Bejött a fenyegetőzés

Folytatódhat az M43-as autópálya építése: a kivitelező konzorcium előreláthatólag kifizeti a Szeviép pénzükre váró alvállalkozóit. A számlák rendezésének időpontjáról és mértékéről nincs döntés.

Bejött a fenyegetőzés a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek. Kevesebb mint egy nappal azután, hogy az állami beruházó csütörtök délután bejelentette, hogy megkezdte a felkészülést az M43-as második ütemét építő Tisza M-43 Konzorcium szerződésének felmondására, körvonalazódott a megoldás a csődvédelem alatt álló konzorciumi tag, a Szeviép Zrt. alvállalkozóinak kifizetésére. Igaz, a terv részleteit egyelőre nem tisztázták.

Nyilatkoznak az M43-as megvalósításában közreműködő alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseinek megvásárlásáról, illetve ennek módjáról és idejéről az autópályát építő konzorcium tagjai – közölte a NIF Zrt. Az állami beruházó, az alvállalkozók és az Tisza M-43 Konzorcium tagjainak tegnapi megállapodása azt jelentheti, hogy ha az ígéretből valóság lesz, a Szeviép helyett lényegében a Sedesa S. A. és a Hídépítő Zrt. fizeti ki a pénzükért sorban álló cégeket. Az együttesen több milliárd forint követeléssel aztán a konzorciumi tagok a Szeviép csődeljárása során számolnak el.

Az alvállalkozók fellélegezhetnek: az M43-on eddig elvégzett munkájukat talán mégsem kell a veszteségek közé könyvelni. Ám az egyezség ugyanakkor azt nem jelenti, hogy minden beszállító automatikusan hozzájut a pénzéhez. A Szeviép helyett helytálló konzorciumi tagok feltehetőleg alaposan megnézik majd, kinek és menynyit fizetnek. Ezt jelzi, hogy a NIF-fel tető alá hozott megállapodás sem azonnali osztogatásról szól. Ehelyett a Sedesa-Hídépítő páros azt vállalta, hogy kedden közös nyilatkozatot juttatnak el a NIF-hez, amely tartalmazza majd az alvállalkozói – a NIF és a beruházásban közreműködő Mérnök által elfogadott és leigazolt teljesítésre vonatkozó – követelések megvásárlásának módját és idejét, hogy milyen formában és mikor fizetnek a Szeviép alvállalkozóinak.

A nyilatkozatban rögzítik majd azt is, hogy a fizetésre milyen garanciákat adnak, illetve ajánlást tesznek a teljes követelésállomány összegének maximumára is. Tehát meghatározzák, milyen mértékig vállalják át az alvállalkozók számláinak rendezését. Ami, ha mást nem, annyit előrevetít, hogy a Szeviépnek számlázó cégek követelésük teljes összegét végül feltehetően nem kapják meg.

A NIF és a konzorcium megállapodása az M43-as építésén dolgozó Szeviép tulajdonban lévő cégek helyzetén nem változtat. Az ugyanis már most egyértelmű, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a számláit biztosan nem fizetik ki.

A pénteki egyezség ettől függetlenül a NIF közlése szerint együtt jár azzal is, hogy az állami beruházó a kivitelező konzorcium felé fennálló fizetési kötelezettségeit szerződés szerint teljesíti. Az infrastruktúra-fejlesztő csütörtöki közleményében említett, a konzorciumnak felrótt szerződésszegésről már nem esik szó. Holott egy napja még a szerződéstől történő elállásra alapot adó érv volt, hogy a Szeviép csődeljárása során kiderült: a konzorcium, illetve annak tagjai több ponton megsértették a NIF-fel kötött szerződést – a szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták.

Más kérdés, hogy ha a NIF folytatná a beharangozott előkészületeket, és végül felbontaná a konzorciummal kötött szerződést, a Sedesa-Hídépítő párost feltehetőleg nem lehetne egyetlen nap alatt rávenni, hogy vállalja az alvállalkozók kifi zetését. A pénzükre váró cégek számláinak NIF által kiemelten fontosnak tartott szabályos rendezéséhez a Tisza M-43 Konzorcium szerződésének meg kell maradnia. Akárhogy is, a Sedesa és a Hídépítő közös, írásbeli nyilatkozatát a NIF ígérete szerint haladéktalanul eljuttatják majd az alvállalkozók képviselőjének. A Szeviép kasszájánál sorban álló beszállítók így leghamarabb a jövő héten tudhatják meg, hogy mikor és mennyit látnak majd pénzükből.

Már nem kell tovább bontani az autópályát
Már nem kell tovább bontani az autópályát
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.