E85: olcsóbb, de... Amit az etanolról tudni érdemes
A legjobb a gyári, de sokan átalakított, sőt átalakítás nélküli motorokhoz is etanolt tankolnak. Nem véletlenül, hiszen alacsonyabb adótartalmának köszönhetően a 95-ös benzinnél literenként száz forinttal olcsóbb az etanol, ami napjainkban a környezetvédelem miatt támogatott. A műszaki dolgokban, így az üzemanyagokban sincs új a nap alatt: az alkoholos autózás már 1927-ben ismert volt Magyarországon. A kőolajhiány miatt akkoriban Motalko koktéllal is mentek az autók: az egy rész benzinhez négy rész alkoholt kevertek, ezt 1942-ig tankolni lehetett.
Hajtóanyagot bármiből lehet csinálni: a brazilok már fél évszázada használják a cukornádból készült üzemanyagot, a finnek és a svédek a hulladék faanyagot mentik át az autók tankjaiba. A dél-amerikai módszert a cukortúltermelés, a skandináv modellt a takarékosság és a környezetvédelem szülte. Nem véletlenül készített elsőként bio etanolos modellt a Saab, a BioPower-rendszert később az Opel is átvette.
Európában két év alatt negyvenezer Flexifuel autó kelt el, ezek működhetnek E85-ös üzemanyaggal (85 százalék bioetanol, 15 százalék benzin) vagy tisztán benzinnel is, illetve a két üzemanyag tetszőleges arányú keverékével; ez az üzemanyagkínálattól vagy aműködési feltételektől függően rugalmasan állítható össze ugyanabban a tartályban. Itthon nem sok etanolos új autó kelt el, ennek ellenére az idei év első négy hónapjában a tavalyi egész éves menynyiség kétszerese fogyott E85-ös üzemanyagból. Magyarországon 2007-től 250 bioetanollal is üzemeltethető új autót vásároltak eddig, ezekből 220-at a Ford, harmincat a Saab értékesített. A legolcsóbb Flexifuelmodell, az 1,8 literes, 125 lóerős teljesítményű Focus Fresh FFV ára 5,3 millió forint, a Saab 9-3-as BioPower 8,6 millió forintba kerül.
A Flexifuel-modelleket húsz európai országban értékesítik, ezekből és a BioPowerekből eddig legtöbbet Svédországban vásárolták. Nem véletlen, hogy napjainkban a svédeknél 1500 helyen lehet E85-öst tankolni, míg a franciáknál háromszáz, a németeknél 280, Magyarországon ötven az ilyen kutak száma. Itthon egy liter E85-ös ára 215–230 forint között van.
A magyar piacon a legújabb modellt a Peugeot kínálja, igaz, egyelőre csak az 1,6 literes benzinmotorral szerelt és Premium felszereltségű 308-as Bioflex rendelhető, az E85-ös szerkezet felára 73 ezer forint, így 5,26 millióba kerül az alkoholos üzemmódra is alkalmas francia kocsi. Ennél olcsóbban is meg lehet úszni a takarékoskodást, és új autót sem kell venni, de néhány dolgot nem szabad elhanyagolni.
Vannak, akik megkockáztatják, és nemcsak az üzemanyagköltségen, hanem a kiegészítő szerkezeteken is spórolni akarnak. Amennyiben fele-fele arányban tankolnak benzint és etanolt, akkor a lambdaszondás autók vezérlőelektronikája képes működtetni a motort. Ám ennél nagyobb arányú alkohol esetén érdemes szervizben átalakíttatni az autót. Ennek hiányában számolni kell hidegindítási nehézségekkel, mert az alkohol már 13 Celsius-fok alatt is nehezen porlasztható.
Etanol elégetésekor a lambdaszonda a kipufogógázt szegénykeveréknek érzékeli, ám hiá ba jelez amotorvezérlő elektronikának, az nem tudja megfelelő mértékben dúsítani az üzemanyagot, ezért kell beépíteni egy átalakítót. Az átépítés két-három órát vesz igénybe. A megfelelő szakértelem mellé jó minőségű szerkezet kell: az elektronika ötvenezer forintnál kevesebbe kerül, és a megtérülése egy éven belül garantált. Csak gyári garanciával rendelkező és számítógépről programozható, valamint automatikusan hideg-meleg üzemmódra váltó szerkezetet vásároljunk. Az átalakító nem építhető be dízelekhez és karburátoros benzinesekhez, alkalmazható viszont valamennyi befecskendezéses benzinüzemű motorhoz, legyen az kettő- vagy nyolchengeres.
A gyári gumi alkatrészek bírják az alkoholos használatot, a buheráltak, az öregek és repedezettek már nem biztonságosak. Átalakítás előtt ezeket ellenőrizni és ha kell, cserélni kell. Szakemberek szerint több elemen kell változtatni ahhoz, hogyE85-ösüzemanyaggalhoszszabb távon is károsodás nélkül működjön a hagyományos benzinmotor. Az üzemanyag-ellátó rendszer vezetékei nem lehetnek érzékenyek a bioetanolra, és a nagyobb üzemanyag-átfolyás biztosítására a hagyományos motornál nagyobb teljesítményű szivattyúra és befecskendezőkre van szükség. A motorvezérlő modult a bioetanol–benzin keverék arányához igazodó, automatikusan változó gyújtásvezérléssel kell kiegészíteni.
Az etanolos tankoláskor ezer kilométer után ajánlatos lecserélni az üzemanyagszűrőt, mert a bioüzemanyag tisztító hatására felszabaduló szennyeződése eltömíthetik azt.
Kukoricáznak is
Az E85-ös üzemanyag-keverék 70–86 százaléknyi bioetanolból és 30–14 százalék benzinből, valamint egyéb adalék anyagból, többek között korróziógátlóból áll. A keményítőtartalmú növényekből első lépcsőben cukrot, majd erjesztéssel és lepárlással alkoholt állítanak elő. Az északi országok üzemanyagtöltő állomásain kapható üzemanyagot többnyire hulladék fából és fűből állítják elő, míg a többi európai kútnál kaphatók alapanyaga erre a célra termesztett árpa, búza, cukornád és kukorica.
ETANOL
Előny
– Száz forinttal olcsóbb literenként a benzinnél.
– Természetes hulladékból nyerhető megújuló üzemanyag.
– Nincs hozzáadott CO 2-szennyezés, mert elégetésekor annyi káros anyagot bocsát ki, mint amennyit az alapanyagul szolgáló növény megkötött.
– A 105 oktánosnak megfelelő üzemanyagnak jó a kompressziótűrése.
– Alacsonyabb motorfordulaton teljesítménynövekedés.
Hátrány
– Többletfogyasztás, ami az alacsonyabb fűtőérték miatt 10-20 százalék.
– Kisebb hatótávolság.
– Télen nehézkesebb hidegindítás.
– Ritkább kúthálózat.
– Költséges átépítés.