A franchise hálózatok országa lettünk
A franchise hálózatokhoz társult vállalkozások magas száma visszavezethető arra, hogy a kisvállalkozók a génjeikben hordozzák a szisztémát: a rendszerváltozás előtti időszakban több nagy állami szolgáltató hálózatot is kiadtak gazdasági munkaközösségeknek üzemeltetésre. A gmk-k megtartották a közös cégért és hellyel-közzel az üzletvezetési modellt is. Az idei év, egyelőre úgy tűnik, nem alakul túl jól a franchise hálózatok számára. Bár tavaly ősszel még dinamikusan fejlődött a piacuk, új üzletek nyíltak – köztük például a főváros egyik frekventált pontján debütált a máltai Cafee Jubile –, azonban a válság nyomán a kiskereskedelem visszaesése érezhetően elvette a vállalkozói kedvet – mondja Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára.A nagy franchise rendszerek ebben a helyzetben a csatlakozási díjak elengedésével vagy a rendszerhasználati összegek (royalty) mérséklésével próbálnak új belépőket toborozni.
Ennek következtében tavaly jelentősen visszavették a belépési díjat a legdinamikusabban növekvő lánc címet elnyert J. Pressnél is – mondta a 2007-ben indított, ma 41 üzletből álló hálózat ügyvezető igazgatója, Kukucska Róbert. A hálózatok azért nem könnyítenek mindenáron a belépésen, az átvevői fegyelmezetlenségével indokolta például nemrég a Főzelékfaló tulajdonosa, hogy a cég nem köt több franchise szerződést. Szigorú kiválasztási rendszere van az utóbbi időszak egyik dinamikusan fejlődő hazai kiskereskedő franchise-nak, a Vianni Üzletláncnak is. – Ötven jelentkezőből átlagosan egy vállalkozóval kötünk szerződést – mondja Deák Zsolt, a Nyugat-Magyarországon 33 üzlettel jelen lévő lánc tulajdonos-ügyvezetője. Nem véletlen a szigor: a hálózat életében volt rá példa, hogy a társult vállalkozás megpróbálta fellazítani a franchise rendszer működését. A Vianni tulajdonosa nem is titkolja: voltak, akik távoztak tőlük, de a tavaly belépett 9 tag már tapasztalta, hogy a szigorúan, de szakmai alapon irányított kereskedelem és a hálózati fegyelem megtérül.
A nagy üzletláncok számára termékkörtől függően 10-40 százalékos forgalomcsökkenést hozó recesszió alatt ugyanis a Vianni üzletei 10-15 százalékos forgalombővülést értek el, a hálózat összforgalma pedig 2 milliárdos volt 2009-ben.
A J. Pressnél a franchise-ból származó forgalom a márkaboltokéval együtt 556 millió forint volt 2009-ben – mondta Kukucska Róbert. A J. Press több lábon áll, saját üzletek mellett kis- és nagykereskedők, szakáruházláncok, illetve hipermarketek beszállítója is egyben. Lapunk kérdésére az ügyvezető úgy becsülte: a társult vállalkozásoknak nagyjából öt-hat éves megtérüléssel kell számolniuk, így a helytől függően egy 1–15 millió forintos tőkeigényű üzlet éves szinten a befektetés 15-20 százalékát hozza vissza.
Fogalomzavar
Dacára annak, hogy Magyarországon sok a franchise hálózat, gyakori a félreértés arról, hogy mit is takar maga a fogalom –mondja Mandel Katalin. A lényege, hogy a hálózatba társuló kisvállalkozások nemcsak egy jól bejáratott márkanevet és arculatot kapnak – ami jelentősen csökkenti a cég marketingköltségeit –, de kiérlelt üzletvezetési rendszert és folyamatos képzést, azaz know-how-t is.
A franchise hálózat fő erénye, hogy jellemzően biztosabb befektetésnek számít, mint a független vállalkozás. Magyarországon nincsenek felmérések, de Nyugat-Európában az 1990-es években készült kutatások szerint a franchise átvevők mintegy 15 százaléka csődölt be később –szemben a hálózattól függetlenül startolt kisvállalkozásokkal, ahol az üzletek fele húzta le később a rolót.
Bár az eltelt években nálunk is komoly felfutás volt mind hálózatok, mind csatlakozók számában, gyakorlatilag franchise ország lettünk, bedőlésre itt is volt példa. Például üzleti sikertelenség miatt a Gloria Jeans Coffe is búcsút mondott az itteni piacnak.