Bejött a fenyegetőzés
Bejött a fenyegetőzés a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek. Kevesebb mint egy nappal azután, hogy az állami beruházó csütörtök délután bejelentette, hogy megkezdte a felkészülést az M43-as második ütemét építő Tisza M-43 Konzorcium szerződésének felmondására, körvonalazódott a megoldás a csődvédelem alatt álló konzorciumi tag, a Szeviép Zrt. alvállalkozóinak kifizetésére. Igaz, a terv részleteit egyelőre nem tisztázták.
Nyilatkoznak az M43-as megvalósításában közreműködő alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseinek megvásárlásáról, illetve ennek módjáról és idejéről az autópályát építő konzorcium tagjai – közölte a NIF Zrt. Az állami beruházó, az alvállalkozók és az Tisza M-43 Konzorcium tagjainak tegnapi megállapodása azt jelentheti, hogy ha az ígéretből valóság lesz, a Szeviép helyett lényegében a Sedesa S. A. és a Hídépítő Zrt. fizeti ki a pénzükért sorban álló cégeket. Az együttesen több milliárd forint követeléssel aztán a konzorciumi tagok a Szeviép csődeljárása során számolnak el.
Az alvállalkozók fellélegezhetnek: az M43-on eddig elvégzett munkájukat talán mégsem kell a veszteségek közé könyvelni. Ám az egyezség ugyanakkor azt nem jelenti, hogy minden beszállító automatikusan hozzájut a pénzéhez. A Szeviép helyett helytálló konzorciumi tagok feltehetőleg alaposan megnézik majd, kinek és menynyit fizetnek. Ezt jelzi, hogy a NIF-fel tető alá hozott megállapodás sem azonnali osztogatásról szól. Ehelyett a Sedesa-Hídépítő páros azt vállalta, hogy kedden közös nyilatkozatot juttatnak el a NIF-hez, amely tartalmazza majd az alvállalkozói – a NIF és a beruházásban közreműködő Mérnök által elfogadott és leigazolt teljesítésre vonatkozó – követelések megvásárlásának módját és idejét, hogy milyen formában és mikor fizetnek a Szeviép alvállalkozóinak.
A nyilatkozatban rögzítik majd azt is, hogy a fizetésre milyen garanciákat adnak, illetve ajánlást tesznek a teljes követelésállomány összegének maximumára is. Tehát meghatározzák, milyen mértékig vállalják át az alvállalkozók számláinak rendezését. Ami, ha mást nem, annyit előrevetít, hogy a Szeviépnek számlázó cégek követelésük teljes összegét végül feltehetően nem kapják meg.
A NIF és a konzorcium megállapodása az M43-as építésén dolgozó Szeviép tulajdonban lévő cégek helyzetén nem változtat. Az ugyanis már most egyértelmű, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a számláit biztosan nem fizetik ki.
A pénteki egyezség ettől függetlenül a NIF közlése szerint együtt jár azzal is, hogy az állami beruházó a kivitelező konzorcium felé fennálló fizetési kötelezettségeit szerződés szerint teljesíti. Az infrastruktúra-fejlesztő csütörtöki közleményében említett, a konzorciumnak felrótt szerződésszegésről már nem esik szó. Holott egy napja még a szerződéstől történő elállásra alapot adó érv volt, hogy a Szeviép csődeljárása során kiderült: a konzorcium, illetve annak tagjai több ponton megsértették a NIF-fel kötött szerződést – a szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták.
Más kérdés, hogy ha a NIF folytatná a beharangozott előkészületeket, és végül felbontaná a konzorciummal kötött szerződést, a Sedesa-Hídépítő párost feltehetőleg nem lehetne egyetlen nap alatt rávenni, hogy vállalja az alvállalkozók kifi zetését. A pénzükre váró cégek számláinak NIF által kiemelten fontosnak tartott szabályos rendezéséhez a Tisza M-43 Konzorcium szerződésének meg kell maradnia. Akárhogy is, a Sedesa és a Hídépítő közös, írásbeli nyilatkozatát a NIF ígérete szerint haladéktalanul eljuttatják majd az alvállalkozók képviselőjének. A Szeviép kasszájánál sorban álló beszállítók így leghamarabb a jövő héten tudhatják meg, hogy mikor és mennyit látnak majd pénzükből.