Fizet az M43-as építője
Hallgatott a „jó szóra” és beváltotta ígéretét a Tisza M-43 Konzorcium. Miután a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a múlt héten szerződésszegésre hivatkozva kilátásba helyezte az M43-as autópálya második szakaszának építésére aláírt szerződésük felmondását, írásba adták: fizetnek csődeljárás alatt álló partnerük, a Szeviép Zrt. helyett.
A Szeviép helyett helytálló Sedesa S.A.–Hídépítő Zrt. páros nyilatkozatát már továbbították is az alvállalkozók képviselőjének. A NIF-nél remélik, hogy a megoldás az alvállalkozók számára is kielégítő, és elhárulnak az akadályok az M43-as építésének folytatása elől. De siettek egyértelművé tenni: bár kiemelten fontosnak tartják az autópálya építésében részt vevő alvállalkozók kifizetését, szerződéses viszonyban ugyanis csak a konzorciummal állnak. A NIF úgy fogalmazott: örömükre szolgál, hogy közreműködésükkel sikerült megoldást találni az alvállalkozói követelések rendezésére, de a „részletek egyeztetése és a megállapodás aláírása az érintett felek dolga”. Ami vészjósló üzenet lehet a számláik rendezésére váró beszállítók számára.
Az állami beruházó cégnél arról nem beszélnek: a konzorcium két tagja milyen garanciákat vállalt és milyen ajánlást tett a teljes követelésállomány összegénekmaximumára.Nincs válasz arra sem, hogy a követeléseket hogyan és mikor fizetnék ki. A sztrádaépítő konzorcium feleslegesen egyetlen fillért sem utal majd át a Szeviép alvállalkozóinak. Fizetni csak a beruházásban közreműködő mérnök által elfogadott és leigazolt teljesítésekért fog. Ami feltehetőleg azzal jár majd, hogy az elkeseredésükben korábban már a sztráda elbontásába is belevágó alvállalkozók kiszámlázott járandóságuk egy részét esetleg nem kapják meg.
Úgy tudjuk, a sok bizonytalan részlet mellett abban nincs változás, hogy az M43-as építésén dolgozó, a Szeviép tulajdonában lévő cégeket a NIF és a konzorcium megállapodása nem húzza ki a bajból. Számláikat a Szeviép helyett fizető konzorciumi tagok biztosan nem rendezik majd.
A NIF-nél mindenesetre hátradőlhetnek: közleményük szerint legalábbis az eddigi egyeztetéseken mindent megtettek a helyzet megoldásának elősegítésére. Valószínű, hogy a társaság tartja magát múlt héten megfogalmazott vállalásához, amely szerint az M43-ast építő konzorcium felé fennálló fizetési kötelezettségeiket szerződés szerint teljesítik.
Arról pedig továbbra is teljes a hallgatás, hogy milyen utóélete lesz azoknak a vádaknak, amelyekkel a NIF egy héttel ezelőtt megalapozta a Sedesa–Hídépítő párost sarokba szorító szerződésbontás lehetőségét. Közleményükben akkor az állt: „a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a hatályos szerződéses feltételek több pontját”, amikor „a szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták”.