Óriás metróépítés Kínában
A pekingi gazdasági tervhivatalból vezényelt fejlesztésekkel megtriplázzák a földalattiszakaszok hosszát, így a jelenlegi 940 kilométerről több mint háromezresre bővül a hálózat – jelentette be a sanghaji vasúti konferencián Li Huo-jong, a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság helyettes vezetője. Metró jelenleg tíz városban működik, köztük Pekingben, Sanghajban és Wuhanban. Az idén Senjangban és Csengduban gyarapodik a hálózat, s a 2015-ig szóló tervek 25 új vonalról szólnak. Már most is Kína rendelkezik a második leghosszabb metróhálózattal és az intercity vasútvonalakat tekintve is csak az Egyesült Államok előzi meg.
Peking célja egyértelmű: a viharos tempóban zajló motorizáció és a vele járó környezetszennyezés csökkentése a kötött pályás tömegközlekedés előnyben részesítésével. Elsősorban az elővárosi vonalak kiterjesztését tervezik, ingázók milliói számára kínálva ezzel valós alternatívát a gépkocsival szemben. Az elképesztő méretű építkezési hullámból sokan profitálnak majd, de a kínaiak deklaráltan a helyi cégeket akarják helyzetbe hozni megrendeléseikkel. A Magyarországon háztartási készülékeiről ismert Haier lehet Peking egyik kegyeltje. A legnagyobb kínai elektronikaigép-gyártó jó eséllyel indul az állomások és a szerelvények légkondicionálására kiírandó pályázaton – írja a Bloomberg. Kedvező előjel, hogy a vasúti klímaberendezések forgalma már tavaly másfélszeresére nőtt a Haiernél.
Többszereplős lesz a metrókocsi-megrendelésekért vívandó küzdelem. A China South Locomotive, a Zhuzhou Electric Locomotive és a China CNR egyaránt munkát kaphat, hiszen komoly referenciáik vannak.