Több utas, kisebb bevétel a Malévnál

A Malév kereskedelmi vezérigazgató-helyettese szerint a cég veszteségét nem az olcsón adott jegyek eredményezik. Úgy véli, csak a promóciók hozhatják vissza az utasokat a légitársasághoz, amely az első negyedévben 3,3 milliárd forintot faragott le kiadásaiból.

A Malév eladott jegyeinek – járatonként változó mértékben – a tíz-húsz százalékát teszik ki azok az olcsó repülőjegyek, melyek miatt a konkurensek és a szakszervezetek is bírálják a légitársaság menedzsmentjét –tudta meg a Népszabadság Karim Makhlouftól, a vállalat kereskedelmi vezérigazgató-helyettesétől. Az olcsó, százeurós retúrjegyekért korábban igen sok kritika érte a vezetést, mondván, minden egyes ilyen jegy alatta van a repülőút tényleges költségeinek. A versenytársak szerint piactorzító hatású ez az üzletpolitika, ráadásul az állami Malév immár közpénzből ígér alá a versenytársainak. A logikus érveléshez hozzá kell tenni: a versenytársak is adnak költség alatt repülőjegyet, igaz, ehhez a hátteret nem az állami tulajdonos biztosítja. A szakszervezetek az alacsony árakat azért bírálják, mert szerintük a légitársaság veszteségének elsősorban ez az oka, miközben a vállalat vezetése megszorításokra készül.

Viszonylag sok olcsó repülőjeggyel próbál új ügyfeleket szerezni a légitársaság
Viszonylag sok olcsó repülőjeggyel próbál új ügyfeleket szerezni a légitársaság

Mindkét kritikát cáfolta lapunknak nyilatkozva a kereskedelmi politikáért felelős vezető, mondván: a válság következtében a Malév utasszáma is meredeken csökkenni kezdett, ám 2009 tavaszától, Európában is ritka módon sikerült megállítani a csökkenést.

– Az ilyen olcsó jegyek aránya járatonként változik, de a jegyek ötödét nem haladja meg – mondta Karim Makhlouf, hozzátéve: az akciókra szükség van, hiszen csak így tudnak új ügyfeleket szerezni. Ráadásul egy alacsony töltöttségű járatra nyugodtan adhatják olcsón a jegyeket, hiszen az legalább bevételt hoz a társaságnak. Tavaly a jegyárbevétel még a 200 ezerrel emelkedő, 3,3 milliós utasszám ellenére is mintegy húsz százalékkal lett kevesebb, mint egy évvel korábban. Ezt a légitársaság hatékonyságnöveléssel próbálja ellensúlyozni, az első negyedévben az üzemelési költségeken 1,3 milliárdot, céges szinten pedig 3,3 milliárd forintot spóroltak. Igaz, csökkentették a kapacitást, és nagymértékben javítottak a repülők kihasználtságán. A mutató ennek köszönhetően 6,1 százalékponttal, 58,4 százalékra emelkedett, ezen belül a nyugat-európai útvonalakon 5,8 százalékponttal, 59 százalékra, a mediterrán régióban pedig 12,2 százalékponttal, 68 százalékra nőtt.

A kereskedelmi terület 2009 áprilisától kezdődött átszervezésével 300 millió forintot spóroltak meg: több országban megszüntették a kihelyezett értékesítést, a jegyeladás koordinálását profi, erre a területre szakosodott vállalkozásokra bízták. Jóval kisebb létszámmal működik a belföldi kereskedelmi osztály is, hiszen az internetes értékesítés aránya több mint harminc százalékkal emelkedett, az értékesítést pedig az irodákkal kötött ösztönző megállapodásokkal kívánják fokozni.

Sokat javult az árufuvarozás teljesítménye is az idei első negyedévben: 2092 tonna árut szállítottak, 142 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. Igaz, ez csak 7 százalékos bevételnövekedést eredményezett, ám a költségek közben 12 százalékkal csökkentek.

Bonthatja a köteléket a KLM

Az őszi menetrendtől naponta három KLM-gép repül Budapest és Amszterdam között – írta ügyfeleinek levélben az AirFrance–KLM.

Noha lapzártánkig egyik légitársaság sem kommentálta a hírt, ez valószínűleg azt jelenti: megszűnik a közös járatüzemeltetési megállapodás a cégek között. Az utóbbi években ezen az útvonalon a Malév üzemeltette a járatokat, melyek KLM-járatszámot is viseltek, s jórészt a holland cég gépeire hordta az utasokat. Forrásaink azonban arra figyelmeztetnek: könnyen lehet, hogy a KLM nyomást akar gyakorolni a Malévra, kedvezőbb feltételek érdekében, ugyanis a magyar cégnek önállóan nem éri meg járatot üzemeltetnie.

Ugyanakkor az sem lehet véletlen, hogy a KLM eddig a Malévra hagyta a járat üzemeltetésének a terheit. Az azonban komoly érvágás lesz a Malévnak, ha a KLM gyakorlatilag átveszi az amszterdami piacot. Ráadásul, mivel egy cég, könnyen lehet, hogy Párizs és az AirFrance viszonylatában is hasonló lépés várható.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.