részvénytársaságként működnek. Ilyen például a CSR-ben a pionírok közé tartozó Magyar Telekom, a Mol, a Richter. Ugyancsak kivételnek számít a Magyar Posta, amely nagy szerepet tulajdonít annak, hogy társadalmi felelősségvállalása hangsúlyt kapjon mind a társaság belső közösségében, mind a vállalat kapuin kívül.

A külföldi tulajdonú vállalatok – anyacégeik gyakorlatát követve – súlyt fektetnek az úgynevezett „szociális kvótára”, és többnyire magyar menedzsereik jól kidolgozott koncepciókkal követik ezeket a tradíciókat. Sajnos viszonylag kevés magyarországi magánvállalat és a vagyonos réteghez tartozó magánember ismeri fel, hogy nemcsak kötelessége, hanem hasznos is számára a társadalmi problémák enyhítése. Csak remélni tudom, hogy a Magyar Posta a jövőben is teljesíteni fogja azokat a kötelezettségeit, amelyeket az ország és a társadalom fejlesztése érdekében elvállalt – összegezi Szűts Ildikó.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.