Rálépnek a gázra a hazai járműgyártók

A tavalyi jelentős visszaesés után idén már stabilizálódik a hazai járműgyártók helyzete, két év múlva pedig már újra jelentős növekedést várnak. A válságból Magyarország akár profitálhat is: az autógyártók újabb kapacitásokat telepíthetnek a régióba.

– Túljutott a válság nehezén a magyarországi járműgyártás. A tavalyi jelentős zuhanás után várakozások szerint idén már nem csökken tovább a termelés, sőt egyes területeken akár nőhet is a kibocsátás, bár öszszességében jelentősebb bővülésre 2012-től lehet csak számítani – mondta lapunknak Pintér István, a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) elnöke.

Kiszállításra váró sportkocsik az Audi győri telepén
Kiszállításra váró sportkocsik az Audi győri telepén A szerző felvétele

A hazai autógyártás a 2009-es szinten stabilizálódhat, legfeljebb néhány százalékos növekedés lehet idén. A személygépkocsimotor-gyártás is emelkedik a tavalyi szinthez képest, elsősorban annak köszönhetően, hogy újabb modelleket kezdenek el összeszerelni Magyarországon. A haszongépjármű-gyártás Európában 8-10 százalékkal növekedhet, míg a haszongépjármű-főalkatrészek gyártása 10-15 százalékkal bővülhet a jelentős 2009-es visszaesés után.

Magyarországon tavaly a személygépkocsi-gyártás 40-45 százalékkal, a motorgyártás 25-35 százalékkal, a haszongépjárművek gyártása 65-70 százalékkal, a haszongépjármű-főalkatrészek gyártása pedig 40–65 százalékkal csökkent. Az MGSZ elnöke szerint a haszongépjármű-gyártóknak az alternatív piacok, többek között a mezőgazdasági, illetve a speciális járművek piacának kisebb mértékű csökkenése segített a kulcsszegmens jelentős visszaesésének – legalább –részleges kompenzálásában.

A magyarországi gyártók még profitálhatnak is a válságból. Pintér István szerint a gazdasági krízis alaposan átrendezi a világ járműiparát. Európában Nyugatról Keletre tolódik a hangsúly: ebben Magyarország is szerepet kapott már az Audi és a Mercedes márka Győrbe, illetve Kecskemétre településével.

Ezekből az átrendezésekből és strukturális változásokból a továbbiakban is jól jöhet ki Magyarország. Ezért is igyekeznek megtartani a szakképzett munkaerőt az itteni gyártók, amit az is jelez, hogy a válság méretéhez és a piac csökkenéséhez képest kisebb volt a leépítés a hazai járműiparban, amely jellemzően a bruttó haza össztermék 6-8, míg az export 25 százalékát adja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.