Társadalmi elkötelezettség a Postánál
Ez a Magyar Posta legújabb kezdeményezése, amely szervesen kapcsolódik ahhoz a vállalat által évek óta végzett munkához, melyet a saját dolgozói és a társadalom iránt érzett felelősség diktál. Az állami vállalatok közül hosszú évek óta a Magyar Posta érzi át legmélyebben a társadalmi felelősséget. – Ez nem véletlen, hiszen mi vagyunk Magyarországon a legtöbb dolgozót foglalkoztató vállalat. A posta és a postások eljutnak az ország minden településére, ami sajátos helyzetet jelent, mert mindennapi kapcsolatban vagyunk az emberekkel – mondja Szűts Ildikó vezérigazgató.
Középtávú stratégia
A társaságnál egy a Corvinus Egyetem szakemberei által készített kutatás előzte meg a középtávú CSR-stratégia kidolgozását. Ennek alapján döntöttük el, hogy a postánál fókuszba helyezzük a nők és gyermekek helyzetének javítását, miután a 36 ezer dolgozóból 24 ezer a női munkavállaló. Ha munkatársaink családjára is gondolunk, minimálisan több mint százezer ember sorsáért kell, hogy felelősséget érezzünk.
Fókuszban a nők
A nők egészségének védelme érdekében indítottuk el a nőgyógyászati vizsgálatokra alkalmas szűrőkamionunkat, amely évek óta járja az ország különböző régióit. Olyan helyekre is eljut, amelyek messze vannak a hasonló vizsgálatokat végző szakrendelőktől, kórházaktól. Nemcsak a posta dolgozóit fogadtuk és fogadjuk ezeken a vizsgálatokon, hanem minden jelentkezőnél elvégezzük a szűrést – hangsúlyozza a vezérigazgató asszony. A helyi védőnőktől nagy segítséget kapunk ehhez a misszióhoz.
Európában egyedül
Az elmúlt négy évben 14 500 nőt vizsgáltak meg, közülük csak 850-en postások. Több mint 3000 nőnél állapítottak meg betegséget, ebből közel háromszáz súlyos. Az Onkológiai Intézetnek eddig több mint 11,4 millió forintot adtunk át mellrákkutatásra. Ez az összeg annak a bélyegnek a felárbevétele, amelyet Európában egyedüliként adtunk ki, ezzel csatlakoztunk ahhoz az amerikai posta által indított kezdeményezéshez, amely a mellrák megelőzését szolgálja.
A gyermekek egészségének védelmében az Országos Mentőszolgálatnak gyerekéletmentő készülékeket vásároltak. Évek óta a karácsony előtt egy hónappal feladott csomagok díjának bizonyos részét erre fordítják.
Gyerekrajz bélyegen
A Magyar Posta különös gondot fordít a gyerekek írás- és vizuális készségeinek fejlesztésére. Rendszeresen hirdetnek többek között levélíró- és gyerekrajz pályázatot. A versenyben nyertes rajz alapján „Segítsük egymást, gyerekek” címmel feláras bélyeget adnak ki, melynek többletbevétele szintén a gyermekmentést szolgálja.
Fontos, hogy segítsék dolgozóik tehetséges gyerekeinek továbbtanulását is. Ez indokolta többek között a Posta a Felsőoktatásért Alapítvány létrehozását is.
A fejlett országok gazdasági elemzői kimutatták, hogy a fenntartható fejlődés elválaszthatatlan a vállalatok társadalmi teljesítményétől. Korábban a hasonló vizsgálatok a gazdasági teljesítményre helyezték a legnagyobb hangsúlyt, és ehhez képest igen szerény szerep jutott a társadalmi és környezeti cselekvéseknek. Manapság ezek a tényezők egyforma súlylyal szerepelnek egy vállalat teljesítményének megítélésében. Magyarországon ma, különösen a jelenleg is állami tulajdonban lévő vállalatok esetében, a cégek megítélésénél a CSR csak a negyedik helyet foglalja el, és a tevékenység általában éppen csak megfelelő – emeli ki Szűts Ildikó. – Igaz, hogy a korábban mostoha szerepben lévő környezetvédelem, és az erről készített jelentés már sok helyen az első helyre került, ami anynyit jelent, hogy a felelős vállalati magatartásnak növekvő a szerepe.
Pionírok
A ritka kivételek közé tartoznak azok a korábban állami vállalatok, amelyek ma már nyilvános részvénytársaságként működnek. Ilyen például a CSR-ben a pionírok közé tartozó Magyar Telekom, a Mol, a Richter. Ugyancsak kivételnek számít a Magyar Posta, amely nagy szerepet tulajdonít annak, hogy társadalmi felelősségvállalása hangsúlyt kapjon mind a társaság belső közösségében, mind a vállalat kapuin kívül.
A külföldi tulajdonú vállalatok – anyacégeik gyakorlatát követve – súlyt fektetnek az úgynevezett „szociális kvótára”, és többnyire magyar menedzsereik jól kidolgozott koncepciókkal követik ezeket a tradíciókat. Sajnos viszonylag kevés magyarországi magánvállalat és a vagyonos réteghez tartozó magánember ismeri fel, hogy nemcsak kötelessége, hanem hasznos is számára a társadalmi problémák enyhítése. Csak remélni tudom, hogy a Magyar Posta a jövőben is teljesíteni fogja azokat a kötelezettségeit, amelyeket az ország és a társadalom fejlesztése érdekében elvállalt – összegezi Szűts Ildikó.