Közel az áttörés: autóverseny bioetanollal
– Megmutattuk, hogy egy autóverseny akkor is lehet látványos, élvezetes, ha a kocsik környezetbarát üzemanyaggal működnek – mondta el érdeklődésünkre Burkus Egon, a verseny szervezője. Ha pedig a technikai sportok használni tudják a környezetbarát üzemanyagokat, akkor nyilvánvaló, hogy ezek a hétköznapi életben is jól alkalmazhatók.
Burkus Egon szerint a magyar autósok nem tudnak eleget a bioetanol előnyeiről, ezért eddig még nem sikerült kikerülni abból az ördögi körből, hogy kevesen keresik a környezetbarát üzemanyagokat, mert túl kevés helyen vásárolhatók, holott azért kaphatók kevés benzinkútnál, mert a forgalmazók nem érzékelnek elegendő vásárlói igényt.
– A bioetanol hivatalos elnevezése E85, emiatt sokan azt hiszik, hogy 85-ös oktánszámú, gyenge minőségű üzemanyagról van szó – magyarázza Burkus Egon. – Ezzel ellentétben az elnevezés onnan származik, hogy ennek az üzemanyagnak a 85 százaléka bioetanol, 15 százaléka hagyományos benzin. A minősége pedig kiváló, a 106-os oktánszámú benzinével egyenértékű. A használatához be kell szerelni a gépkocsiba egy 50-60 ezer forint árú elektronikus berendezést, amelynek segítségével tiszta benzinnel és bio etanollal egyaránt jól használható az autó. A hagyományos benzinnél jelenleg csaknem 100 forinttal olcsóbb, 235-250 forintba kerül belőle egy liter. Igaz, bizonyos autótípusok mintegy 15-20 százalékkal többet fogyasztanak belőle, de még így is olcsóbb, mint a hagyományos üzemanyag, a károsanyag-kibocsátása pedig mindössze 10 százaléka a tisztán benzines motorokénak.
– A megújuló energiaforrások előállítása, felhasználása új vidékfejlesztési ágat hozhat létre, amely jótékony hatást gyakorolhat a vidéki foglalkoztatásra – hangsúlyozta a minap egy konferencián Gőgös Zoltán, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) államtitkára. – Az alapanyagokat – a bioetanolhoz szükséges kukoricát és a biodízel alapanyagát, az olajos magvakat – évszázadok óta állítja elő a magyar mezőgazdaság. Az alapanyag-termelésben nincs szükség nagy tőkeigényű befektetésekre, a termesztési, technológiai háttér adott. Annál erősebben kell viszont támogatni az innovációt – például a megújuló energiafarmok, kis kapacitású erőművek, a külső energiaforrásoktól függetleníthető, önfenntartó helyi energiarendszerek létrehozását.
A magyar kormány felismerte ezt, és kiemelt projektté nyilvánította a dunaalmási és a kabai bioetanol-biogáz kiserőmű-beruházásokat. Egyre több korszerű állattartó telepen létesül a hígtrágyát feldolgozó biogázüzem, amely elektromos áramot és hőt termel. Az áram felhasználható a telep energiaszükségletének fedezésére, a keletkező hő pedig az üzemcsarnokok, istállók fűtésére. Így csökkenthető a környezetszennyezés, nem szükséges a keletkezett melléktermékeket nagyobb távolságra szállítani, kiküszöbölhető a külső szállítóktól és az általuk megszabott energiaáraktól való függőség.
Az FVM 44/2009 számú rendelete tartalmazza a „nem élelmiszer-ipari célú, kis kapacitású, növényi alapú nyersszesz-, nyersolaj-előállító üzemek” támogatásának feltételeit. A felhívásra 38 pályázat érkezett be, közülük 30 kap támogatást, összesen 6,8 milliárd forint értékben – tájékoztatott Varga Tamás, az FVM munkatársa. Egy és tíz kilotonna közötti teljesítményű üzemek épülnek, a többségük bioetanolt fog előállítani. A mostani pályázaton támogatást nyert üzemekben évente körülbelül 300 ezer tonna kukoricát dolgoznak föl. Magyarországon még egy átlagos évben is 1,5-2 millió tonna kukoricát lehet zöldenergia előállítására felhasználni. A sikeresen pályázók között vannak olyan nagyobb gabonatermelők, akik összefogtak, a meglévő állattartó telepük és biogázüzemük mellé építik föl a bioetanol-üzemet. Valószínűleg a jövőben sem lehet az előállított összes bioüzemanyagot Magyarországon értékesíteni –de a magasabb hozzáadott érték miatt előnyösebb a kukoricát így, feldolgozva exportálni, mint takarmányként.
Burkus Egon, a Genex Suzuki Bio Kupa autóverseny szervezője szerint hazánkban is közel az áttörés: az AVIA és az AGIP kútjain hamarosan mindenütt hozzá lehet jutni az E85-höz.
– Ezzel csökken az olajcéságunk, ugyanakkor környezetbarát üzemanyagot használhatunk, amelyet hazai termelésből, hazai munkahelyeket teremtve Magyarországon állítanak elő – hangsúlyozta a szakember