Még nem töltődött fel a mobilipar

A mobilcégek elhúzódó válsággal számolnak. A Pannon első negyedéves eredménye szerint még a tavalyi évhez képest is csökkent az árbevétele, igaz, a költségcsökkentések miatt nyereségességük elfogadható.

A recesszió továbbra is hatással van az árbevételre – magyarázza a Pannon mobilszolgáltató az első negyedéves eredményeit. Eszerint a tavalyi év hasonló időszakához képest az árbevétel 4,1 milliárddal lett kevesebb idén: az első három hónapban 39,23 milliárd forintot értek el. Ez annak fényében sokatmondó, hogy a válság elmélyülésének éveként 2009-et szokás emlegetni, s bizonyos iparágakban már elindult a növekedés 2010-ben. A hazai mobilcégek több prominense is azzal magyarázza az eredményeket, hogy a válság késleltetve gyűrűzött be hozzánk, ráadásul a magyar ügyfelek fizetőképessége a gazdasági megszorítások miatt csökkent – ezért itthon legkorábban 2010 negyedik negyedévében vagy 2011 elején várnak növekedést.

A Pannon közlése szerint a folyamatosan végrehajtott hatékonyságnövelő intézkedések és a jövőbeni növekedést szolgáló átszervezések (költségcsökkentések) eredményeként az EBITDA-ráta továbbra is a kedvező sávban maradt 42,1 százalékos értékével. A cég nemrég jelentette be, hogy 250 embert elbocsát, s mintegy hárommilliárd forintos megtakarítási programot indít. Ugyanakkor megváltoztatják a cég márkanevét Telenorra, amelyre viszont milliárdos nagyságrendű összeget fordítanak.

Anders Jensen vezérigazgatónak fájhat a feje az ügyfélszám miatt is: a társaság előfizetéseinek száma 29 ezerrel csökkent. A visszaesés elsősorban a kártyás és magán-előfizetők körében tapasztalható. A cég piaci részesedése 32,98 százalék volt, ami csökkenés 2009 negyedik negyedévéhez képest. Az egyik legfontosabb mérőszám, az egy előfizetőre jutó árbevétel pedig 12 százalékkal csökkent.

Pannon

A válság nem kedvez a beruházásoknak: az első negyedévben 1,7 milliárd forintot tett ki, ami 38 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Az idei beruházások a mobil széles sávú technológiáknál folynak –tájékoztatott a társaság.

A kedvezőtlen adatokat ismertetve a cég nem hagyta ki az újabb alkalmat, hogy ostorozza a magyar frekvenciadíjfizetési rendszert. Méltánytalanul magasnak minősítik a díjakat, mondván, azok nem beruházásösztönzők. A küszöbönálló kormányváltás ideális lehetőséget teremt e díjak felülvizsgálatára és csökkentésére, ami ösztönözné a jövőbeni növekedést – írja a cég. Az állammal kötött koncessziós szerződésben valamennyi mobilcég vállalta e díjak fizetését, melyek mértéke több éve ismert előttük: a koncessziós szerződésben vállalt feltételek alapján készültek az üzleti tervek is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.