Egy kis tehertétel
Javuló tendencia mutatkozik itthon és Európában, legalábbis a kisteherautók frontján. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint az idén eladott 371 ezer haszondarab négyszázalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A haszonjárművek eladásai némileg jelzésértékűek a gazdaság szempontjából, ezért nem csak autópiaci szempontból biztatóak a számok.
Magyarországon az év első három hónapjához képest áprilisban legalábbis lassult a visszaesés üteme, és a korábbi időszak ötvenszázalékos mínuszához képest 33 százalékra enyhült. Ettől azért még nem kapnak szárnyakat az autószalonok, de legalább némi optimizmusra ad okot az áprilisban forgalomba helyezett 610 darab kishaszonjármű. A nagyobb kategóriában ennél is kisebbek a Datahouse által közölt forgalomba helyezési számok, viszont az áprilisi 139 darab jelentős javulást jelez, mert csak 5,4 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos hónapjához képest.
A kereskedők és a szakmai szervezetek korábban is a flottavásárlókban reménykedtek, annak ellenére, hogy ez a kör is ritkábban tér be a szalonokba. Anyagi okok miatt ugyanis egyre hosszabb ideig használják autóikat a vállalkozások. Ez a fajta takarékosság azonban csak rövid távon juttatja lélegzethez az üzemeltetőket, mert a nagyobb futásteljesítményhez magasabb javítási költségek tartoznak, és nagyobb értékvesztéssel kell számolni. A szervizek sem jártak jól, mert egyre többen spórolnak a karbantartáson, ám ez sem gazdaságos megoldás, mert esetleg később kerül majd többe a rendszeres szervizeléssel elkerülhető nagyjavítás, ráadásul értékcsökkentő tényező a jármű eladásakor vagy újra cserélésekor.
Változott a beszerzési gyakorlat is: napjainkban már nem egyetlen cégtől szerzik be autóikat a flottákat működtető vállalkozások, így csökkent a széles modellpalettát kínáló márkák részesedése. Nem ritka, hogy az üzletkötők kiskocsiját, a nagyobb szállítójárműveket, valamint a menedzserautókat is különböző márkáktól szerzik be a cégek, mert már csak az ajánlati ár a szempont, abban pedig verseny van. A forgalmazók tapasztalata, hogy takarékossági okokból egyre kisebb és kevésbé felszerelt modellekre váltanak a vállalkozók. A szigorúbb hitelfeltételek miatt előtérbe került a készpénzes beszerzés, ám ezt kevesen tehetik meg. Igaz, azok a vállalkozások, melyek korábban készpénzre vásároltak autót, idén is ezt teszik, viszont a hitelt igénylők szinte eltűntek a piacról.
Az autópiaci és pénzügyi szakemberek szerint a vállalkozásoknak továbbra is érdemes járműveiket valamilyen finanszírozás keretében üzemeltetni, de nem a hitelfelvételt, hanem inkább a lízinget javasolják, különösen, ha nem birtokolni, hanem használni akarják az autókat, mert a tartós bérlet sem rosszabb, mint a hitel, ráadásul kevésbé van kiszolgáltatva, ha megszorul, és végrehajtás indul vállalkozása ellen.