Civilek kalapács alatt
A Civil Licitet az ESZA Nonprofit Kft., a MAG Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatja. Sasvári Nóra, az ESZA Nonprofit Kft. stratégiai, fejlesztési és koordinációs igazgatója lapunknak elmondta, az aukció megszervezése évente hozzávetőleg 10-15 millió forintra rúg. A civil szervezetek számára tavaly hárommillió forintot sikerült összegyűjteni, idén hatmillió forint a cél. Az egyesületek, alapítványok azonban a projektekért kapott összegen túl jóval többet nyernek, a liciten szerzett kapcsolati tőke értéke ugyanis felbecsülhetetlen.
„Nem adományokat gyűjtünk – hangsúlyozza Sasvári Nóra. – A licitre bocsátott szolgáltatások legtöbbje olyan tréning, kommunikációs képzés, tanácsadás, amelyek amellett, hogy hasznosak a vállalatok számára, óriási szerepet játszanak a vállalaton belül és kívül a tolerancia, együttműködés és esélyegyenlőség megteremtésé ben” – teszi hozzá. A vállalatok olyan projekteket keresnek, amelyek könnyen beépíthetők a szervezet mindennapi működésébe és beleillenek a cég filozófiájába.
Szemben a széllel
A hazai CSR állapotát vizsgáló elemzésekkel a kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére nem csökken a vállalatok társadalmi felelősségvállalási szándéka. A vállalati és civil szférát egyesítő rendezvényen évről évre több cég vesz részt: míg 2008-ban tízen, 2009-ben harmincan, idén – a tervek szerint – 40-50-en licitálnak majd a pályázat útján bekerült 15 projektre.
A Civil Licitre kizárólag olyan nonprofit szervezetek nevezhetnek, amelyek uniós forrásból valósították meg programjaikat. Az aukción keresztül pedig ezeket ültethetik át a vállalati szektorba. Idén 29 nonprofit szervezet nevezett be arra, hogy szolgáltatása kalapács alá kerüljön. A rendezvény célja, hogy az uniós programokon keresztül megszerzett tudás ne vesszen el, s hogy segítsen a civil szervezeteknek „eladható” formába önteni a tevékenységüket. Az aukciót idén június 9-én tartják az Uránia Filmszínházban.
Állásteremtő projektek
A tavalyi Civil Liciten a legmagasabb leütési ár 420 ezer forint volt, ezt két szolgáltatás is elérte, mindkettő 150 ezer forintos kikiáltási árral indult. Az egyik a Magyar Vöröskereszt Budapest Fővárosi Szervezetének önkéntes programja, amelyben a nyertes vállalat dolgozói a budapesti Vöröskereszt Szolgáltatóházában dolgozó hajléktalan munkavállalókkal közösen újítanak fel egy kiválasztott óvodát. A szolgáltatást a Net54 Kft. vásárolta meg. Sasvári Nóra szerint a program azért lett sikeres, mert ötletesen vegyíti a vállalati csapatépítést és a felelős gondolkodás népszerűsítését. A dolgozók munkával segítik az óvodát, közben megismerkednek a dolgozó hajléktalanok világával is.
A másik nagy sikert elért szolgáltatást a Szempont Alapítvány kínálta fel. Programjuk – amely a HR-tanácsadás mellett a társadalmi szolidaritást is erősíti – a látássérültek világával ismertet meg.
Kettős haszon
Egyre több vállalat szeretne látássérült alkalmazottat, ehhez viszont fel kell készülnie magának a vállalkozásnak és a munkatársaknak is; a Szempont Alapítvány szolgáltatása ezt segíti elő. A projektet a Magyar Telekom vásárolta meg.
Arra is akadt példa, hogy egy sikeresen licitáló vállalat nemcsak saját magának, hanem egy másik szervezetnek is vásárolt szolgáltatást: az IFUA Horváth and Partners az Artemisszió Alapítványtól megvett, az interkulturális környezetben való alkalmazkodást és együttműködést elősegítő kétnapos tréninget az aukció után ingyenesen átadta az Oroszlányi Önkormányzatnak.