Októberig ráér a Malév
Lapunk információi szerint már Brüsszelben vizsgálják a Malév talpra állítási programjának tervezetét. Úgy tudjuk, a program jóváhagyását nem sürgeti semmi: az eddig meghozott költségmegtakarítási intézkedések, illetve a szezonális okokból mindig erősnek számító nyár miatt leghamarabb október táján lesz szükség érdemi beavatkozásra a társaság fenntarthatósága érdekében.
A csomag tartalma egyelőre nem ismert, de az bizonyos, hogy kapacitáscsökkentést és létszámleépítést egyaránt javasolnak benne a Malév számára. A programot azért kell az unió elé tárni, mert Brüsszelben nem nézik jó szemmel a légitársaságokban történő állami szerepvállalást. Azért sem mellőzhető az EU részvétele, mert a Malév egyik versenytársa, a WizzAir is kezdeményezett eljárást ebben az ügyben.
Ha minden az első negyedévhez hasonlóan alakul, akkor idén jelentősen mérséklődhet a Malév vesztesége. A légitársaság vezetése biztos abban, hogy az eltervezett költségcsökkentéseket végrehajtva a jelenlegi – nem túl kedvező – piaci viszonyok között is nyereségessé tehető a vállalat. Elsőként 2012-ben fordulhat pozitívba az üzemi eredmény.
A Malév tavaly 20 milliárd forintot faragott le üzemelési kiadásaiból. (Az öt Fokker–70-es repülőgép visszaadásának költsége azonban majd ugyanennyi pénzt vitt el, amire a cég az évek alatt nem képzett tartalékot.) Az üzemeltetési területen az első negyedévben további 1,3 milliárd forinttal csökkentek a kiadások, kevesebbet költenek a repülőgépek lízingdíjára, miután csökkentették a flotta méretét. A karbantartási költségei is csökkentek, hiszen a korábbi három típus helyett csak kétfajta géppel repülnek.
A tavalyi létszámleépítésnek és külföldi irodabezárásoknak köszönhetően 485 millió forintot spóroltak az első negyedévben. Martin Gauss vezérigazgató elmondta: a cég átvilágításával együtt számos előnytelen beszállítói szerződést felmondtak vagy újraáraztak, ettől idén milliárdos megtakarítást vár. Javult a gépek kihasználtsága és a munkaszervezés hatékonysága: a flottacsökkentés és a 11 százalékos járatszámcsökkenés mellett az ülőhely-kapacitás csak két százalékkal csökkent, ami a jobb kihasználtságra utal. Idén az első negyedévben kilenc százalékkal több fizető utast szállítottak, mint egy évvel korábban.
A nyári menetrend életbelépésével a hálózatból nem kellett célállomást kivenni – bár egyes télre leállított járatokat nem indítottak újra, mint Temesvár és Genf, de ezek a légitársaság közlése szerint nem teljesítettek jól. Újraindult viszont a szentpétervári, amely a korábbinál nagyobb frekvenciával, heti négyszer repül, s ismét elérhető Dublin,Malaga és Split – a nyári hónapokban.
A légtérzár volt az egyetlen megoldás
– Nem tudjuk felülvizsgálni a vulkáni hamura vonatkozó eljárásainkat, mert nincsenek ilyenek – mondta lapunk kérdésére Roberto Kobeh González, a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet, az ICAO hazánkban tartózkodó elnöke, aki nem látja értelmét a légitársaságok által a nemzeti hatóságok ellen szorgalmazott pereknek, hiszen e probléma fő forrása a természet eddig példa nélküli jelensége volt. Akkor lehetne szó jogi felelősségről, ha bármelyik hatóság felelőtlen lépéseket tett volna.