A személyes marketing nem egyenlő a gátlástalan nyomulással
A personal branding, a személyes márka felépítése külföldön már évek óta a vezető-fejlesztő tréningek és a coaching folyamatok egyik legfontosabb része, Magyarországon viszont csak az elmúlt pár évben kezdik felismerni a jelentőségét.
A piac fiatal, a személyes márkaépítést segítő szolgáltatások pedig ezen belül is ritkának számítanak – mondta Hegedűs Dóra, a Business Coach Szakmai Közösség jogi és stratégiai igazgatója. Hozzátette, ha valaki magas pozícióba kerül, és szakmailag sikeres, akkor jöhet az énmarketing. A személyes márkaépítés igénye elsősorban a készségfejlesztésben, a vezetővé válás folyamatában jelentkezik. Ma körülbelül hétszáz, legfeljebb ezer coach lehet a piacon, közülük hárman-négyen szakosodtak kimondottan a personal brandingre.
– A személyes márka arról szól, hogyan tudunk úgy másoktól különbözni, hogy az nem arrogáns, és a környezet se kérdőjelezi meg. Ez egy olyan tudatosság, amelynek értéke a nyugati országokban a helyén van – nálunk viszont inkább úgy mondják: valaki megcsinálja önmagát – mondja Tóth Tamás, az Interim Management Resourcing Kft. és a TT Management Consulting ügyvezető igazgatója.
A personal brandingre specializálódott Serényi János szerint Magyarországon a cégek és a cégvezetők jelentős részének fogalma sincs arról, hogy a tudatos személyes márkaépítés milyen hatalmas versenyelőnyöket eredményez az érintett vezető és vállalata számára. – Aki viszont tudja, az fontosnak tartja, hogy folyamatosan dolgozzon is rajta. A jelen gazdasági helyzetben egyes vezetők csupán azért nem fókuszálnak e rendkívül hatásos eszköz sokrétű használatára, mert tartanak az olyan cégen belüli hangoktól, amelyek azt fi rtatják, mint például: miért szerepel annyit a főnök?; miért költünk rendszeresen a főnökség szerepeltetésére? Holott a személyes márka felépítése nem gátlástalan nyomulás, hanem hatékonyan megtérülő, megfontolt befektetés. Fontos, hogy lássuk és láttassuk a vezető személyes márkája és a cég működése közötti kapcsolatot – mondja Serényi János, aki executive coachként a KPMG BME Akadémia és a Business Coach Akadémia oktatója. Mindez jelentősen felértékelődött a gazdasági válság következtében, amikor jó néhány korábbi sikercég komoly csalódást okozott partnereinek, üzletfeleinek. A jól felépített vezetőségi imázs, a példás márkaértékekkel felruházott vezetői személyiség sokat segít a vállalat, annak dolgozói és a termékei iránti bizalom erősítésében – véli.
Bár elsősorban vezetőknek tartanak tréningeket, Serényi János és Tóth Tamás szerint is fontos, hogy a pályakezdő is minél előbb elkezdjen személyes márkáján dolgozni. A cégek manapság egyre inkább olyan pályakezdő jelentkezőket vesznek fel, akik érdekes emberek. Az álláskeresőknek korán el kell kezdeniük foglalkozni azzal, milyen tartalmat emeljenek ki, mire építsék fel saját személyes márkájukat.
Szintén fontosnak tartja a pályakezdők énmarketingjét John Purkiss, akinek nemrég jelent meg Énmarketing című könyve. A fejvadászszakember a leírt módszert bemutatva szemináriumot tartott a témáról, amelyen számos coach is részt vett. Véleménye szerint elsősorban azokban az ágazatokban van kiemelten szükség a személyes marketingre, ahol kapcsolat van az ügyfélellel, de például újságíróknak is fontos, hogy figyeljenek arra, tudatosan építsék saját márkájukat.
Elköszönni, de szépen
A személyes márka fejlesztése az elbocsátások idején is hasznos lehet. Egyre több cég vesz igénybe úgynevezett outplacement coachingot, amelyet nagyjából „szép elköszönésként” lehetne fordítani. Ha a vezetőnek például csoportos leépítés miatt kell távoznia a cégtől, nem pedig azért, mert nem végezte jól a munkáját, számos nagyvállalat igyekszik fizetett karriertanácsadással kompenzálni. Hegedűs Dórának jelenleg két ilyen ügyfele is van, mindketten középvezetők. – Ideális esetben időben tudatják a dolgozóval, hogy el fogják küldeni, és egy olyan csomagot biztosítanak számára, amelyben a coaching az önismerettől és a helyzet lelki feldolgozásától az életrajzíráson és az interjúra való felkészítésen keresztül a tárgyalástechnikáig és a kapcsolatháló-építésig terjed. Azért is fontos ilyen esetekben a coach munkája, hogy az elbocsátott vezető a helyzetet lehetőségként tudja felfogni: a váltásra, az újrakezdésre. Projektként kezeljük a helyzetet, akciótervvel, strukturált folyamatokkal.
Mindig átbeszéljük, mit szeretne elérni, megvalósítani, miben tartja magát jónak, mik a prioritásai, és a végére egy olyan életrajzot állítunk össze, amely valóban az ő személyiségét, eredményeit és céljait tükrözi.
Ez is a személyes marketing része – mondja a szakember.
Az Értéktrend Consulting szerint a portré akkor sikeres, ha a cégvezető a szakmai nyilvánosság, a sajtó, az ügyfelek, a tulajdonosi kör, a beosztottak és a munkatársak előtt folyamatosan ugyanazokat az értékekeket képes hitelesen képviselni. Az énmárkát óriási mértékben építi vagy éppen rombolja a vezető belső és külső kommunikációjának minősége. Az ebben kulcsszerepet játszó prezentációs készségeket a cégnél a tréning során egy virtuális prezentációs modell segítségével fejlesztik: tipikus előadói szituációk elé állítják a vezetőt, és miközben ő a különféle zavaró helyzetekre reagál, a coachok figyelik, hogy a márkaépítő vezető miként küzd meg a váratlan történésekkel, valamint mérik az illető aktuális stresszszintjét is. A szakértők gyakran éles prezentációk közben is megnézik az ügyfelet, majd a tréning után felmérik, együttesen elemzik a fejlődést.